Ekstra god dyrevelfærd er ufravigelig på Gothenborg
af Rikke HolmDa Lone og Lars Hedegaard i 1997 startede deres produktion af 100% økologisk fjerkræ på landstedet Gothenborg ved Them, fandtes der stort set kun industrialiseret fjerkræproduktion i Danmark. Udviklingen af virksomheden har været et langt, sejt træk, men i dag forhandles det smagfulde fjerkræ fra Gothenborg i slagterbutikker, gårdbutikker, webshopbutikker og gourmetrestauranter i hele landet.
På Gothenborg ved Them lever ænder, kyllinger, gæs og kalkuner et naturligt liv på økologiske skovområder og marker, hvor de har adgang til usprøjtet kløvergræs. Dyrene slagtes først, når de er 80 - 90 dage gamle. Den naturlige levemåde og lange levealder giver en unik smag og en fast struktur, som har gjort fjerkræ fra Gothenborg anerkendt blandt kokke og connaisseurer i hele landet. Tiden er i høj grad med den økologiske produktion, men sådan har det ikke altid været. Udviklingen af Gothenborg har også været et langt, sejt træk med op og nedture: – Da vi startede vores økologiske projekt i 1997, var vi sådan nogle, som man skævede lidt underligt til, fortæller Lone Hedegaard. – Selvom der har været mange bump på vejen, har vi formået at holde fokus på produktet og på den høje kvalitet, vi ønsker. Jeg tror, at vi har overlevet, fordi vi har sat tæring efter næring. Fx har vi aldrig investeret i at renovere vores stuehus. Vi har bevidst valgt aldrig at være forgældet til op over halsen, og det har givet os en større frihed.
Vokseværk på Gothenborg
Da Lone og Lars Hedegaard startede deres økologiske produktion, var det, fordi de så et potentiale i at højne kødkvaliteten i fjerkræ ved at tillade dyrene at leve et langt og stressfrit liv. Parrets første satsning var en krydsning mellem en økologisk hvid landand og en moskusand – kaldet moulard anden, forklarer Lone Hedegaard.
At holde fjerkræ så naturligt som muligt indebærer bl.a., at kyllinger og kalkuner, der oprindeligt er skovfugle, bor i mobile huse, som er placeret tæt ved skoven, så dyrene kan søge ind i skovbrynet. Men også at produktionen udelukkende foregår i sommerhalvåret: – Min tilgang til fødevarer er nok meget sundhedsfaglig, forklarer Lone Hedegaard: – Det skyldes både den måde, jeg er opvokset, og min uddannelse som sygeplejerske og ernæringsterapeut. For mig giver det ingen mening at producere fjerkræ om vinteren. Dyrene er mindre aktive, når dagene er kortere, og det er koldt. De mangler samtidig adgang til friskt græs. Vores kød er enormt smagfuldt, netop fordi dyrene lever på den måde, de gør.
Gothenborg producerer i dag både øko-skovkyllinger, -kalkuner, -ænder og gæs, og har herudover et økologisk landkøkken, hvor færdigretter, fx coq au vin og boller i karry, laves fra bunden og sælges i både Gårdbutik og webshop. Stedet byder samtidig på en række events, fx weekendbrunch og café - når forsamlingsforbuddet ellers tillader det. Gården har også tre selskabslokaler, som lejes ud i forbindelse med familiefester og firmaarrangementer. Det hele drives af otte medarbejdere, der - ud over Lone og Lars - tæller en landbrugsmedhjælper, en kok, køkkenhjælpere samt personale til bogholderi og markedsføring.
Coronaen har ændret markedet
Engros udgør i dag langt hovedparten af salget på Gothenborg. Under Covid-19 har virksomheden mistet næsten hele sin afsætning til restaurationsmarkedet. – Et marked, som Gothenborg ellers har haft stor succes med de seneste 5-6 år, hvor bæredygtighed og dyrevelfærd er blevet et afgørende element i mange restauranters markedsføring. Til gengæld er detailsalget til bl.a. slagterforretninger og webshopsalgs-baserede virksomheder øget. Den høje kvalitet og det ekstra gode liv, som fjerkræ fra Gothenborg lever, betyder, at produkterne aldrig kommer til at ligge i supermarkederne: Kvaliteten er helt enkelt for høj og prispunktet ditto. Den positive historie under Covid-19 er, at økologien har fået et kæmpe løft, og efterspørgslen på gode, bæredygtige råvarer er kommet i fokus hos privatkunderne: – Mens restauranterne og vores eget landkøkken har været lukket ned, er vores Gårdbutik og website blomstret op. Det har virkelig været en fordel, at vi har kunnet fyre op under salget til private, nu, hvor også vores events har været sat på standby, afrunder Lone Hedegaard.
April 2021