Danskerne laver mindre mad derhjemme
af PressemeddelelseSeneste tal fra brancheorganisationen HORESTA viser en markant stigning i omsætningen på de danske restauranter. Det hænger sammen med tendensen til, at danskerne laver mindre mad i hjemmet. I 2015 blev omsætningen for det danske restauranterhverv øget med 2,8 milliarder kroner svarende til en stigning på 7,5 procent i forhold til året før. Det viser seneste udgave af Normtalsanalysen fra brancheorganisationen HORESTA, der forventer en tilsvarende stigning i 2016. – Jeg tror, at fremgangen skyldes flere ting. Der er en iværksætterlyst i erhvervet, og der sker meget innovation, men jeg tror også, at det er blevet meget almindeligt at sige ”vi gider ikke lave mad i aften, så vi køber lige noget nemt”, siger Jonas Kjær, der er cheføkonom hos HORESTA.
Stigende salg af sundere takeaway
At danskerne i stigende grad nyder måltider, de ikke selv har lavet, er en tendens, som restaurantkæden Bone’s har kunnet mærke. – Den markedsudvidelse, som Normtalsanalysen viser inden for vores branche, kan vi især se på vores takeawaydel. Det er nok primært markedsandele, der stammer fra detailmarkedet, og det er en klar tendens, at der laves mindre og mindre mad derhjemme, vurderer Jan Laursen, der er direktør for og medejer af Bone’s Restauranter. Ud over de praktiske og tidsmæssige gevinster, der følger med takeaway, kan den stigende popularitet skyldes, at takeaway ikke længere er det samme som junkfood. Og det er en kvalitet, der både tiltaler børnefamilier og de unge. Ifølge undersøgelsen Madindeks 2015, som Madkulturen ved Miljø- og Fødevareministeriet står bag, er det de 18-25-årige, der bruger mindst tid på at lave aftensmad.