Sprang ud som selvstændige midt i en corona-tid

af Hanne Gregersen

Det er ikke noget særsyn, at en slagterforretning skifter ejer. Men det er nok usædvanligt, at et par 24-årige stiller sig i spidsen for en butik med en næsten to-cifret millionomsætning og 14 ansatte på lønningslisten. Og det endda midt i en coronatid, hvor flere af de sædvanlige afsætningskanaler kører på lavt blus. Men det er helt tydeligt, at de ikke selv synes, det krævede specielt mod at skrive under på købskontrakten. -Vi kender jo butikken og kunderne ud og ind, forklarer Albin Svensson, der begyndte som arbejdsdreng hos Hou Mesterslagter, da han var en knægt på 14. Ikke fordi han ville være slagter, men fordi han ville tjene nogle penge.

-Men jeg blev hængende og har arbejdet mig op, griner han. Hans makker og medejer, Anders Kjær Sørensen, kom ind i faget, fordi han var flink og kørte sin kammerat siden børnehaven, Albin Svensson, og butikkens daværende ejer Torben Enghøj hjem fra en julefrokost. De faldt i snak, snakken endte med en læreplads, et svendebrev nytårsdag 2019 og efterfølgende ansættelse. Med andre ord er der betydelig mere erfaring bag Hou Mesterslagters nye ejere, end deres dåbsattester indikerer.

Chancen bød sig

Beslutningen om at købe var forholdsvis hurtigt taget. I juni 2020 annoncerede Torben Enghøj, at han ville sælge. I august havde de to slagtersvende købt med overtagelse ved årsskiftet. – Dels var det en god mulighed, der bød sig, siger Anders Kjær Sørensen - dels var risikoen for at blive arbejdsløs, hvis en anden købte, ikke tillokkende. Så vi blev enige om at gribe chancen. Det første halve år som selvstændige har da heller ikke mindsket deres gå-på-mod. De er endda begyndt at modernisere butikken –og har planer om at give hele butikken en lækker indretning. På sigt, altså, tilføjer Albin Svensson, for selv om halvåret stort set er forløbet, som de ventede, har der været overraskelser. - Der følger mange udgifter med, når man starter, konstaterer han - også selv ved en velindarbejdet forretning, som vores. Derfor tager vi moderniseringen lidt ad gangen, så vi ikke bruger hele egenkapitalen. Indtjeningen skal lige følge med.

Ekspedition på gaden – mad på Facebook

Her spiller coronaen drillende ind. På grund af forsamlingsforbuddet havde de forventet en nedgang på mad til fester, jubilæer og runde fødselsdage, men dog ikke at det ville strække sig over så mange måneder. Derimod har virussen ingen betydning haft for omsætningen i butikken, og her har udspillet sig ganske atypiske scener ind i mellem. - Butikken er så lille, at vi i en periode kun har måttet lukke en kunde ind ad gangen, mens de øvrige stod i kø udenfor, fortæller Anders Kjær Sørensen. - Men det er svært at se kunderne stå og vente, så vi har rendt ud på gaden for at ekspedere dem, selv om det er lidt vanskeligt, når de ikke kan se udvalget i butikken. Men de har vist stor forståelse, og en smule flow i køen gav det da.

Coronaen har også affødt, at butikkens "Fredagsmenuen"- en færdiglavet ret, som bare skal varmes – nu markedsføres på en alternativ facon. - For at sætte lidt ekstra skub i salget, begyndte vi at markedsføre Fredagsmenuen på Facebook, siger Albin Svensson. - Og hold da op, det er stukket af, og det er alle aldersklasser, der køber den. Så det fortsætter vi selvfølgelig med. Ud over Fredagsmenuen er pensionistmiddage en del af Hou slagterens mad-ud-af-huset koncept, der også omfatter tapas og de hidtil lukningsramte festarrangementer. Ca. halvdelen af butikkens omsætning hentes i normale tider hjem ad den vej.

Og så det helt specielle

Hou Mesterslagter er i forvejen velkendt for sine pålægspølser og leverpostej. Det pilles der ikke ved, men nye ting og variationer over gammelkendte er på vej. Albin Svensson har udviklet en særlig bacon-pølse, der udløste en sølvmedalje på FoodExpo. De er begyndt at tage livtag med allergenerne og har netop erstattet laktose med druesukker i alle deres produkter. De har planer om at involvere øl fra det lokale mikrobryggeri i deres pølser og er ikke afvisende overfor trenden med mere grønt og mindre kød på tallerkenen. - Hvis folk kun spiser kød en gang om ugen, henter de ikke bare 500 gram hakket okse i supermarkedet, vurderer de. -Vi tror på, de går til den private slagter, fordi de vil have noget særligt.

Men hvordan fostres de nye ideer? Processen og udviklingen er nok betydelig mere kompliceret end svaret antyder: - Det er ideer, vi går med i hovedet nogen tid, og så en dag prøver vi dem af. - Jamen, vi kan lide at lave mad, uddyber Albin Svensson - og vi kan lide at rådgive kunderne. - Derfor er det naturligt, at en stor del af vores tid går med også at tænke i mad.

Juni, 2021

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies