100 års ostehandel udfordres af kommunens letbane

af Rikke Holm

Ole Rath Petersen har været indehaver af ostebutikken Producenten siden 2004. Butikken ligger på en gade med hyggelige specialforretninger i Odenses midtby og tilbyder et stort udvalg af kvalitetsoste til konkurrencedygtige priser. Over årene har butikken tiltrukket kunder fra hele Fyn og resten af landet. Men så satte Odense Kommune gang i letbanebyggeriet, der gennem snart otte år har spændt ben for en stor del af byens erhvervsdrivende.

Ole Rath Petersen overtog Producenten i Nørregade i 2004. Han kom fra servicestationbranchen og tænkte, at hans egenskaber som købmand sagtens kunne bringes i spil inden for et nyt forretningsområde. At valget faldt på Producenten skyldtes, at hans bror var revisor for den tidligere ejer og vidste, at butikken ville komme til salg. Og det har været en god investering. I det mindste indtil kommunen i sommeren 2014 igangsatte byggeriet omkring Odense Letbane.

– De første 10 år har været rigtig gode. De sidste otte har været ved at koste os livet. Letbanen har ødelagt meget for os, men vi er her stadig. Udfordringen er, at vores kunder kommer fra hele Fyn, men også fra Sjælland og Jylland. Efterhånden som Odense midtby er blevet mere og mere ufremkommelig pga. ensretninger og omkørsler, har mange opgivet at køre hertil, forklarer Ole Rath Petersen.

Færdiggørelsen af letbanen har allerede været udskudt flere gange. Og mange butikker har måttet dreje nøglen om under byggeriet, der nu snart står færdigt her i 2022. Alligevel har det ikke udløst nogen form for erstatning til byens erhvervsdrivende.

– Coronasituationen udløste i det mindste en kompensation for tabt omsætning. Letbanebyggeriet har kostet næsten 50% af vores omsætning, uden at vi har fået nogen form for hjælp fra Odense Kommune. Kommunen har tværtimod lige annonceret, at de fremover vil kræve betaling for parkering ved kantstenen, hvor vores kunder tidligere har kunnet holde 1/2 time gratis. Det kan ødelægge en gade som Nørregade, der består af mange specialforretninger, vurderer Ole Rath Petersen.

Bredt udvalg og god rådgivning

I februar har Producenten 100-års jubilæum. Det bliver bl.a. fejret med en konkurrence, hvor butikkens kunder har mulighed for at vinde et års forbrug af ost. Med flere konkurrencer - og muligvis en festivitas henover sommeren - håber Ole Rath Petersen, at han kan trække kunderne tilbage i butikken. Han er dog forberedt på, at det kan blive lidt af en kamp: Kunderne har jo fundet nye handelsveje, lyder vurderingen fra ostehandleren.

Hvad der til gengæld kan lokke, er butikkens meget brede sortiment af kvalitetsoste fra Danmark, men også fra bl.a. Frankrig, Italien, Spanien, Holland og England. Delikate osteanretninger og noget så usædvanligt som bryllupsostekager, hvilket butikken har været blandt de første til at tilbyde i Danmark. Hertil kommer et tilbehør, som folk kan forholde sig til, samt et prispunkt, der ligger i den billige ende. Og så naturligvis muligheden for at smage ostene og få god rådgivning før køb.

– Vi har valgt ikke at satse på en million forskelligt tilbehør, og det gør os nok lidt anderledes, end de fleste ostehandlere. Vi har til gengæld et meget stort udvalg af oste, og vi tror på, at det er her, vi tjener pengene. Ikke på tilbehør, der skal stå tre måneder på hylden, før det bliver solgt. Vi konkurrerer med supermarkederne, og vores rådgivning er det, der differentierer os fra dem. Vores kunder vil gerne se og smage på ostene. De kommer, fordi vi har et stort udvalg og tilbyder god, fagmæssig rådgivning.

Flere unge kunder

Da Ole Rath Petersen overtog butikken, lå kunderne primært inden for det ældre segment, hvilket også sortimentet bar præg af. I dag handler mange unge i butikken. De kommer for at købe spændende, udenlandske oste, de har smagt på ferier sydpå. Eller tapas, der er en relativ nyfunden del af forretningens sortiment, som har bidraget til at redde noget af den tabte omsætning.

– De unge har blandt andet fået øjnene op for butikken gennem Facebook og Instagram. Tidligere lavede vi opslag på Facebook, når der var tid og overskud, men efter, at vi har haft en SoMe-ekspert i praktik, har vi skiftet strategi. Eksperten er i dag ansat som freelancer, der sørger for, at vi hver uge har nye indlæg på de sociale medier. Det har givet os en større synlighed blandt de unge. Butikken har de seneste år også øget sit salg til virksomheder, hvilket har været medvirkende til at bære osteforretningen igennem letbanekrisen.

Samtidig har Ole Rath Petersen haft fokus på madspild og brugen af bæredygtige emballager af eksempelvis palmetræ. Det er en udvikling, forretningen været i gang med, siden plastikposerne blev skrottet. Og det er noget, kunderne lægger mærke til, og som fylder mere og mere i debatten, afrunder Ole Rath Petersen.

 

Januar 2022

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies