Biokemiker udviklede flødebolle
af Torben Svane ChristensenNogle af de største virksomheder er begyndt i en kælder eller en garage. Med firmaet SweetNorth begyndte det hjemme i Michael Møller Larsens køkken. Ideen var at lave en velsmagende flødebolle med lang holdbarhed. Det er syv år siden, og nu råder virksomheden over en produktionslinje, der kan producere op mod 11 millioner flødeboller årligt. Michael Møller Larsen elsker en god flødebolle, og han gik for syv år siden og puslede med nogle ideer til forbedringer af de flødeboller, der allerede var på markedet. - Min familie var ikke så meget for en bund af kiks eller marcipan, så vi ledte efter noget nyt, som smagte os – her fandt vi hurtigt frem til, at der skulle være chokolade hele vejen rundt om skummet.
Til et bryllup bestilte et vennepar 300 flødeboller, og de blev så stort et hit, at mange af gæsterne lagde bestillinger på rigtig mange flødeboller. - Jeg sagde ja til at starte med, men så kunne jeg jo godt se, at det kunne jeg ikke producere hjemme i køkkenet. Men det var startskuddet, hvor jeg kunne se, at der var en interesse for mine flødeboller, fortæller han.
Længere holdbarhed
Så han gik i 2016 i gang med en grundig markedsundersøgelse, og biokemikeren gik i gang med forsøg med at lave flødeboller med en længere holdbarhed – op til fire uger på stuetemperatur, i stedet for de normale 10-14 dage, fortæller han. Samtidig var det også vigtigt, at flødebollerne kunne have endnu længere holdbarhed på køl og frost.
– Jeg endte op med en flødebolle, der kan holde sig tre måneder på køl og et år på frost. Det har stor betydning i forhold til eksport af flødebollerne, siger Michael Møller Larsen, der besluttede sig for at gå all-in med virksomheden SweetNorth. Så han kvittede sit job som laboratoriechef hos Munck Asfalt. Han ejer i dag lidt over 1/3 af SweetNorth via et holdingselskab.
Til at begynde med fik Sweet North produceret sine flødeboller hos eksterne samarbejdspartnere som Konnerup & Co. ved Faaborg og Kathrine Andersen Chokolade i Aarhus. Investorer troede på flødebollen. Heldigvis var han ikke den eneste, der troede på ideen, og efter at have præsenteret en forretningsplan for investorer som Danban og Business Angels Syddanmark samt søgt LAG-midler begyndte indkøbet af en produktionslinje at blive realistisk. I alt 2,2 millioner kroner skulle der til. – Maskinerne fandtes, men de var meget dyre at købe fra ny. Det var også svært at finde brugte maskiner. Så vi endte med at designe produktionslinjen selv, stykket sammen af forskellige maskiner, siger Michael Møller Larsen, der også havde fået en partner med i firmaet. – Jeg kendte Mike Maarup lidt i forvejen, og han blev medejer og salgsansvarlig, så jeg kunne bruge mere tid på udvikling, siger han. Nu har SweetNorth 500 kvadratmeter plus højlager at boltre sig på i Haarby på Fyn. – Vi er fire ansatte, og nu kommer der en femte. Vi har blandt andet ansat en mejerist, der er med til at sikre en høj hygiejnestandard. På sigt kunne vi godt tænke os at ansætte en tekniker, fortæller Michael Møller Larsen.
Svær begyndelse
Som for så mange andre virksomheder i branchen har det været nogle hårde år med mange udfordringer. – Først kom maskinerne ikke som aftalt i februar 2020. Linjen var derfor først oppe at køre i efteråret 2020, og vi måtte i den mellemliggende periode producere ordrer manuelt. De første to år var der corona, og så kom der krig og inflation. Nu ser det rigtig fornuftigt ud med væksten – men vi er ikke der endnu, hvor vi drømte om at være, da vi begyndte at producere for alvor, understreger Michael Møller Larsen. SweetNorth har sine økologiske Ærli’ flødeboller inde hos bl.a. Hørkram og Dagrofa Foodservice, og så er det lykkedes at komme ind hos en af de store.
Leverer til LIDL
Michael Møller Larsen havde en forventning om, at det var svært at komme ind på det tyske marked, hvor en flødebolle for forbrugerne er lig med et produkt fra den store producent Dichmanns og ikke koster ret meget. – Men det er lykkedes os at komme ind hos LIDL herhjemme igennem et private label samarbejde, og det er en kunde, der aftager en stor volumen, siger han. SweetNorth eksporterer også flødeboller til det tyske marked, Israel, Grønland, Sverige og Norge. Man er også i dialog med flere andre markeder. - Det tyske marked er helt nyt, hvor vi er kommet ind hos den største økologiske grossist, og det marked forventer vi os meget af i fremtiden. Vores eksport tegner sig kun for 10 procent, og det tal skulle gerne være højere, siger han. Ærli’ flødeboller var med i et dansk erhvervsfremstød i Japan for økologiske produkter, og her fik han fløjet 3000 flødeboller til Tokyo. Ærli’ flødeboller fås også med logo på, og da fodboldklubben Brøndby blev mestre, lavede SweetNorth flødeboller med logo og guldglimmer på.
Pivate label
Sideløbende med produktionen af Ærli’ flødeboller har SweetNorth også en private label del. – Her kan kunderne sammensætte deres egen flødebolle og få designet deres egen emballage, siger Michael Møller Larsen. Han kender flere, der lider af enten laktose- eller glutenintolerance, så det har han taget højde for, så flødebollerne fra SweetNorth kan spises af alle.
FVM, august 2023