Fylder et hul i markedet med kvalitetssaucer

af Torben Svane Christensen

Food Production ApS udvikler og fremstiller saucer i 300-liters gryder til restauranter og catering. Kunderne kan se en fidus i at udlicitere en arbejdsproces, så deres kokke kan bruge tiden på andre opgaver. - Man burde lave en sovsefabrik, sagde Jesper Hedegaard Schmidt til Benni Olsen, da de for to år siden stod og lavede mad hjemme hos sidstnævnte. - Vi grinede lidt af ideen,‹ men i løbet af ugen, begyndte Benni at sende mig links til maskiner, vi burde købe for at lave en sovseproduktion, siger Jesper Hedegaard Schmidt. Ideen blev til virkelighed, og produktionen blev indrettet i lokaler på Benni Olsens hjemmeadresse. Kunderne fik hurtig øjnene op for den nye producent, og makkerparret arbejder nu fuld tid i virksomheden, der har eksisteret i to år. Sammen med kunderne udvikler Food Production ApS saucer i forskellige varianter. - Vi har ikke noget fast sortiment. Vi plejer at sige, at kundens behov er vores sortiment. Nu laver vi omkring 10 forskellige saucer, siger kokken Jesper Hedegaard Schmidt, der ejer halvdelen af firmaet.

På fuldtid med saucer

Den anden halvdel ejer Benni Olsen, der er uddannet slagter, havde tidligere en cateringvirksomhed i Vejle. - Den lukkede jeg, da jeg kunne se, at vi kunne lykkes med virksomheden, fortæller han. Jesper Hedegaard Schmidt havde arbejdet som key account manager hos Unilever, og da han stoppede der, købte han sig ind i to restauranter i Vejle. - Jeg havde tit tænkt, at der måtte være et marked for gode kokkefaglige saucer med et håndværk bag, og jeg solgte også mine andele i restauranterne, da vi havde kørt med Food Production i et år, for jeg havde jo ret. Der var et marked for at sælge saucer, der bliver udviklet i et samarbejde med kunderne, siger han.

Flere tons bearnaisesauce til kunde

Helt fra begyndelsen, havde de en kunde, der kunne se det fornuftige i at udlicitere produktionen af saucer til en kæde af restauranter. - Vi fik et halv år til at lave en bearnaisesauce, som Bones kunne bruge i sine restauranter. Det lykkedes, og vi leverer nu bearnaisesauce til dem, og vi laver også andre saucer til samme kunde, siger Benni Olsen, der fortæller, at Food Production lige har lukket en aftale med en anden restaurantkæde. - Vi har også vores produkter inde hos de større grossister, siger han.

Stort potentiale i et nichemarked

Virksomhedens styrker er mange på et nichemarked med et stort potentiale. - Vi kan lave de helt små batches, og så er vi fleksible i forhold til produktionen, hvor vi godt kan starte en produktion op i weekenden, hvis kunden efterspørger det. Vi smager på hver eneste sauce sammen med kunden, og det kan godt tage op til 10 smagninger, før kunden er tilfreds. En sauce kan også tones op eller ned i forhold til det, som den skal bruges til, siger Jesper Hedegaard Schmidt, der nævner en anden stor fordel. - Vi er branchefolk, så vi kender vores kunders behov. Jeg er selv vendt tilbage til restaurationsbranchen to gange, fordi jeg savnede den der følelse, hvor du gør kunden tilfreds. I en tid med mangel på uddannede kokke, løser vi en udfordring hos vores kunder, og de kan hæve deres grundniveau, når de kan være sikre på et ensartet kvalitetsprodukt, som de selv har været med til at udvikle, understreger han. De to producenter af saucer anbefaler altid kunden, at kokken, der bruger produktet til daglig, er med i udviklingen af en sauce. - Vi ser helst, at produktet bliver etableret i et samarbejde med dem ude på gulvet i restauranterne, for det er der, værdien ligger. Vi vil hellere løse et reelt behov hos kunden, end at forsøge at sælge noget, kunden ikke har brug for, siger Jesper Hedegaard Schmidt.

En sund forretning

Han fortæller, at der ikke er planer om at opbygge en sovsemastodont, der skal levere saucer til hele verden. - Vi har været selvstændige hver for sig, og Benni har altid sagt, at han ikke skulle have firma sammen med nogen, men vi er meget enige om værdisættet for vores virksomhed. Vi bygger lige så stille op, og vi prioriterer at lave gode cases og skabe en sund forretning, siger Jesper Hedegaard Schmidt.

Vil ikke gå på kompromis

De to medejere er også meget bevidste om, at hvis de skulle have en investor med, så ville måske de være tvunget til at lave nemmere og billigere produkter. - Vi er dygtige til at lave gode produkter, der kræver tid, og vi vil være med i hele processen og stå for dialogen med kunderne. Virksomheden vokser i et fornuftigt tempo, og det skal den blive ved med, siger Benni Olsen, og han fortæller, at der nu er tilknyttet to ansatte, som hjælper til på deltidsbasis. - Vi har investeret vores egne penge i maskiner og udstyr, så vi kan løse hele processen fra fremstillingen af saucen i de store 300-liters kipgryder, til at fylde i emballage, få sat etiketter på og pakke på paller, siger han og understreger, at der er plads til at vokse med virksomheden i de nuværende lokaler.

Fleksible med emballage

At råde over sit eget produktionsapparat giver også en række fordele. - På emballagen kan vi være meget fleksible, og vi kan lave det, som kunderne vil have det. Forskellige pakninger er også med til at inspirere os til at udtænke nye produkter. Vi er heller ikke låst af en stor produktionslinje, der er svær at omstille, siger Benni Olsen. De to ejere laver i øjeblikket kun saucer og glacer, men i realiteten, kan de fremstille alle slags flydende tilbehør. - Det kan være dressinger, marinader, salsa, pesto eller supper, siger de. De har taget en beslutning om, at man ikke kommer til at kunne købe deres saucer eller andre produkter i et supermarked. - Nej, det lader vi andre producenter om. Vi skal heller ikke lave færdigretter, fastslår Benni Olsen.

Sovs til 10.000 nytårsmenuer

Kasper Skjød, partner og produktansvarlig hos restaurantkæden KÖD og cateringfirmaet DiningSIX, er en af de kunder, der har valgt at få Food Production til at lave saucer. - De laver en portvinsglace og en krydret sauce med hele madagaskarpeberkorn, smagt til med fløde til os, hvor jeg har leveret opskrifterne, og så har vi lavet workshop, hvor vi har udviklet på dem sammen. Vi har restauranter og laver catering, og det er med til at strømline kundens oplevelse hos os, når vi kan få et batch på 300 liter sauce ad gangen. Vi kan også godt mærke, at der er kokkemangel, og det giver god mening at outsource sådanne opgaver. Vi er med til at vælge underleverandører af det, der kommer i vores produkter, og vi laver hele tiden stikprøver for at sikre os, at saucerne lever op til det, vi gerne vil servere for vores kunder. Det er en fordel, at Jesper og Benni kender branchen, og det betyder blandt andet, at de har helt styr på kun at bruge godkendt emballage. Da vi lavede 10.000 nytårsmenuer, var det også Food Production, der leverede saucen, siger Kasper Skjød.

70 tons bearnaisesauce til Bones

Michael Udengaard Dahl, driftschef hos Bone’s Restauranter A/S, var den første kunde hos Food Production. - Vi var nok den kunde, der gjorde, at Jesper og Benni turde hoppe ud i det. Det begyndte med bearnaisesauce, som de sidste år leverede 70 tons af, som vi bruger på vores restauranter. I dag laver de fem produkter til os. Det er produkter som vores Frank´s Redhot Sauce, som Food Production er de eneste, der kan lave, så den smager helt rigtigt. Jesper og Benni kan løse de uløselige opgaver.

Marts 2020

 

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies