En familie af ostekendere
af Torben Svane ChristensenI Osteforretningen Peter Bangs Vej på Frederiksberg i København kan kunderne købe oste fra det halve Europa, friskbagt brød og delikatesser fra Skagen og det sønderjyske. Bag disken står Johnny Petersen, som kommer ud af en familie med flere ostehandlere, og han finder ro i arbejdet med oste og kunder.
I næsten 100 år har der ligget en ostehandel i nummer 73 på Peter Bangs Vej, hvor kunder fra hele Frederiksberg har kunnet få ost til alle måltider. – Så vidt jeg ved, så har der været osteforretning her lige så længe, bygningen har ligget her, og den er nok bygget i 1920’erne, siger Johnny Petersen, indehaver af osteforretningen. Butikken har flere gange haft vokseværk, og i 1990 inddrog den daværende indehaver, Carsten Petersen, Johnny Petersens onkel, nabobutikken til den ene side, men det rakte ikke, så i 2009 fik han også hjørnebutikken med.
Solgte fodboldstøvler
Oprindeligt er Johnny Petersen udlært i en sportsforretning, men i 1994 blev han ansat i Osteforretningen Peter Bangs Vej for første gang, men det blev en kort ansættelse. – En anden onkel, Claus Petersen, havde et ostelager på Jagtvej, som han havde overtaget efter min farmor. Hvis han skulle sælge, så skulle familien spørges først. Så i september 1994 overtog jeg forretningen; der var jeg 24 år, og butikken havde jeg i 8 år. Som dreng var jeg bydreng dér for min farmor, og vi boede lige overfor, fortæller han. Derefter blev Johnny Petersen ansat af Landbrugsraadet, hvor han skulle være indkøber for to fødevarebutikker i Kastrup Lufthavn, der hed Fine Food. – Der blev solgt varer fra 70 leverandører, og det kunne være alt fra kaviar til remoulade. Vi levede nærmest af salg til nordmænd, fortæller han.
Overtog efter onkel
Da butikkerne lukkede, kom han tilbage til Peter Bangs Vej, og det har hele tiden ligget lidt i kortene, at han skulle overtage efter sin onkel. – Jeg begyndte som ansat i 2006. Da min onkel gik på pension, overtog jeg officielt butikken i 2017. Kunderne mærkede ikke meget til det, men flere spurgte efter min onkel i tiden efter. Men kunderne kendte mig og Maiken Klünder, der også var ansat hos min onkel, siger han og fortsætter: – Jeg har ikke fortrudt, at jeg overtog butikken, og jeg finder ro i den her branche, og jeg ved rigtig meget om oste, siger han.
Udvikling i smage
Lige som med så mange andre fødevarer er der også sket en udvikling i typer af oste og kundernes smag. – Da jeg begyndte at sælge oste tilbage i 1994, var det mest de danske oste, som kunderne købte. De hollandske oste var så småt begyndt at komme, siger Johnny Petersen. I dag fylder de udenlandske oste meget mere i sortimentet, og det skyldes flere ting iflg. ostehandleren. – Der er mange restauranter, der serverer udenlandske oste. Det kan være gedeoste eller råmælksoste. Kunderne køber også tapasoste, som de har fået på ture til Spanien. Det er mere spændende for mig at være ostehandler i dag, understreger han.
Lave oste i Holland
Butikken er med i Ostehandlerforeningen, og det giver mulighed for at hente ny inspiration i udlandet. – Ja, for to år siden var jeg med på en studietur til Holland, hvor vi var 20 ostehandlere af sted. Det var meget inspirerende, og Marion var guide på turen. Vi har jo svært ved at sidde stille og få undervisning. Så det var spændende at komme rundt og se osteproduktion, hvor vi også selv prøvede at lave oste, siger han, og han vil da overveje at tage med på tur igen, når der bliver åbnet op for det. – Det er også spændende, når der er åbent hus hos f.eks. Ostemesteren, hvor der er mulighed for at se, hvad der er af nyheder. Jeg er jo altid på udkig efter produkter, der kan supplere det, vi allerede har. Jeg kan hurtig afgøre, om en ny ost falder i kundernes smag eller ej, siger han.
Gammelost er en specialitet
Butikken ligger i et område med mange mennesker, der gerne vil betale det, det koster for en kvalitetsost. – Vores gammelost med fedt og sky, den er meget gammel, og den kan kunderne ikke få andre steder. Vi laver selv syltede valnødder, hvidløgsoste, orangeoste og cognac ruller. Det kan man også få andre steder, men ikke med den samme smag, siger han. Det er hovedsageligt kunderne i en moden alder, der kommer i butikken, men Johnny Petersen ser også yngre kunder. – Vi har et varesortiment, der appellerer mere til de yngre. Buratta er blevet populær. Den er ligesom Mozzarellaost, men blødere i konsistensen, det er en friskost. Butikken er også blevet mere synlig og lys indvendig, siger han.
Januar med stort salg
Osteforretningen har klaret sig rigtig godt under COVID-19, ja faktisk blev der sat rekord i januar. – Vi har haft et godt salg med for eksempel tapas. Min teori er, at mange mennesker har haft hjemmearbejde, de keder sig, og så spiser man lidt godt. Restauranter og cafeer har været lukket, og danskerne har ikke kunnet rejse, så har de besøgt vores butik. Det har blandt andet betydet, at jeg havde den bedste januar nogensinde i år, siger Johnny Petersen, der da også håber, at flere kunder har fået øjnene op for de gode oste, og at de vil fortsætte med at handle hos ham. – Vi er også med i "Sweet Deal", hvor folk kan købe det, vi sætter til salg. Vi har et loft på 1000 bestillinger, og det har vi nået, siger han.
Friskbagt brød og pålæg
En specialitet, der tiltrækker flere kunder er hjemmebagt brød. – Vi laver friskbagt brød, italiensk brød og flûtes, og jeg har købt en dejblander og fik en god opskrift på brød fra en bager, fortæller han. Der er også investeret i en pålægsmaskine, og kunderne kan købe parmaskinke og belgiske pateer og sortfods skinke samt produkter fra slagter Munch i Skagen og Slagter Vollstedt Haderslev. – Butikken er udvidet, så der er plads til den slags. Når jeg har et bredt udvalg, så køber kunderne flere ting hos mig. Det er vigtigt, at man er med i forhold til sortimentet, siger han.
Oste modner i kælderen
En stor del af sortimentet er oste, der bliver modnet i kælderen under butikken. – Vi har en kælder med klimaanlæg, så der er mellem13 og 14 grader og en høj luftfugtighed, hvor jeg vander gulvet. Jeg kan købe gode oste hjem og modne dem op til en gammelost. Ostene står i plastikkasser. Vi kan have 500 til 600 oste til modning, og i øjeblikket har vi omkring 200 oste til modning, siger Johnny Petersen.
Lang sommerferie
– Ja, de ansatte skal have deres fire uger, og så bliver alt fjernet fra butikken, så det kun er tørvarer, der står tilbage. Jeg har så ikke helt fire ugers ferie, for jeg bruger fire dage på at gøre alt klar til åbning efter ferien. Kunderne ved, at vi holder lukket i fire uger, og så tilbyder vi, at de kan få vakuumpakket deres varer, så de kan få deres yndlingsost med i sommerhus, og smagen holder, siger han. Selv holder han også fri hver mandag, og ellers er åbningstiderne: tirsdag til torsdag fra kl. 9:30 til 17:30, fredag kl. 9 til 18 og lørdag fra 9 til 14.
Holde på de unge hjælpere
Tre gange om ugen hjælper en gymnasieelev til i butikken, og det betyder meget for Johnny Petersen, at de unge falder godt til. – Ja, det tager jo et halv år at lære dem op, og jeg kan også hente dem ind til højtider, hvor der er travlt. Vi har en, der har hjulpet til i butikken i otte år, og han går på universitetet nu. Min datter, der er i gang med en uddannelse, hjælper også til, når det passer ind, fortæller han. Johnny Petersen har ingen planer om at udvide med flere butikker. – Nej, vi kan ikke udvide butikken mere, og jeg har det fint med kun at have én butik, og hvis kunderne bliver ved med at komme, så bliver jeg ved til jeg skal pensioneres, siger butiksejeren, der kun er 51 år, så den står på gode oste i mange år endnu.
Agugust 2021