Delika A/S opruster efter godt regnskab i en krisetid
af Torben Svane ChristensenFødevarevirksomheden Delika A/S lavede i 2020 et resultat, der kommer ind på en andenplads i firmaets historie over de bedste regnskaber. Der er blevet investeret i en helt ny maskine, der kan lave 180 pakker skiveskåret pålæg i minuttet, og nye varianter er på vej til kølediskene.
Da Fødevaremagasinet taler med adm. direktør Janni Aaholm Madsen fra Delika as i slutningen af februar, er en delvis genåbning af samfundet netop blevet offentliggjort. – Jeg synes, at der bliver gået for varsomt frem. Foodservice, som er en stor del af vores virksomhed, er stadig lukket ned, siger direktøren, der har været i fødevarefirmaet siden ejerskiftet for 13 år siden. Hun arbejdede sammen med den ene af ejerne, Kurt Møller, hos Jensen Food og sagde ja til at komme med på et nyt eventyr i sit arbejdsliv. – Det, der kendetegner vores produkter, er høj kvalitet med udgangspunkt i gammeldags slagtertraditioner. Vi har mange fagfolk ansat, og vi er i den positive situation, at vi sagtens kan få besat de stillinger, som vi slår op. Vi vil kun lave produkter, som vi vil servere for vores egne børn, understreger Janni Aaholm Madsen. Tilbage i 2007, da de nye kræfter tog over i den gamle fødevarevirksomhed, var målet at vokse sig større og komme ind med produkter i detailhandlen.
Mere eksport og flere opkøb på sigt
– Det er gået godt for os, og vi vil fortsætte med at udvikle nyt. Der er stadig masser af muligheder på det danske marked, men det er oplagt, at vi skal eksportere mere, end vi gør nu, siger Janni Aaholm Madsen. Et af de steder, hvor firmaets produkter ender, er lige syd for grænsen. – Ja, vi leverer meget til grænsebutikkerne, men da grænserne og Flensborg lukkede helt ned i forbindelse med Corona, så gik det også ud over vores salg, siger hun. Delika as er gennem årene vokset ved blandt andet at foretage strategiske opkøb, og det er fortsat en strategi. – Ja, vi kigger hele tiden på fødevarevirksomheder, der kunne være interessante for os. Det skal være virksomheder, der har produkter med en høj standard, og som har bevist, at de kan tjene penge. Det skal også være virksomheder med en tonnage af en vis størrelse, understreger hun.
Sorte tal i en sort tid
Som for andre virksomheder i fødevarebranchen har det været en meget omskiftelig periode med pandemien som en stor ukendt faktor, når der skulle planlægges i et produktionsapparat. – En af vores helt store styrker har været og er, at vi tilpasser vores forretning hurtigt til den aktuelle situation. Udgifter og indtægter skal gerne gå i nogenlunde samme retning. Rationalisering, optimering, tilpasning og ”det at se muligheder” er nøgleordene bag. Det er en af grundene til, at vi i 2020 trods COVID-19, lavede vores andenbedste resultat i virksomhedens 13-årige historie. Men når det er sagt, så har vi også fået tæsk på tallene her i den 2. nedlukning. Du kan sige, at der ikke er nogen til at spise vores pålæg ude i virksomhedernes kantiner og på landets cafeer, siger hun. Men nedlukningen har også ført noget godt med sig i form af en tryktest af hele organisationen. – Det er altid i kriser, at man kommer til at kende sine ansatte. Jeg føler, at vi står godt rustet til tiden efter pandemien.
Ny spegepølse med Samsø-kartofler
Virksomheden er kendt for sin spegepølse med den karakteristiske form, der adskiller sig fra andre runde udgaver. – Det er Hammel Spegepølsen, og den sælger vi 2,5 millioner pakker af om året. Nu kommer vi med to nye produkter i serien. Det er en fedtfattig kartoffelspegepølse med kartofler fra Samsø, tilsat purløg. Desuden laver vi vores gode kendte Sønderjyske Spegepølse i en sliced udgave, oplyser hun.
Belgiske patéer
Hun fortæller, at der også bliver solgt produkter, der ikke er produceret på fabrikkerne i Danmark. Det er udenlandske specialiteter fra blandt andet Italien, Spanien, Tyskland og Belgien, der bliver solgt via Foodservice og detail. – Ja, vi sælger årligt 450 tons pateer fra en familiejet fabrik i Belgien, siger hun.
En fremtid med mere pålæg
Janni Aaholm Madsen løfter lidt af sløret for, hvad Delika as vil have fokus på i en nær fremtid. – Vi har stadig som mål at blive større, blandt andet ved opkøb og udvikling af flere nye produkter. Vi vil satse meget på sliced pålæg og har derfor investeret i en ny slicemaskine til 10,6 millioner kroner, der kan pakke 180 pakker pålæg i minuttet, blandt andet af vores populære spegepølse. Investeringen er med til at sikre kapacitet, optimering og konkurrencedygtige priser i fremtiden. Der er plads til at købe en måske to maskiner mere, og vi også har plads til at øge vores produktion på vores fabrikker, siger hun og fortsætter: – Vi er ikke blandt de billigste, men det ønsker vi heller ikke at være, vi vil hellere være kendt for at lave gode kvalitetsprodukter, siger Janni Aaholm Madsen.
Delika Food Group A/S
I 1986 blev Delika as grundlagt i Hammel o og ligger nu i Aalborg. Virksomheden skiftede ejere i 2007. Kurt Møller og Tom Elert Christensen overtog virksomheden fra Lars Vestergaard. Virksomheden består i dag af en pålægsfabrik i Aalborg, en pølsefabrik i Haderslev, en røgvarefabrik i Engesvang samt et centrallager ved hovedkontoret i Vamdrup. De tonye ejere havde fra begyndelsen store planer om at udvikle virksomheden og opkøbte året efter Dexters Delikatesser i Vamdrup og Carl Vollstedt Eftf. i Haderslev. Pålægsfabrikken Delika i Aalborg producerer i dag alt inden for pålægsprodukter, både som stk.-varer til delikatesser/foodservice og detailpakket pålæg til flflere detailkæder i Danmark. Dexters Delikatesser blev grundlagt i 1977. Virksomheden var blandt Dexters de første til at introducere de danske delikatesser og specialbutikker for udenlandske specialiteter.
I samarbejde med specialister fra den internationale charcuterivarebranche opbyggede Dexters Delikatesser en landsdækkende engroshandel til videresalg i hele Danmark. Kunder kunne nu få produkter fra en række lande i EU, bl.a. Serranoskinke, chorizo og den originale paté fra Belgien i diverse smagsretninger. Carl Vollstedts Eftf. blev grundlagt i 1984 i Haderslev i Sønderjylland og bruger traditionelle metoder til fremstilling af spegepølser og grillpølser. I 2014 købte fifirmaet fødevareproducenten Eberhardt i Engesvang nær Silkeborg. FoodService Danmark, der er ejet af Dagrofa, besluttede i 2015 at sælge det aalborgensiske pålægs- og røgvareselskab Sørwi til Delika Food Group A/S. Samme år blev AJ Skjern A/S opkøbt, som i dag er en del af Delika Food Group A/S. Delika as sælger også produkter til grossist- og foodservicesektoren samt eksporterer varer til omkringliggende EU-lande.
Marts 2021