Eksotisk frugt og grønt er i vækst

af Maria Stove

I disse tider, hvor det nordiske køkken er allestedsnærværende i restaurationer og kantiner, er det måske ikke mango og avocado, man umiddelbart kommer til at tænke på. Men faktisk er eksotisk frugt og grønt særdeles efterspurgt, og efterspørgslen er stigende, fortæller Torben Lyngholm fra Nordic Fruit.

Virksomheden, der importerer frugt og grønt fra hele verden, blev grundlagt i 2008. - Vi startede op samtidig med finanskrisen, hvor forbrugerne måske spiste lidt færre hvide asparges og lidt flere kartofler, men i de senere år har tingene normaliseret sig, og nu oplever vi, at kunderne kigger mere til det eksotiske og gerne vil præsentere noget, der ser anderledes ud, siger Torben Lyngholm.

Den kulinariske udvikling, der har skyllet hen over Danmark i de seneste ti år – blandt andet med flercifrede michelin-stjerner til danske restauranter – smitter også af på cateringgrossisterne. Og restauranterne og kantinerne holder sig ikke kun til det nordiske, men har også specialiteter på menuen, som ikke er danske.

Hvor det længe har været almindeligt med fransk og italiensk madlavning, også i de private køkkener, ser man nu, at det mexicanske køkken er voldsomt populært. Indisk, kinesisk, japansk, thailandsk og vietnamesisk er også på hitlisten, og de sydamerikanske køkkener begynder for alvor at vinde indpas.

En udfordrende branche

Især formodnede varer som avocado og mango er i kraftig vækst. Det skyldes ifølge Torben Lyngholm, at kunderne har konstateret, at det er for drilsk at modne produkterne selv, og at det fungerer bedre at købe dem, der er klar til brug. Torben Lyngholm påpeger, at selv om mange mener, at råvarer skal spises, når de er i sæson herhjemme, så behøver det ikke at være så sort og hvidt: - Der er masser af virksomheder på Grønttorvet, der specialiserer sig i det danske, og jeg mener også, at man skal bruge de danske råvarer, når de er i sæson. Men det er ikke alle råvarer, der bliver dyrket i Danmark, og det kan godt blive lidt ensformigt det hele, hvis man kun skal holde sig til danske råvarer, derfor mener jeg ikke, det behøver at konflikte.

Nordic Fruit importerer ikke store mængder, men går efter at finde de helt særlige frugter og grøntsager af høj kvalitet, som kunderne efterspørger. Derfor er det ikke en lastbil fyldt med iceberg-salat, de bringer hjem, men derimod et par paller friske figner eller papaya fra nøje udvalgte producenter. Det er en udfordrende branche, men man bliver bidt af det, understreger Torben Lyngholm. - Hver dag er forskellig. Vejret har stor indflydelse på de varer, vi importerer. Det svinger, og det kan give store udfordringer, hvis varer, vi har bestilt, ikke bliver leveret, eller hvis en produktion bliver ekstra stor, fordi vejret har været helt fantastisk. Det er faktorer, der kan ændre voldsomt på ens planlægning, og så må man i sidste øjeblik stå og hekse, men der er det, der gør det rigtig sjovt.

Om Nordic Fruit

Nordic Fruits tre ejere har alle arbejdet med frugt og grønt gennem mere end 20 år, henholdsvis i Italien, Holland og Danmark. Teamet bag Nordic Fruit har været involveret i alle aspekter af handel og logistik inden for frisk frugt og grønt - fra indkøb, salg, produktudvikling, markedsføring, håndtering og distribution. Målet er at blive den mest fleksible og dedikerede leverandør at frugt og grønt til det danske grossistled.

Elektronisk egenkontrol gør hverdagen lettere Nordic Fruit er ligesom mange andre virksomheder inden for frugt og grønt gået over til elektronisk egenkontrol. Ifølge Torben Lyngholm sparer det tid. Det er lettere at tjekke, at alle procedurer er overholdt, og når fødevarekontrollen kommer på besøg er dokumentationen lige ved hånden.

CSR fylder en hel del

Nordic Fruit begyndte for nogle år siden en målrettet proces for at få størreåbenhed om virksomhedens sociale ansvar i distributionsleddet. Blandt andet arbejder virksomheden ud fra FN’s 17 verdensmål og har klare krav om, at arbejderne i produktionslandene skal arbejde under ordentlige og kontrollerede forhold. Nordic Fruit er et også med i forskellige CSR-projekter – eksempelvis et projekt under Folkekirkens Nødhjælp, støttet af Danida, hvor et selskab i Uganda får hjælp til at producere varer på et bæredygtigt grundlag. Torben Lyngholm mener, at vi fremover vil komme til at se et endnu større fokus på CSR hos de danske leverandører.

FVM, maj 2018

 

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies