Bageklar dej leveret til døren

af Heidi Svømmekjær

Smartbake er en ny løsning på conveniencemarkedet, som leverer rådej og bageforslag til privatkunder. Siden virksomhedens officielle start i maj 2017 har de fået 600 faste kunder og forventer at ramme de 1000 før jul. Inden længe lanceres også en løsning til restaurationsbranchen på baggrund af et testforløb med 10 kantiner.

Sparer tid for de bagelystne

Hver kasse bestilt hos Smartbake rummer håndæltet rådej svarende til en uges forbrug for fire personer. Der er både rugbrød, lys dej, mørk dej og ugens overraskelse, som generelt er til den søde side. Administrerende direktør og medejer Anders Høy Thomsen fortæller om baggrunden. - Ideen udspringer af en tendens i Danmark lige nu. Vi ser Bagedysten, har måske en Kitchenaid-maskine, men hvor mange af os bager egentlig selv? Og hvis vi gør, ender det altid med at tage 2,5 timer at bage 10 muffins. Derfor tænkte vi: Måske man skulle lave og levere rådej af høj kvalitet? Bag virksomheden står Anders Høy Thomsen, Steffen Bagge, Rasmus Linde og Rasmus Maarbjerg, og i dag arbejder både Anders og Steffen fuldtid for Smartbake med henholdsvis produktudvikling/logistik og salg. - Da vi først luftede ideen for nogle bagere, sagde de: “Det kan man ikke”, men det er lige netop det, vi har gjort. Efter 1/2 år med ideer og markedsanalyser gik vi i gang med dejudviklingen, og til sidst testede vi resultatet på almindelige mennesker og enkelte brødeksperter. Så var Smartbake født!

Særligt fokus på emballage

Smartbake leverer rådeje til næsten hele Danmark, og det kræver en nøje planlagt kølekæde, så snart dejen er æltet. Anders Høy Thomsen har tidligere erfaring på området fra stiftelsen af selskabet iPosen.dk, der som nogle af de første solgte dagligvarer med en lignende emballageform. - Faktisk har vi for nylig søgt om patent på forskellige dele af vores nuværende proces lige fra dejsammensætningen over æltningen til hvilke flamingokasser, vi bruger. Det handler om, hvor megen køleenergi, man får ned i kasserne, og hvordan man kan kontrollere den. Smartbakes rådeje leveres også i specialposer, som gør, at dejen ikke hænger fast. Og rugbrød (surdeje) ligger klar i bio-organiske forme, som kan sættes direkte i ovnen. På den måde tilpasses emballagen nøje i forhold til dejtypen. – Vi har også gjort meget ud af unboxing-oplevelsen. Hver kasse har specialudviklet indmad, så hver dej kan få sit eget rum, og hele oplevelsen er indbydende.

Glad for samarbejdet med Xpressen

Når det kommer til levering af kasserne, har Smartbake mødt de samme udfordringer som mange andre, siden Postnord lukkede ned for fødevarelogistikken. -For nylig blev medejer Steffen Bagge stemt ind i bestyrelsen for SMV Fødevarer, og derigennem kan han på sigt bidrage til at finde flere holdbare logistikløsninger for branchen. Derudover bringer Smartbake ifølge Anders Høy Thomsen også et andet mindset med sig. - I SMV Fødevarer er der ofte veletablerede virksomheder inden for hver deres branche. Der kommer vi måske med en anderledes virksomhedstype og et nyt blik på, hvordan man fx bruger online platforme og trækker trafik hen i butikken. Det er et godt match.

Udfordring at sælge ny produkttype

Kunderne møder typisk Smartbake på nettet, men før de kommer til hjemmesiden, skal de introduceres til konceptet. Netop den gradvise bearbejdning af målgruppen har været et vigtigt fokusområde for Anders Høy Thomsen. - Det er jo ikke det samme som at sælge sko. Meget få mennesker søger direkte på “dej tilsendt”, så vi arbejder med påvirkninger, dvs. hvor mange gange skal man se vores reklamevideo, før man køber? Vi bruger også forskellige mediekanaler samtidigt for at finde det mest effektive miks. Endelig lægger Anders Høy Thomsen vægt på at sikre et kort bestillingsforløb i webshoppen og sætter alle sejl ind på den gode oplevelse allround. - Det er en vigtig del af vores markedsføring, at vi er til at komme i kontakt med.

Næste skridt produktudvikling og økologi

Efter et testforløb med 10 kantiner er Smartbake også ved at være klar til virksomhedskunder. De vurderer, at deres produkter er relevante for godt 80% af restaurationsbranchen. Derudover arbejdes der intenst på produktudvikling, så sortimentet kan udvides med flere tilkøb og temakasser, fx. Pizzadej med forskellige toppings. - Vi sigter mod at lancere 2-3 temakasser inden jul og en julekasse med småkager. Med hensyn til økologi, så vi ville gerne lige have styr på grundelementerne, før vi tog hul på de ekstra regnskaber, opdelt lager og økokontrolprocesser. Men nu sigter vi mod at have en økologisk basiskasse klar inden årets udgang.

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies