Annulleret udbud bør få store konsekvenser
af PressemeddelelseKlagenævntet for Udbud har annulleret et kæmpeudbud af fødevarer til 1,6 mia. kr. FødevareDanmark har hele tiden hævdet, at dette udbud var i strid med intentionerne i udbudsloven, og nu har klagenævnet fastslået, at Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) på væsentlige punkter ”har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudslovens § 2.”
Klagenævnets afgørelse handler især om kriterierne for pris og kvalitet i SKI’s valg af Hørkram som leverandør. Klagen var rejst af Dansk Cater, og klagenævnet har derfor ikke særligt behandlet FødevareDanmarks kritik af udbuddet: At det i strid med lovens intentioner er målrettet totalleverandører således, at små og mellemstore virksomheder slet ikke har haft mulighed for at byde ind på dette meget store fødevaremarked. Af sagen fremgår imidlertid meget tydeligt, at SKI selv foretog en ”analyse”, der konkluderede, at ”leverandørfeltet til storkøkkener er begrænset til de tre store grossister. Laget af mellem- og små virksomheder har ikke størrelse og logistik til at levere til en landsdækkende aftale”.
Hvis SKI skulle have handlet i overensstemmelse med principperne i udbudsloven, skulle man have ræsonneret lige modsat: Da mellem- og små virksomheder ikke har størrelse og logistik til at levere til en landsdækkende aftale, skal leverancerne opdeles i delkontrakter. Det er det helt grundlæggende princip i udbudsloven, og derfor går FødevareDanmark meget stærkt ud fra, at en sådan opdeling vil finde sted, når hele dette område nu atter kommer i udbud.
Klagenævnets afgørelse er en overordentlig alvorlig kritik af SKI og af hele SKI’s tænkemåde i forhold til offentlige udbud. Derfor bør denne afgørelse ikke alene få store konsekvenser for det omhandlede udbud, men også for SKI som sådan.
Yderligere oplysninger:
Adm. direktør Michael Gertz, BF-Oks og Suvit, tlf. 61200019
Adm. direktør Torsten Buhl, FødevareDanmark, tlf. 21274150