Catering med et stærkt koncept
af Rikke HolmKonceptet bag vækstsuccesen Gaudium Catering bygger på nordisk enkelhed og rene råvarer. Virksomhedens DNA er udviklet i samarbejde med michelinkok Robert ”Fabio” Petersen, og som på de mest eksklusive restauranter tilbydes kunderne få, men udvalgte menuer af høj kvalitet. Siden opstarten i 2015 har Gaudium Catering i Rødovre formået at mangedoble sin vækst. Alene fra 2018 til 2019 er væksten fordoblet - både målt på antallet af kuverter og omsætning. Væksten er bl.a. skabt gennem strategisk differentiering og udvikling af et stærkt cateringkoncept: - Vi differentierer os i cateringbranchen ved at fokusere på et afgrænset antal nordiske menuer, forklarer direktør og partner, Nickolai Dalvang. - Vi har valgt at være specialister med et skarpt tilskåret koncept, hvor vi udelukkende tilbyder buffeter med råvarer af højeste kvalitet og med velsmag i absolut centrum. Det betyder, at vi ikke er noget for alle. Vores fokus er på smage og sammensætninger, og vi går op i, at vores kunder får en ideel madoplevelse.
Det nordiske koncept bygger på enkle, rene råvarer og simple teknikker i tilberedningen af maden: - Da vi udviklede vores koncept, brainstormede vi på menuen og på, hvilke retningslinjer, vi skulle have for vores nordiske mad, fortæller Nickolai Dalvang: - Samtidig udfordrede vi det oprindelige. Almindelig bearnaisesauce er fx ikke noget, vi mener, egner sig til mad, der bliver transporteret. I stedet har vi udviklet vores egen, nordiske version, som er en kold bearnaisecreme. Vi vil kunne stå inde for den mad, vi leverer.
Gaudium Catering har i dag tyve medarbejdere og kapacitet til at køre 10.000 kuverter i de største uger. Kunderne er fortrinsvis private, men virksomheden leverer også mad ved større erhvervsarrangementer. Flere end 500.000 kunder fordelt på hele Sjælland er det blevet til inden for virksomhedens relativ korte historie.
Potentiale i cateringmarkedet
Gaudium blev fra begyndelsen en realitet, fordi Nickolai Dalvang kunne se, at der lå et stort markedspotentiale inden for catering, hvis man som virksomhed formåede at skabe et stærkt og differentieret koncept. I samarbejde med virksomhedens køkkenchef, Stefan Nannberg, og michelinkok Robert Petersen udviklede han derfor et cateringkoncept, som skiller sig markant ud på et marked med tradition for at tilbyde et meget bredt udvalg af retter. Nickolai Dalvang er uddannet serviceøkonom og har arbejdet inden for mediebranchen. Senest som digital salgschef på Jyllandsposten indtil 2016. Hans utraditionelle baggrund giver virksomheden et klart forspring, når det kommer til markedsføring og strategi: - Vores udgangspunkt er forretningsmæssigt, forklarer Nickolai Dalvang: - Vi tænker – ud over madens kvalitet – også i afsætningskanaler, logistik og optimering, så vores kunder får en god oplevelse. Samtidig markedsfører vi os tungt på digitale medier og TV. Vi har en klar fordel i, at vi ser på markedet med markedsføringsøjne. Her tror jeg, vi adskiller os fra en lang række af vores konkurrenter, lyder vurderingen.
Convenience med krav
Markedet for convenience food til private er i stor vækst. Samtidig er tendensen, at forbrugerne stiller større og større krav og tager stadig mere stilling til madens ordentlighed, fortæller Nickolai Dalvang: - Som aktør inden for convenience food tror jeg, det er afgørende, at man tager stilling til alle dele af sit koncept. Man skal gøre sig umage, hvis man vil have en betydelig rolle i fremtiden, lyder vurderingen. For Gaudium Catering er målsætningen at blive størst i Danmark inden for eventcatering. Ifølge Nickolai Dalvang er virksomheden allerede i løbet af 2020 klar til at udvide med catering på Fyn og i Jylland.
Marts 2020.