Vegansk is med lavt kalorieindhold

af Rikke Holm

Da Christina Jørgensen startede sin produktion af plante-is i 2014, var det en udfordring at få folk til at tage imod en gratis smagsprøve i butikkerne. Siden har markedet for veganske, økologiske og klimavenlige fødevarer udviklet sig positivt, selv om Danmark stadig halter efter lande som Sverige, Norge og Tyskland. Ud over at være vegansk og økologisk indeholder plante-is fra Chriis i gennemsnit ca. 165 kcal pr. 100 gram. Sammenlignet med en almindelig flødeis svarer det til 1/3 fedt og kalorier. Isen er ydermere laktose- og glutenfri, og emballagen er bionedbrydelig FSC-mærket pap og genanvendelig plast. Klimaaftrykket er med andre ord minimalt og rammer hermed en trend, som Christina Jørgensen forudser vil vokse i fremtiden. Som markedet ser ud lige nu, er målgruppe herhjemme fortrinsvis veluddannede kvinder i alderen 18-50 år, som er bosiddende i større byer. Plante-isen sælges i bl.a. Meny, Super Brugsen, Kvickly, 7/11, nemlig. com, helsekostbutikker, caféer og diverse isbutikker. I sæsonen kombineres forretningen med udlejning af en isbil til arrangementer og events.

Soyais og raw cake

Efter et år, hvor Christina Jørgensen har haft fokus på at modernisere virksomhedens udtryk, øge produktionen, så der er basis for vækst, og Chriis i Hornsherred producerer økologisk is baseret på plantemælk. Efter en revitalisering af brandet i 2017 er Christina Jørgensen, den 23-årige iværksætter bag virksomheden, nu klar til at vækste i Danmark og Norden. Da Christina Jørgensen startede sin produktion af plante-is i 2014, var det en udfordring at få folk til at tage imod en gratis smagsprøve i butikkerne. Siden har markedet for veganske, økologiske og klimavenlige fødevarer udviklet sig positivt, selv om Danmark stadig halter efter lande som Sverige, Norge og Tyskland. Ud over at være vegansk og økologisk indeholder plante-is fra Chriis i gennemsnit ca. 165 kcal pr. 100 gram. Sammenlignet med en almindelig flødeis svarer det til 1/3 fedt og kalorier. Isen er ydermere laktose- og glutenfri, og emballagen er bionedbrydelig FSC-mærket pap og genanvendelig plast. Klimaaftrykket er med andre ord minimalt og rammer hermed en trend, som Christina Jørgensen forudser vil vokse i fremtiden. Som markedet ser ud lige nu, er målgruppe herhjemme fortrinsvis veluddannede kvinder i alderen 18-50 år, som er bosiddende i større byer. Plante-isen sælges i bl.a. Meny, Super Brugsen, Kvickly, 7/11, nemlig. com, helsekostbutikker, caféer og diverse isbutikker. I sæsonen kombineres forretningen med udlejning af en isbil til arrangementer og events.

Soyais og raw cake

Efter et år, hvor Christina Jørgensen har haft fokus på at modernisere virksomhedens udtryk, øge produktionen, så der er basis for vækst, og samtidig omlægge sortimentet med nye, økologiske varianter, er målsætningen for 2018 at lande en omsætning i omegnen af 1,5 mio. kroner: - Vi valgte sidste år at revitalisere vores design og udvikle nye smagsvarianter. Blandt andet fordi vi er blevet mere bevidste om, hvor stor indflydelse det grafiske udtryk på fx emballagen har på salget, forklarer Christina Jørgensen: - Samtidig er vi startet meget ærligt med et ønske om at anvende rene råvarer og mere økologi. Dejen i vores raw cakes er fx udelukkende baseret på naturlige, økologiske råvarer som mandler og dadler, men smagen er som i en rig brownie. Fordi kagen hverken er bagt eller behandlet, er vitaminer og proteiner bevaret intakte.

Det startede med eksperimenter…

Da Christina Jørgensen i 2014 startede Chriis, var målsætningen at udvikle laktosefri is, der var mere interessant end dem, der fandtes i supermarkederne. Forud for opstarten lå bl.a. en studentereksamen, en lang række eksperimenter med at indfryse soya-, plantemælk og friske frugter i forældres køkken samt et sabbatår, hvor Christina Jørgensen sparede penge sammen til at starte virksomhed. Efter første år som iværksætter deltog hun – sammen med sin daværende partner, Regitze Ericsson – i ”Løvens Hule” på DR1, hvor de to unge kvinder pitchede sig til investeringer fra Ilse Jacobsen, Jesper Buch og Birgit Aaby: - Særlig Birgit Aaby har brugt meget tid og energi som mentor. Hun bidrager med en virkelig god energi og er sindssygt skarp, understreger Christina Jørgensen, der også har fået god opbakning fra sine forældre, som selv har 20 års erfaring som iværksættere.

Markedsføring på sociale medier

Chriis har i dag tre medarbejdere ansat, som hjælper med at varetage salg, marketing og demosmagninger. En mindre, mere specialiseret del af virksomhedens udvikling og produktion foregår i en ombygget længe i Christina Jørgensens forældres gård, mens produktionen kan skaleres op ved hjælp af et eksternt mejeri. - Vi markedsfører os primært gennem vores website og via Facebook, Instagram og bloggere. Øget konkurrence betyder, at vi i fremtiden skal vi have langt mere fokus på markedsføring. Samtidig arbejder vi kraftigt på at afsætte vores produkter til Norge og Sverige, hvor markedet for veganske produkter er stort og differentieret, uddyber Christina Jørgensen. Hun forventer, at medlemskabet i SMV Fødevarer giver mulighed for at sparre med andre fødevarevirksomheder, der har erfaring med at afsætte varer i udlandet. Samtidig tilbyder medlemskabet en attraktiv mulighed for at bruge foreningens konsulenter til at håndtere eventuelle udfordringer i forhold til Fødevarestyrelsen, afrunder hun samtalen.

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies