”Slagterfaget og et bæredygtigt oksekødsforbrug”
af Torben Svane ChristensenDSM og Madkulturen har i fællesskab ansøgt Kvægafgiftsfonden, KAF, om penge til kurser til slagterne og en kommunikationsindsats målrettet forbrugerne, der skal synliggøre, hvor de kan købe dansk oksekød hos en slagter. Formålet med kampagnen er at øge forbrugernes interesse for at vælge den selvstændige slagter og dansk oksekød, når de for eksempel skal købe ind til en god bøf. - Projektet skal også være med til at forsyne branchen med en tidssvarende stemme i forhold til klimadagsordenen og gøre vores medlemmer i stand til at pege på nye måder, hvorpå oksekødet med god samvittighed kan indgå i et bæredygtigt køkken, siger Leif Wilson Laustsen, formand for Danske Slagtermestre.
På kurser skal slagterne lære at udbrede budskabet om at spise mere bæredygtigt, hvor der er lagt vægt på mindre mængder oksekød, der så til gengæld er af god kvalitet. - Kampagnen vil kunne være med til at imødekomme den politiske og offentlige konsensus om den grønne omstilling og vil stadig være i tråd med vores ambitioner om øget trafik til slagterforretningerne - med særligt fokus på dansk oksekød, siger han. De ansøgte fondsmidler fra KAF skal blandt andet bruges på en kommunikationsindsats til forbrugerne, som CIBUS skal levere. Det er i skrivende stund ikke afklaret, om fonden udsteder midlerne til projektet. Det forventes at ske i løbet af efteråret.
Oktober 2020