Krohns Køkken er catering med en social profil

af Rikke Holm

Krohns Køkken i Køge er en lille spiller på markedet for catering. Alligevel er virksomheden, der ejes af Steen, Birgitte og Martine Krohn, i stand til at løfte en stor social opgave. Pt. tæller virksomheden 19 personer, hvoraf otte er ansat i fleksjob og fire er socialt udsatte borgere, der gennem praktikforløb skal bringes tættere på arbejdsmarkedet. - Vi er udvalgt af Køge Kommune til at deltage i et projekt under ”Den Sociale Kapitalfond”, forklarer Steen Krohn. - Pt. har vi fire borgere placeret i et 26 ugers forløb. Fælles for dem er, at de er langt fra arbejdsmarkedet. Blandt dem er fx en kvinde fra Afghanistan. Hendes måde at smagssætte maden på er meget inspirerende, og vi er derfor ved at arrangere en Mellemøstdag, hvor vi serverer retter fra hendes kultur. Det er en måde at anerkende hendes indsats på og samtidig udvikle vores køkken, lyder konklusionen.

En måde at tiltrække arbejdskraft

For de tre ejere handler den sociale indsats ikke udelukkende om at hjælpe mennesker i job, men også om at tiltrække nye medarbejdere: - Virksomhedspraktikanter er ”billig” arbejdskraft, men er rigtig dyre i tid og administration, fortæller Steen Krohn. - Til gengæld er der en kæmpe glæde forbundet med at hjælpe mennesker videre. Samtidig er det for os en måde at tiltrække nye medarbejdere på. Alle de personer, vi har haft i arbejdsprøvning, har vi efterfølgende kunnet tilbyde en fastansættelse. - Vores ansatte i fleksjob har været i virksomheden i mere end 2 år, forklarer Martine Krohn. - Den nedsatte arbejdstid passer godt ind i vores spidsbelastninger, og teamet har opbygget et stærkt sammenhold på trods af, at udfordringerne spænder fra dårlig ryg til psykiske lidelser.

Traditionelt køkken, bredt sortiment

Bag sig har Steen, Birgitte og Martine Krohn års erfaring inden for restauration og catering: I 2008 forpagtede Steen og Birgitte Krohn først Køge Golfklub, herefter Ledreborg Golfklub, som blev opstarten på frokostordninger. I 2016 flyttede de til større lokaler og startede Krohns Køkken. Samtidig trådte Martine Krohn ind i firmaet som daglig leder og medejer. Hun er uddannet ”Gastronom med speciale i smørrebrød og Catering” og har erfaring fra både hotel- og cateringbranchen.

Konceptet i Krohns Køkken er baseret på traditionelle, hjemmelavede retter med et strejf af Middelhavet. Kunderne er lige fordelt mellem private og virksomheder, og køkkenet leverer alt fra tapas, buffeter, brunch, smørrebrød og chokoladefontainer til bl.a. receptioner, fester og firmaarrangementer. - Vi markedsfører os sjældent, men gør til gengæld meget ud af at pleje vores erhvervsnetværk og ser det som en måde at styrke virksomheden på, siger Martine Krohn. – Heldigvis oplever vi, at folk ringer igen, fordi det, vi leverer, er fornuftigt. Krohns Køkken leverer dagligt 200 frokostkuverter ud af huset og siden august også seniormad: - Vores seniormad har pt. fuld egenbetaling, fortæller Steen Krohn: - Udbredelsen går lidt langsommere, end vi har forventet, men vi får rigtig god feedback: Vores kunder ved, at maden er frisk og lavet fra bunden. Jeg har hørt fra en 75-årig dame, at vores retter smager fuldstændigt, som havde hun lavet dem selv. Det tager jeg som et kompliment.

En forening, der støtter

Siden juli har Krohns Køkken været medlem af Danske Frokost- og Cateringleverandører (DFCL). Det har til dato været en meget positiv oplevelse: – I foreningen får vi en støtte, som vi ikke har oplevet andre steder, siger Martine Krohn. – DFCL er et forum, hvor vi kan drøfte udfordringerne i branchen, og hvor der samtidig er stor åbenhed blandt medlemmerne. Blandt udfordringer på markedet er bl.a. prisdumping. Foreningen tager det udgangspunkt, at vi som branche skal opdrage på kundemassen, så folk i højere grad bliver bevidste om, at god mad koster penge. Det er et alternativ til, at kunderne zapper rundt. Herudover arbejder foreningen for standarder, fx ift. at mindske brugen af plastik, men også ift. Større ensartethed i Fødevarestyrelsens håndtering af vores branche. Medlemskabet har samtidig givet os en række fordele. Fx har CIBUS hjulpet os med markedsføring af vores seniormad. Samarbejdet har fungeret fantastisk. CIBUS har forstået vores ideer og været lydhøre over for vores ønske om at differentiere os, afrunder Martine Krohn.

November 2019.

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies