En organisation i udvikling - Beretning om foreningens virksomhed

af Kilde: DSM Årsberetning 2013-14

Danske Slagtermestre har med vore nu ca. 20 ansatte og et væld af aktiviteter og medlemstilbud stille og roligt bevæget os op i laget af mellemstore erhvervsorganisationer. En stor del af disse aktiviteter og medlemstilbud kan man læse om her i beretningen. Huset i Odense har nu i otte år også været hjemsted for Ostehandlerforeningen for Danmark, og siden 2012 har også organisationen SamMark fået løst væsentlige opgaver af Danske Slagtermestre. Og fra nytår 2015 skal vi i gang med at lave markedsføring for Guldbager-kæden. Andre spændende samarbejderer for øjeblikket under forberedelse. Alt sammen er væsentlige bidrag til, at vi hele tiden er i stand til at øge husets formåen over for alle dem, som vi arbejder for, naturligvis ikke mindst slagterbranchen. Det er allerede sådan, at kun ca. 20 procent af Danske Slagtermestres indtægter kommer fra kontingenterne. Resten kommer af, at vi over en lang årrække har bevæget organisationen i en stadigt mere kommerciel retning, således at vi dag foruden at være en forening i høj grad også er en forretning. Havde det ikke været sådan, ville huset i dag have været alt for stort til de 3-5 medarbejdere, der så ville være råd til, og som jo slet ikke ville kunne servicere vore medlemmer på det niveau, som vi kan i dag, hvor vi altså så at sige kan levere medlemsservice til en værdi af fem gange kontingentet. Nu er situationen faktisk den, at huset er ved at være for lille til, at vi kan være der. Det er jo imidlertid et ”luksusproblem”. I den forbindelse er der grund til at takke alle, der har bidraget til den vækst, som i 2011 fik dagbladet Børsen til at udnævne os til ”gazelle”, og som er fortsat siden. Det gælder ikke mindst de medlemmer, som gør aktiv brug af organisationen og derved bidrager til at styrke den. Og det gælder de nævnte andre organisationer, som det er huset en glæde at kunne betjene på forskellig vis. Og så gælder det naturligvis de samarbejdspartnere, leverandører og fondsbestyrelser, som også er en væsentlig del af forklaringen på, at det har kunnet lade sig gøre at øge aktiviteterne så væsentligt til trods for, at medlemstallet har været dalende, og at hele verden jo lige har været igennem en økonomisk krise. Og det gælder – ikke at forglemme! – de medarbejdere, der undervejs har ydet meget væsentlige bidrag til udviklingen, og som i det daglige sørger for, at vi kan leve op til de stigende forventninger om service og sagsbehandling på et højt niveau, og for, at organisationen tilmed kan lune sig ved en robust økonomi. At det går godt, betyder ikke, at der ikke er plads til forbedringer. Det er der altid, og vi arbejder løbende på at optimere hele organisationen. Vi arbejder faktisk også på at brande såvel branchen som organisationen på en ny og spændende måde, både i forbindelse med vort 100 års jubilæum i 2015 og som følge af, at huset efterhånden rummer aktivitet inden for adskillige brancher - alle med afsæt i fødevaresektoren. Disse bestræbelser vil forhåbentlig komme til at sætte deres gode og stærke præg på beretningsåret 2014/15. Alt dette og meget mere glæder vi os til nogle gode dialoger om på landsmødet den 25.-26. oktober i København.

Vel mødt!

Med venlig hilsen

Leif W. Laustsen                    Torsten Buhl

formand                                 direktør

Læs beretningen her: http://viewer.webproof.com/pageflip/334/156251/index.html

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies