Frokost til eventvirksomhed kickstartede cateringfirma
af Torben Svane ChristensenFor 13 år siden sørgede Jeanette Mertins for at mætte de syv ansattes maver i frokostpausen hos Nordic Event. Det blev startskuddet til Nordic Catering, der i dag laver 2000 frokostkuverter om dagen til sultne ansatte i firmaer og laver kantinedrift ude hos 11 mellemstore og store virksomheder. Da eventfirmaet Nordic Event i København i 2000 skulle bruge en, der kunne lave mad og sørge for den daglige frokost i firmaet, faldt valget på Jeanette Mertins. - Kort tid efter foreslog de, at vi lavede et cateringfirma, som jeg skulle stå i spidsen for. I begyndelsen lavede jeg mad i et lille køkken, som vi havde adgang til i dagtimerne, men efterspørgslen fra kunderne voksede hurtigt, så der var ikke plads nok, fortæller Jeanette Mertins, der i dag er partner i Nordic Catering.
Mad med i totalløsninger
Firmaet leverer frokostordninger og catering i København og store dele af Sjælland. Firmaet er en del af Nordic Solution A/S, som er hovedselskab for en række virksomheder med speciale inden for catering og events. Udover Nordic Catering, er konstruktionen sammensat af firmaerne Nordic Event og After Work Arrangements samt driften af det københavnske venue Marketenderiet, hvor kunderne kan få otalløsninger med alt inden for catering, events og teambuilding arrangementer.De andre partnere i Nordic Solution er Thomas Nielsen Fleischer og Bo Mertins, som Jeanette Mertins er gift med.
Mange kasketter
Da flere og flere kunder fik øjnene op for den lille frokostleverandør, kiggede Jeanette Mertins sig om efter et større køkken. - Næste skridt blev, at vi rykkede ind i et skolekøkken på en nedlagt skole på Islands Brygge. Det blev bygget om til et moderne produktionskøkken, fortæller Jeanette Mertins, der dengang havde mange forskellige kasketter på, når hun var på arbejde. - Hver dag begyndte jeg dagen med at tage ud til Inco på Flæsketorvet for at handle ind, så hjem og lave mad, og bagefter kørte jeg ud til kunderne med mad. Når jeg var færdig med det, skulle jeg hjem på kontoret og sælge til kunderne, siger hun.
Næste vækstskridt
Efter seks år skulle næste vækstskridt besluttes. Jeanette Mertins var på barsel med barn nummer to, da muligheden for at rykke ind i Marketenderiet, FLSmidths tidligere kantinebygning i Valby. - Det var et stort skridt med en højere husleje, og det ville betyde, at vi skulle op på flere end de 600 frokostkuverter, som vi dagligt lavede, siger hun. Men skridtet blev taget, og for at komme op på de 1000 frokostkuverter allierede Nordic Catering sig med Frokost.dk, der i dag hedder Able. Der er gennem tiden også kommet flere opgaver med at drive kantiner ude hos kunderne. En af de kantiner, Nordic Catering driver, er den, hvor ansatte i Slots- & Kulturstyrelsen og studerende fra Niels Brock indtager deres frokost. Kantinen på H.C. Andersens Boulevard bespiser hver dag op til 400 kuverter. Udover den daglige frokost sørger de ansatte fra Nordic Catering også for morgenmadsprodukter, mødeforplejning og deres mange arrangementer.
Mængden af pålæg er faldet
Det er vigtigt for Jeanette Mertins og de andre partnere, at firmaet kun vokser i en takt, hvor de kan følge med. - Lige nu siger vi faktisk nej til opgaver, fordi vi kun vil vokse organisk. Vi vil gerne kunne holde fri i weekenden, siger hun. Nordic Catering har i dag omkring 45 ansatte, der laver mad i centralkøkkenet på Marketenderiet. Hos Nordic Catering har de også fokus på madspild, og da de var med i et projekt, der skulle mindske madspildet i salater med besøg fra Madspildsjægerne, blev madspildet på de udvalgte varer nedsat fra 109 kilo i de tre uger før indsatsen til 66 kilo i de tre uger efter indsatsen. Jeanette Mertins har også bemærket, at frokostgæsterne ude i firmaerne og i kantinerne har lidt andre ønsker, end da hun begyndte med at lave frokostretter i det lille køkken. - Ja, der er ikke så mange fade med pålæg mere, og der er mere fokus på blandt andet veganske retter. Så for halvandet år siden ansatte vi en vegansk kok. Det var en rigtig god beslutning og har givet et kæmpe plus i bogen hos kunderne, siger hun. En anden god beslutning har været at blive medlem afbrancheorganisationen Danske Frokost & Catering Leverandører, DFCL.
Inspiration og sparring
At Nordic Catering er medlem af DFCL, giver Jeanette Mertins mulighed for at sparre med de andre medlemmer. - Ja, det har givet meget at se de andre medlemmer som ”konkollegaer” og ikke blot konkurrenter. Vi mødes og kommer ud og ser hinandens køkkener, og vi er gode til at spare med hinanden og give gode ideer til for eksempel produktion og medarbejdere - de, der dukker op til vores møder, er seriøse, understreger hun.
Planer om mere vækst
Omsætningsmæssigt har der kun været plusser på bundlinjen hos Nordic Catering gennem tiden, og der er planer om yderligere tiltag, der skal styrke den fortsatte vækst. - Hvad vores næste skridt skal være er noget, som vi partnere og bestyrelsen, der er helt ny, går og snakker om lige nu, så det kan jeg ikke afsløre, siger Jeanette Mertins. Der er en god synergieffekt mellem virksomhederne i Nordic Solution A/S, og blandt andet står sultne kunder fra Nordic Event for 10 procent af omsætningen i Nordic Catering.
December 2019.