Køb lokalt – sidste lørdag i april

af Per Aaskov Karlsen

Efter et vellykket pilotforsøg er foreløbig 14 byer og kommuner nu klar til en national lancering af ”Sæt pris på din by - Køb Lokalt”-dagen. Dagen afvikles lørdag den 25. april. Målet er at styrke danskernes bevidsthed om at handle lokalt for at fastholde levende og dynamiske byer. Ambitionen er, at Køb Lokalt-dagen bliver en tilbagevendende begivenhed hvert år, sidste lørdag i april. Tanken er også, at begivenheden vokser i omfang år for år. Bag projektet står De Lokale Ugeaviser, BiDdanmark, MobilePay og reklamebureauet Marketsquare. Parterne testede konceptet oktober 2018 i fire pilotbyer, Assens, Hillerød, Holstebro og Hærvejsklyngen (fem landsbyer i Vejen kommune). Det blev en stor succes med mange kunder i byernes butikker og underholdende og fælleskabsorienterede aktiviteter i bybilledet.

Den negative udvikling kan vendes

Baggrunden for Køb Lokalt-dagen er den kendte problemstilling med stigende butiksdød som følge af især urbanisering og øget onlinehandel. Projektets tilgang er imidlertid, at man lokalt kan gøre meget selv for at vende kurven og skabe optimisme, vækst og udvikling. - Målet er, at rigtigt mange butiksmiljøer i Danmark afvikler en festdag 25. april og årene efter. Borgerne og den lokale detailhandel skal minde hinanden om, at et mangfoldigt og blomstrende butiksliv er den afgørende og helt centrale forudsætning for at bevare og styrke dynamiske lokale bysamfund, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare. Tilmelding af flere byer Projektet er stadig åbent for tilmelding for interesserede kommuner, byer, handelsstandsforeninger og butiksmiljøer. En by betaler selv for at deltage, incl. butikkernes deltagelse. Desuden bidrager MobilePay som sponsor.

Tilmeldte byer og butikker til Køb Lokalt-dagen får en gratis kampagnepakke, så de kan pynte by og butikker med plakater, klistermærker, balloner, flag, bannere m.m.

Markedsføringspakke

Markedsføringshjælpen til byer og butikker, som er tilmeldt ”Køb Lokalt-dagen”, er følgende:

Butiks-pakken

I butikspakken indgår en folder og et følgebrev, der forklarer, hvordan butikken bruger materialerne, samt plakater til A-buk; Badges; vinduesklæb; klistermærker; balloner (inkl. pinde); kampagneflag og kampagnetape.

By-pakken

Denne pakke indeholder også en folder og et følgebrev. De forklarer, hvordan byen bruger materialerne samt spændbannere, beachflag og vinduesklæb.

Læs mere om Køb Lokalt dagen:

Hovedsitet for Køb Lokalt-projekter https://prisdinby.dk/ - incl. en længere film.

Formand for FødevareDanmark, Leif Wilson Laustsen, der driver slagterforretningen mad med mere i Assens, udtaler til Fødevaremagasinet: - Vi var i Assens med til at teste ”Køb lokalt”-konceptet af, og er naturligvis også med i Køb Lokalt-dagen i år. - Det kræver forståelse for fællesskabet blandt medlemmerne i den enkelte handelsstandsforening at markedsføre sig sammen, forsætter Leif Wilson Laustsen. - I Assens har vi været dygtige til at aktivere forretninger via den lokale handelsstandsforening og bakke op omkring initiativet. I forbindelse med pilotprojektet var pressen også god til at bakke op og sikre synligheden, og det håber vi, at den er igen. Vi skal bevare bymidterne og det lokale handelsliv, og det sker kun gennem fællesskabet. Vi hilser kampagnen velkommen og bakker mest muligt op om intiativet. -De eneste, der kan ændre noget og vække forbrugerne, så al handelikke forsvinder ud på nettet, er de selvstændige forretningsdrivende i de enkelte byer, slutter Leif Wilson Laustsen.

De foreløbigt tilmeldte byer til Køb Lokalt-dagen er:

• Give

• Søborg

• Bagsværd

• Buddinge

• Holstebro

• Herlev

• Tønder

• Egtved

• Børkop/ Brejning

• Hillerød

• Hjørring

• Hørsholm

• Assens

• Hvidovre

 

Købmænd strides med kommuner om ny planlov

Skal kommunerne tvinges til at tage bedre vare på bymidterne, eller ved de bedst selv, hvad der gavner byerne mest? Inden den. 1. juni skal planloven evalueres, og det kridter fronterne op i kampen om bymidterne og kommunernes ret til selvbestemmelse i forhold til placering af butikker.

Regeringen er klar med nyt initiativ for at fastholde levende bymidter

Ændringer i indkøbsvaner, den stigende e-handel og et faldende udbud af butikker påvirker livet i bymidten. Derfor er der behov for at gentænke bymidten, hvis der fortsat skal være levende bymidter over hele landet, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse. Regeringen vil oprette et partnerskab mellem Erhvervsministeriet, organisationer med særligviden inden for bymidteudvikling samt kommuner med det overordnede formål at understøtte kommunernes arbejde med levende bymidter. - Levende bymidter i små og mellemstore byer i Danmark er truet, og der sker en centralisering, som er skadelig. Vores byer i hele landet skal trives. Derfor igangsætter jeg nu et partnerskab for levende bymidter, som skal sætte fokus på at fastholde liv og aktiviteter i små og mellemstore byer og lokalsamfundene, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Kilde: Retailnews

Februar 2020

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies