Fødevaretrends og meget mere

af Per Aaskov Karlsen

Store dele af fødevarebranchen var samlet på Fødevaredagen den 12. oktober, der i år blev afholdt i de smukke omgivelser på Hindsgavl Slot på Fyn. Udover de mange priser, som blev overrakt under festlige former sidst på dagen, var der forinden fælles indlæg og debatter for enhver smag.

Svinekød bliver til grisekød

Der var mulighed for at deltage på et af de i alt 4 ”spor” på dagen. Indenfor detail var der indlæg om frugt&grønt, kød og mejeri og æg og så var der et selvstændigt spor om foodservice. Undertegnede havde mulighed for at besøg båd ”kød-sporet” og ”mejeri og æg” sporet. I indlægget omkring kød var der bl.a. taget udgangspunkt i, at der iflg. undersøgelser er sket og sker et fald i forbruget af svinekød. Årsagen vurderes til bl.a. at være begrundet i forbrugernes opfattelse af svinekød som værende mindre sundt. For at vende denne trend ønsker organisationen Landbrug og Fødevarer bl.a. at ændre betegnelserne, hvor svin indgår til fx gris eller til en hel anden beskrivende betegnelse for de enkelte delstykker på grisen. Svinekotelet bliver til fx nakkekotelet, kotelet, minutkotelet eller herregårdskotelet afhængig udskæringen.

Flexitarians

På ”kødsporet” blev problematikken om begrebet ”flexitar”, som er en betegnelse for forbrugere, der ind imellem ikke spiser kød (min. én dag om ugen). Gruppen vurderes til at udgøre ca. 12 % af befolkningen med en stigende tendens. 2 % af befolkningen vurderes p.t. til at være vegetarer eller veganere. Begrundelserne for at undlade kød kan være et ønske om at leve sundere, spare penge på madbudgettet, af hensyn til klimaet og af hensyn til dyrevelfærd. Forbrugerne i undersøgelsen udnævner bl.a. broccoli, spinat, fisk og bønner som nogle af de mest sunde fødevarer, hvorimod oksekød, ost og svinekød havner i den anden ende af skalaen. Æg var tidligere et udskældt produkt på grund af et højt kolesteroltal, men er nu en af de nye og hotte proteinkilder, som nutidens forbrugere er meget opmærksomme på.

Ostesmagning

Lisbeth Ankersen fra Innovaconsult tog deltagerne i gruppen ”Mejeri og æg” igennem en større ostesmagning, hvor deltagerne lærte om bl.a. hvordan enkelte smags- og konsistensnuancer for en ost kan beskrives og sensorisk bedømmes. Mulighederne for at placere samtlige danske oste på et såkaldt ”Smagslandkort” blev gennemgået. Det kan bl.a. bruges til at finde evt. manglende smagsvarianter i ostesortimentet, udvikle nye ostevarianter eller vælge tilbehørsprodukter til de forskellige smagsvarianter.

Debatten

Til debatten var der lagt op til at fokus skulle være på at skabe mere værdi i fødevareforbruget. Danskerne bruger kun 10% af deres disponible indkomst på mad.  6 skarpe hjerner gav hver deres bud. Det var virksomhedsguru Christian Stadil, livsstilsekspert Anne Glad, discountmester Claus Juel-Jensen fra Netto, fødevaremarkedsildsjæl Jørgen Nielsen fra Dagrofa, kok med meninger Bo Jacobsen og Karen Hækkerup fra Landbrug & Fødevarer. Vinklerne var seks forskellige indspark til markedet og løsninger. Økologi, specialiteter, lokale fødevarer, håndværk og smagskvalitet og kærlighed til fødevarer var nogle af de emner, som blev berørt i en interessant debat. På et spørgsmål fra salen om muligheden for at brødføde, den hastigt stigende befolkning på en bæredygtig og økologisk måde, udtalte erhvervsleder Christian Stadil bl.a. - Økologi er et nicheområde i den vestlige verden, og det må betegnes som en utopi, at vi kan brødføde hele verdens befolkning baseret på økologisk produktion.  

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies