Fra væksthusgartner til oste

af Hanne Gregersen

Efter mere end 23 år som selvstændig gartner er Kaj Jørgensen i dag manden bag en af landets ældste osteforretninger. I oktober 2019, da corona endnu var noget i en by i Langtbortistan, trådte Kaj Jørgensen ind i bestyrelsen for Klingenberg Ost. Et par måneder senere døde den ene af firmaets ejere, og da den anden gerne ville takke af, købte Kaj Jørgensen Klingenberg Ost i oktober 2020. Ikke fordi han kendte alverden til ostebranchen, men fordi han efter mange år dels som selvstændig gartner, dels som konsulent i forskellige organisationssammenhænge, ville prøve kræfter med noget nyt. Bestyrelsesposten blev vekslet til et ejerskab af Klingeberg Ost og Delikatesser ApS - og pludselig var corona ikke længere noget langt borte. I overført betydning rendte Kaj Jørgensen panden lige lukt ind i restriktioner, afspritning og afstand.

En bagvendt start

– En bagvendt start, siger han i dag, der siden jul har haft en butik helt lukket, to butikker i butikscentre med få kunder og to butikker, der kører normalt. Klingenberg er en gammel ostebutik fra 1897. Den har i årenes løb udviklet sig til fem butikker, hvoraf de tre i ligger i storcentre, og de resterende to i Odense og Middelfart. Dermed havnede Kaj Jørgensen i den pulje af detailforretninger, der kun måtte holde nogle af sine butikker åbne, hvilket gjorde det til en særdeles bøvlet sag at få del i hjælpepakkerne. – Det er, kommer det hovedrystende, så kompliceret, at det ikke er værd at snakke om. Og selv om vi kan holde åbent i centrene, er antallet af kunder langt færre end normalt. Glædeligt nok har vi periodisk oplevet enkelt dage med et stigende salg, fordi folk gerne vil forkæle sig selv med noget ekstra godt.

Den bagvendte start til trods er Kaj Jørgensen hverken en desillusioneret eller modløs mand. Ej heller har han fortrudt sin investering i Klingenberg Ost. – Nej, slet ikke, fastslår han. - Jeg er så heldig, at hver af butikkerne har en særdeles dygtig butikschef og en meget engageret medarbejderstab, der leverer en kundebetjening af høj kvalitet. For selv jeg ved ikke noget om ost eller butiksdrift. Endnu da. Tilføjelsen er ledsaget af et bredt smil. Virus eller ej – som nyslået oste-mand var Kaj Jørgensen forberedt på at skulle betale eventuelle lærepenge, så ingen grund til at ynke ham. – Jeg gik ind i det her med åbne øjne, understreger han. - Inden købet havde jeg tænkt, at en anden bølge af Corona nok var på vej, men nok ikke regnet med så lang en lukning af Danmark, som tilfældet er blevet.

Ostekasser og tapas

Kaj Jørgensen er ikke at finde bag disken i Klingenberg-butikkerne. Det overlader han trygt til firmaets omkring 24 medarbejdere, hvoraf hovedparten er fastansatte, mens resten fungerer som ekstra hjælp i bl.a. ferier og spidsbelastninger. Til gengæld vil han ”fra bagbutikken styrke og udvide det koncept, som Klingberg Ost allerede bygger på med blandt andet Månedens Ostekasse.

Ostekasserne er en pendant til de måltidskasser, som flere og flere forbrugere får sendt til gadedøren. Ostekasserne findes i en bronze-, sølv- og guld-udgave med henholdsvis fire, seks og otte oste. Indholdet varierer fra måned til måned, og lad det være sagt straks: Sværger man til en traditionel, mellemlagret Samsø, er det ikke her, man skal lede. I kasserne er der specialoste af høj karat som f.eks. Arlas Unika oste, franske brier og andre danske og udenlandske oste. Kunderne er glade for ostekasserne, fortæller Kaj Jørgensen. Alligevel er han i tænkeboks, for han tror, der er potentiale til at udvide kendskabet til ostekasserne og dermed kundegrundlaget. Ikke mindst fordi danskernes osteforbrug er stigende. Udover ostekasserne har Klingenberg Ost også tapas-anretninger på menuen – igen i forskellige størrelse og kategorier. Med sans for aktualiteten sammensatte man f.eks. op til Valentinsdag en særlig Valentins tapas-anretning. – Det handler jo om at give kunderne noget, de ikke bare kan hente i det nærmeste supermarked, pointerer Kaj Jørgensen.

Fra Fyn til hovedstaden

Butiksstrukturen i Klingenberg Ost og Delikatteser gør, at man med rette kan tale om en kæde af ostebutikker. Kæden er i sit udspring fynsk med de to by-butikker i Odense og Middelfart. Men i 2017 krydsede de daværende ejere Storebælt og åbnede en butik i Magasin du Nords gourmet-afdeling i hjertet af København plus en i Rødovre Centrum. Sidste år, i 2020, blev endnu en butik føjet til kæden, nemlig i Lyngby Storcenter.

Og midt i februar i år kunne Kaj Jørgensen så præsentere en ny og større butik i Rødovre Centrum. I forbindelse med en ombygning i centret fik han mulighed for at fraflytte den oprindelige og slå dørene op til en ny 100 kvm helt up-to-date ostebutik. Åbningen af to nye butikker i et corona-år tyder på en vis optimisme, og Kaj Jørgensen er da også rimelig fortrøstningsfuld. – Det er selvfølgelig svært at vurdere, siger han. - Men hvis detailhandlen og liberale erhverv kan åbne fuldt op i løbet af marts/april, tror jeg, vi kan nå at indhente det tabte. – Men, tilføjer han, vi skal et stykke hen på året, før vi er oppe på fuld styrke igen.

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies