Detailslagter hedder frem over Gourmetslagter
af Per Aaskov KarlsenFor at ændre ungdommens syn på slagteruddannelsen skifter detailslagteruddannelsen navn til Gourmetslagter. Den nye platform og kampagne bliver skudt i gang den 1. oktober. - Slagterfaget bidrager direkte til de gourmetoplevelser alle - og især unge - er på jagt efter. Kampagnen ”Meat Your Future” bygger på det og kan forhåbentligt give flere unge appetit på at blive slagter, siger Leif Wilson Laustsen, formand for Danske Slagtermestre.
Simon Jul skal hive unge ind i slagterfaget
Med komikeren Simon Jul som frontfigur skal kampagnen ”Meat Your Future” i de kommende måneder slå et slag for at få flere unge ind i slagterfaget, som i øjeblikket tørster efter nye elever. Udover Simon Juls deltagelse får kampagnen liv af en række aktiviteter på skolerne ligesom at detailslagterfaget skifter navn til gourmetslagter. Ifølge forbundskonsulent Pia Antonsen fra Fødevareforbundet NNF, som er en af hovedkræfterne bag kampagnen, så skal kampagnen være med til at ændre ungdommens syn på det at være slagter. - Med kampagnen får vi synliggjort faget og dets mange muligheder overfor de unge, som måske forbinder det at være slagter med at dræbe dyr i stedet for at tilberede lækker mad og rådgive madentusiaster med at finde det rigtige kød til en god fredag aften, siger Pia Antonsen. - At være slagter i dag handler ikke bare om udskæring af hele dyr, men også om at sammensætte måltidsløsninger og rådgive kunderne om produkterne og tilberedningen. Navneskiftet signalerer, at der er sket en udvikling i faget - og at der i dag er kommet meget mere fokus på det lækre måltid rundt omkring i slagterbutikkerne.
240 ledige elevpladser
Simon Jul er kendt fra bl.a. Banjos Likør-stue og sjove replikker i radioen på 24syv. Hvad gør ham egnet til at aflevere budskabet om, at det er fedt at være slagter? - Simon Jul er spændende, fordi han også er en mad-nørd, som går op i at lave lækkert kød fra sin egen slagterbutik, og han har en stor passion og interesse for råvarerne. Hvor stor en forskel skal kampagnen så gøre i forhold til at få flere elever til slagteruddannelsen?
- Vi står desværre på en brændende platform netop nu i og med, at vi står og mangler 240 elever til ledige elevpladser. Samtidig bliver der brug for endnu flere, fordi folk i stigende grad efterspørger mad og vejledning fra betjente slagterdiske- og butikker. Med kampagnen har vi sat et ambitiøst mål om at uddanne 300 flere slagterelever fra 2018.
Branchen står sammen
Kampagnen samler de kerneaktører på tværs af dansk dagligvarehandel, som ellers plejer at være konkurrenter. Men det er også nødvendigt: - Der er behov for et større tryk, og det kan bedst opnås ved et fælles, koordineret samarbejde. Det er på den baggrund, at den nye kampagne er sat i værk, med det formål at få flere unge til at søge ind på slagteruddannelsen, siger Jon Skålerud, HR seniormanager hos Dansk Supermarked.
Hvad sker der i kampagnen udover, at Simon Jul fortæller om sin kærlighed slagterfaget? - Kampagnen vil blandt andet involvere en rundtur på 15 fødevareskoler i landet, en eventdag med konkurrencer, og elever som laver mad, et brætspil, og så kommer Simon Jul med til DM i Skills.
Meat Your Future
Meat Your Future går i luften lørdag den 1. oktober 2016. Tilmelding til uddannelsen som gourmetslagter begynder samme dag. Udover Danske Slagtermestre står Fødevareforbundet NNF, DI, Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked også bag kampagnen.
Kilde: Danske Slagtermestre, NNF Fødevareforbundet