49-årige Frikalet er stadig en sællert

af Hanne Gregersen

Men i lighed med resten af Solina Groups ingredienser, der bruges til og i maden, har Frikalet’en udviklet sig gennem årene. Frikalet blev opfundet af OTZ, som Solina Group oprindeligt hed. Det var en hjælp til den travle husmoder, der gjorde karriere på arbejdsmarkedet, men stadig var primus motor ved kødgryderne. Med Frikalet var det hurtigt at stille velsmagende ”deller” foran familien. I dag findes Frikalet i yderligere fire varianter – heraf en vegansk. Det viser, at Solina Group Danmark har øje for tidens trends. For lige at gøre forhistorien om Solina Group færdig var det også fremsynethed, der kendetegnede OTZ’s grundlægger, W. Oschätzchen, da han i 1919 i Århus begyndte at servicere slagterhuse og -butikker. Med tiden udviklede firmaet krydderibladninger, marinader, sauce etc., og virksomheden kan i dag levere alt, hvad en slagtermesters hjerte kan begære, når kundernes ganer skal forkæles. Desuden sælger Solina Group sine produkter til food service, cateringbranchen og detailhandlen. I 2014 blev OTZ opkøbt af Solina Grup med hovedsæde i Frankrig, og som i dag har 22 produktionsenheder rundt om i Europa, herunder i Stilling ved Århus.

Hver sin smag

Og der er megen logik i den stærkt decentrale produktionsstruktur, påpeger Peter Albrecht, sales manager i Solina Group Danmark. - Vores produkter skal skabe yderligere smags-dybde i fødevarerne, og den – smagen – varierer fra land til land, siger han. - Danskerne går efter et, mens englænderne vil have noget andet, derfor giver det god mening, at ingredienserne produceres lokalt. Desuden har vi et erklæret ønske om, at være tæt på slagtermestrene, fordi megen produktudvikling sker i samarbejde med dem. At ønsket skal tages for pålydende, viser det fuldt udstyrede slagteri med værktøj, maskiner, røgeovne etc., der er indrettet i Stilling. Her inviteres slagtere fra hele landet til at afprøve og eksperimentere med nye ingredienser til brug i deres forretninger, og her er et kvalificeret dommerpanel klar til at afsige kendelsen - nemlig de 110 ansatte i Stilling, der får glæde af maden. - Det er en kompetenceudvikling, der vender begge veje, erklærer Peter Albrecht. - Slagterne lærer os og vores produkter at kende. Vi hører, hvad de efterspørger, og kan så lave den ønskede krydderblanding til f.eks. leverpostejen, uden de selv skal spekulere på regler og krav til råvarerne. Til at finde de rette smags-sammensætninger har fabrikken i Stilling ansat produktudviklere, der hele tiden afprøver nye varianter med henblik på det danske marked.

Fuld skrue på bæredygtigheden

Frikalet i den veganske skikkelse er blot ét bevis på, at fabrikken i Stilling har blik for tidens strømninger. Solina Danmark har også taget FN’s 12. klimamål til sig, det om ”ansvarligt forbrug og produktion”. Det betyder, at virksomheden er i gang med at ændre al deres emballage i bæredygtig retning. - 85 pct. af alle vores spande, poser og bakker skal i 2021 kunne genanvendes, siger Peter Albrecht. - Slutmålet er, at det hele skal kunne sorteres som blød plast til recycling. Det gør det lettere både for slagterne og for forbrugerne derhjemme. Vi er ligeledes i gang med skifte til nedbrydeligt folie og genanvendelige etiketter, ligesom vi går efter at blive ISO 14001 miljøcertificeret. Dermed indtager fabrikken i Stilling en førerposition i forhold til de øvrige 21produktionsenheder inden for Solina Group, noget Albrecht er ganske tilfreds med, men han tilføjer beskedent, at Danmark jo generelt er længere fremme end andre. Samme målrettethed gælder også de råvarer, der anvendes i produktionen. De kommer fra hele verden, men tages hjem og videreforarbejdes lokalt, så klimapåvirkningen minimeres, påpeger han.

Selvgjort er velgjort

Men er der ikke et skisma mellem Solina Groups færdiglavede marinader, saucer og andre ingredienser og danskernes ønske til at lave mad fra bunden? - Slet ikke, kommer det uden tøven fra Peter Albrecht. - Der er forskel på hverdagsmad og weekendmad. Når det skal gå lidt stærkt, vil familien Danmark godt tage en færdiglavet sauce ned fra hylden i supermarkedet, mens både lysten og tiden til at komponere husets egen hjemmelavede er bedre i weekenden. Det er også derfor Solina Group Danmark for længst har udviklet både økologiske og vegetariske produkter, ligesom de veganske er på vej, understreger han. For selvfølgelig skal virksomheden levere det, kunderne efterspørger, uanset om de er til kød eller ej og i hvilken udstrækning, maden er selvgjort.

Vi er klar

Ligesom slagtermestrene har Solina i Stilling også mærket udsvingene i forbrugermønstret under corona-epidemien. Den lukkede cateringbranche har betydet et mindre salg, til gengæld begyndte Solina at producere flere små poser med marinader og saucer til den pludselig ekspanderende take-away bølge, fortæller Peter Albrecht. - Heldigvis har vi klaret os gennem coronaen uden at måtte fyre folk, siger han. - Desuden har vi løbende forberedt os til den forventede genåbning. Så vi er leveringsdygtige.

 

Billedtekst: Denne økologiske tapaspølse med hasselnødder vandt sølvmedalje i FødevareDanmarks fagkonkurrence, mens guldvinderne, Luksus frikadelle og Grov trøffelspegepølse, kvalificerede sig til to finalepladser på FoodExpo 2020.

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies