DAVA vil være en del af markedet for plantebaserede fødevarer
af Rikke HolmDAVA Foods Ingredients A/S er dannet ved en fusion af Karlsen A/S og Møllerup Brands A/S. Begge selskaber er opkøbt af DAVA Foods, der er blandt Nordens største leverandører af æg. Opkøbene er del af en større satsning på plantebaserede fødevarer i Danmark og Norden. Det giver mening, når man er ejet af danske landmænd og herigennem har direkte adgang til produktionen af bælgfrugter, frø og kerner. Bag DAVA Foods og DAVA Foods Ingredients er korn- og foderproducenten Danish Agro. Virksomheden opkøbte i 2021 krydderifabrikken Karlsen A/S og sidste år Møllerup Brands, som har Danmarks største produktion af hampefrø. Opkøbene er led i en større satsning, som handler om at få danske, plantebaserede fødevarer på hylderne i detailhandlen i Danmark og på sigt også i resten af Norden.
Med det mål er det sandsynligt, at der kommer flere opkøb i fremtiden, fortæller Sune Andersen, Marketingchef i DAVA Foods A/S. – Vi er ejet af danske landmænd og har herigennem adgang til hele værdikæden, så i princippet kan vi dyrke alle de typer afgrøder, vi ønsker. Målet er at få danske, plantebaserede produkter ud i detailhandlen. Helst økologiske, men ikke udelukkende. Som en af de førende leverandører af æg i Norden har vi den fordel, at vi allerede har god kontakt til de store detailkæder. Satsningen giver os samtidig et ekstra forretningsben at stå på, uddyber Sune Andersen. Ud over detail leverer DAVA Foods Ingredients også til foodservice og industrisalg.
Inspiration og spillover effekt
DAVA Foods Ingrediens går ind på markedet med et ønske om at inspirere forbrugerne. Mange ved nemlig ikke, hvordan de bruger de nye bælgfrugter, frø og kerner i madlavningen, fortæller Sune Andersen. – Salget af plantebaserede produkter ligger stadig på et meget lavt niveau, og hovedudfordringen er at få danskerne til at prøve nye retter. Vi har derfor opskrifter på alle vores produkter og gerne også en QR-kode, der viser ind til vores opskriftsunivers. Vores innovationsteam har hele tiden 20-30 produkter i pipeline. Senest har vi lanceret en række kødfrie varianter under navnene No Chicken, No Kebab og No Beef i samarbejde med danske Organic Plant Protein. Herudover har vi en række forskellige kerner og frøtyper som quinoa, hampefrø, flere ærtetyper, anisia-linser og forædlede landbrugsprodukter som mel, olier mv. Kikærter har vi endnu ikke fundet ud af at dyrke herhjemme, så vores hummus er baseret på danske Ingridærter. Smagen er afgørende, og vi bruger meget tid på at fremavle bælgfrugttyper med god smag. Analyser viser, at segmentet mellem 18-35 år er mest åbne over for nye, plantebaserede retter, men at flere og flere forbrugere køber ind på ideen om kødfrie dage. Når kødet lægges til side, er førstevalget typisk retter med æg, forklarer Sune Andersen. Han forventer, at der kan opnås en spillover effekt fra æggedelen: – DAVA-brandet har en meget høj kendskabsgrad. Vi forventer, at flere vil vælge danske produkter med en kort værdikæde og fra en leverandør, de allerede kender. På sigt er planen at positionere DAVA som et nordisk fødevaremærke. Danmark har været foregangsland, men rent forbrugermæssigt er svenskerne længere fremme på plantebaserede fødevarer, fortæller Sune Andersen.
Gearet til væksten
Med en årlig omsætning på to milliarder æg er DAVA rustet til at levere både ensartethed og volumen. Det giver fordele i forhold til små entrepreneurer. Den egentlige hurdle ligger i at møde de konservative forbrugere. DAVA afprøver løbende nye produkter for at teste markedet, og når tre varer kommer ud på hylderne, er der typisk to, der ikke får lov at blive. Markedet er lille, og forbrugerne er ikke altid klar til de nye produkter. ”Trial and error”, som Sune Andersen beskriver det. Han forudser, at væksten for plantebaserede fødevarer vil være langsom. Den afhænger bl.a. af, om der kommer et klimamærke i 2025, og om offentlige køkkener får succes med at introducere plantebaserede retter og herigennem bidrager til at drive udviklingen. Sikkert er det, at når væksten kommer, er DAVA Foods Ingredients klar: – Vi vil være en del af det her marked, og vi synes, vi har en god sag med satsningen på danske, økologiske fødevarer, afrunder Sune Andersen.
FVM, august 2023