Aabenraa Slagteren oplevede eksplosiv stigning i omsætning
af Torben Svane ChristensenI 2020 oplevede slagtermester Hans Henrik Johansen en stigning i omsætningen på 30 procent. Kunder, der før Corona kørte til Tyskland for at handle, købte nu pølser og kød hos ham. Her i 2021 er stigningen i omsætningen fortsat, og kunderne kan også få en bockwurst hos slagteren i Aabenraa. Aabenraa Slagteren ligger i Søndergade 9 i den sønderjyske by, og kunderne bliver mødt af duften af varm leverpostej og udsigt til de velkendte Sønderjyske spegepølser, der hænger til tørring i butikken efter rygning i de 100 år gamle røgovne.
Slagtermester Hans Henrik Johansen er femte generation, der driver slagterbutik i Aabenraa. Det gør han med stor succes, og salget fik et spark op ad sidste år, da Corona- nedlukninger satte en stopper for grænsehandel og gav kunderne flere penge på lommen til at købe slagtervarer for. – Vi havde fremgang i salget inden Corona kom, og det var da med stor nervøsitet, at jeg fulgte nedlukningen. Det var så en nervøsitet, der blev gjort til skamme, for vi fik meget travlt lige fra begyndelsen. Både på grund af den lukkede grænse mod Tyskland, men jeg oplevede også, at kunderne blev mere bevidste om de lokale butikker, fortæller Hans Henrik Johansen og fortsætter: – Mange kunder er blevet ved med at handle hos os, selv om grænsehandelen åbnede igen. Vores salg i butikken endte med at stige med 30 procent i 2020, så jeg måtte ansætte flere for at kunne følge med.
Nye ansatte
Faktisk ansatte slagteren to nye i butikken, der skulle yde god service til gamle og nye kunder. – Den ene kommer fra en bagerbutik, og den anden har haft ledelsesansvar for 50 ansatte i Cirkel K. De kan yde den gode service, vi er kendt for. Samtidig giver det mig mere tid til at være i produktionen, hvor der er meget travlt. Jeg kunne godt bruge en slagter mere, hvis det fortsætter med at gå godt, men jeg ser lige tiden lidt an med blandt andet stigende priser på oksekød og krydderier i hele Europa, der kan få indflydelse på min butik, siger han.
Lokale kyllinger slagtet i Tyskland
Slagtermesteren bruger også tiden på at produktudvikle færdigretter. - Vi har fået mere fokus på kylling, og jeg har lavet aftaler med lokale landmænd, der opdrætter fritgående kyllinger. Dem får jeg tørslagtet i Tyskland, så jeg får en høj kvalitet af kød, der ikke afgiver så meget væske, når det tilberedes, siger han. Samtidig har han øje for at få flere grøntsager ind i retterne. Men retterne indeholder stadig kød. – Vi er jo nødt til at følge med i kundernes forventninger – både unge og ældre, siger han. Kunderne kan blandt andet vælge mellem tyrkisk farsbrød, græsk schnitzel, forloren agerhøne og kylling i rieslingsovs. – For 40 år siden arbejdede jeg i Italien. Jeg prøvede at lave nogle pølser, jeg havde lært at lave dernede, da jeg kom hjem, men produktet solgte slet ikke. Jeg tog det op igen for 10 år siden, og så blev det en lille succes. Tiderne ændrer sig, og kunderne bliver klar til nye produkter.
Hjælp fra SMV Fødevarer
For at lokke flere kunder til, bliver der skruet op for markedsføringen i slagterbutikken. – Før brugte vi meget den lokale ugeavis, men den kommer først ud til læserne torsdag aften, og det er ikke optimalt i forhold til vores markedsføring. Derfor er vi fuld gang med at løfte vores markedsføring digitalt. Blandt andet med flere opslag, fortæller han. Butikkens hjemmeside får også et løft. – Vi fik fem tilbud fra bureauer, der kunne hjælpe os, og vi endte med at vælge et bureau fra Tønder. Vi fik strategisk rådgivning fra SMV Fødevarer, der også rådgav os om hvilket tilbud, der ville være det bedste for os. Det har været en stor hjælp, siger han.
Styr på omkostninger
Til at holde styr på omkostninger og priser bruger han kalkulations-systemet ”Kosten im Griff”, det er lavet til slagtere af en slagterskole i Tyskland. – Det er nemt at bruge. Jeg kan se, hvad det betyder for mine priser på produkter – både når de stiger, og når de falder, og vi reagerer meget hurtigt. F.eks. når udskæringer af svinekød falder i pris. Vi laver også status hver måned, så vi ved, hvor vi står, fortæller han.
Gamle traditioner og nytænkning
Hans Henrik Johansen er femte generation af slagtere på adressen i Aabenraa, og han holder stolt på de gamle traditioner og håndværket. – Vi laver sønderjyske spegepølser, som det er blevet gjort gennem generationer, men jeg udvikler også sammen med mine ansatte. Vi har haft en aftale med Det Gastronomiske Rejsehold, og vi samarbejder med firmaer i Tyskland, der laver krydderier. Vores elever har været i udlandet og hente inspiration, siger han. Et tiltag, som slagtermesteren holder fast i, er gavekort til slagterkunst. – Det har vi kørt med i 20 år, og jeg mener, at det, vi laver, er slagterkunst. Beløbene på gavekortene ligger på mellem 200 og 1200 kroner. Her op til jul, er gavekortet populært som firmajulegave. I stedet for at give de ansatte en kurv, hvor de ikke kan lide halvdelen af indholdet, så får de mulighed for at vælge slagtervarer, som de kan lide, siger han. Mange slagtere har indført onlinesalg, men det er ikke aktuelt for Hans Henrik Johansen. – Mit fokus nu er på salg i butikken, hvor der er rigeligt at se til, men jeg vil da ikke afvise, at der kommer online-salg i fremtiden, understreger han. Og fremtiden kan bare komme an. – Jeg er fuld af energi. Det er så spændende at have en slagterbutik i Aabenraa lige nu, siger Hans Henrik Johansen.
December 2021