Fuld fart på hos Slagter Norlyk
af Per Henrik HansenIndtil for en snes år siden var Slagter Norlyk en traditionel slagterbutik i Sønder Omme. I dag har virksomheden til huse i Grindsted, beskæftiger 41 ansatte, og 95 procent af omsætningen kommer fra en gros salg til fire supermarkedskæder samt catering.
2019 var et stort år hos Slagter Norlyk. To årtiers vækst og udvikling nåede sin foreløbige kulmination, da hele tre landsdækkende supermarkedskæder i løbet af året kom med i kundekredsen. Hvad der indtil 1997 var en traditionel detailslagter i Sønder Omme med en årlig omsætning på 1,3 millioner kr. er i dag en Mellemstor fødevarevirksomhed i nabobyen Grindsted med en årsomsætning på omkring 60 millioner kr., 41 medarbejdere og succes med en gros salg. I en gros sortimentet indgår så forskellige produkter som fersk kød og andre klassiske slagtervarer, færdigretter og økologiske gourmet-pølser udviklet i samarbejde med Michelin-kokken Wassim Hallal. Med til virksomheden hører også stadigvæk en stor og moderne detailbutik, hvor de gode borgere i Grindsted kan gå ind fra gaden og lade sig friste af alle de former for udskæringer, pølser og pålæg, der hører sig til hos en håndværksslagter, foruden et udvalg af færdigretter.
95 procent en gros salg
- Men det er efterhånden kun omkring 5 procent af omsætningen, der kommer fra butikken. Resten er fra produktionen til butikskæder, hoteller, restauranter og anden catering, fortæller Ulla Holst Møller. Hun er medejer af virksomheden og har været det siden 2014. Da var udviklingen bort fra ren detailbutik allerede godt i gang. Faktisk begyndte den tilbage i 1997, da Lars Møller Larsen ved et generationsskifte overtog den forretning, som hans daværende arbejdsgiver, slagtermester Jørgen Norlyk, havde etableret i Sønder Omme i 1959. Efter overtagelsen gik Lars i gang med at udvikle forretningen ved at øge salget til hotel- og restaurationsbranchen. Det gik så godt, at lokalerne på Hovedgaden i Sønder Omme snart blev for små. Og da Lars så flere forretningsmuligheder ved at flytte 10 km mod syd til Grindsted, gjorde han det i 2003. En halv snes år senere blev Lars kunde hos Holst Foods, et lille konsulentfirma ejet af Ulla Holst. Samarbejdet udviklede sig snart til noget meget mere, både professionelt og privat. I 2013 blev Ulla ansat hos Lars, året efter blev hun medejer af forretningen, og i 2015 fik parret papir på ægtefolk at være.
Salg til supermarkeder siden 2009
Handelen med supermarkeder begyndte i 2009, hvor Lars indgik en aftale med den private kæde ABC Lavpris om, at Slagter Norlyk simpelthen skulle være slagter for alle kædens butikker. - Siden da har vi leveret alt deres ferske kød, leverpostej, pølser og så videre; på samme måde som hvis vi havde været slagter i butikken, fortæller Ulla. ABC Lavpris har i dag 13 butikker i Jylland og én på Fyn. Snart åbner kæden også i Fredericia og kommer dermed op på 15 butikker i alt. Sideløbende udviklede også salget på cateringsiden sig med et stigende antal kunder i hotel- og restaurationsbranchen.
Spotvarer i Aldi og Netto
I 2019 tog Slagter Norlyks udvikling tre store spring. Først kom der en aftale i stand med den tyskejede kæde Aldi’s danske butikker. - Vi ville gerne gøre det mere i færdigretter, så jeg opsøgte Aldi og spurgte dem, om ikke de ville have vores friske færdigretter ind i deres kølediske, fortæller Ulla. Det samarbejde ville Aldi gerne være med til at prøve af; i første omgang som spotvarer, der kun sælges engang imellem. Så nu kan Aldi’s kunder i alle kædens 187 butikker over hele Danmark på gode dage få hjælp til at slippe nemt fra aftensmaden med mad fra Grindsted. På pakkerne står der ikke, at retten er lavet af Slagter Norlyk, derimod bruges Lars’s efternavn i form af brandet Slagter Larsen. Næste spring i 2019 var, da også Netto-kæden under Salling Group begyndte at tage Norlyks færdigretter ind som spotvarer. - Både til Aldi og Netto leverer vi typisk mormormad. Karbonader med grøntærter, bøf med bløde løg, svensk pølseret og den slags. Men derer også lidt mindre traditionelle retter som chicken masala, siger Ulla.
Samarbejde med Wassim Hallal
Tilløbet til det tredje, men absolut ikke mindste spring i 2019 begyndte, da Ulla læste en artikel i nyhedsbrevet Food Supply. Der stod, at Lidl nu begyndte på et samarbejde med stjernekokken Wassim Hallal, der driver Michelin-restauranten Frederikshøj Kro i Aarhus. Wassim Hallal skulle udvikle nye produkter, som skal sælges i Lidl under varemærket WH. - Jeg tænkte, at det lå lige i skabet til os. Så jeg fandt frem til Wassims telefonnummer, ringede til ham og spurgte, om ikke vi skulle stå for produktionen af slagtervarerne, beretter Ulla. Den idé ville den kendte kok ikke afvise, så han inviterede Ulla og Lars til et møde. Det første møde blev til flere og til et tæt samarbejde om udvikling af tre økologiske pølser, to frankfurtere med svinekød og henholdsvis ingefær og jalapeños samt en kyllingepølse.
100 procent tip-top
Wassim Hallal har lavet opskrifterne, og sammen med ham har Ulla og Lars fundet ud af, hvordan selve produktionen skal foregå. - Han er meget pernitten, det hele skal være 100 procent tip-top. Det har vi det godt med, og vi lærer meget af det. Han er både super professionel og et meget behageligt menneske, siger Ulla om den nye samarbejdspartner. De tre pølser blev i begyndelsen af december lanceret i det faste sortiment i alle Lidls’s 120 butikker i Danmark. Også nogle drikkevarer og andre produkter her Wassim Hallal udviklet for Lidl. Ifølge kædens danske viceindkøbsdirektør Rasmus Pape er det meget muligt, at der med tiden også vil komme flere slagtervarer fra Grindsted med i WH-konceptet. - Nu skal vi lige se, hvordan det går med de tre pølser, og derefter tager vi en dialog med Wassim og med Ulla og Lars om de næste skridt, siger han. Helt sikkert er det, at der fortsat vil være fart på udviklingen hos Slagter Norlyk. - Vi kan slet ikke lade være. Det er sindssygt spændende at udvikle nye produkter og udvikle hele forretningen, siger Ulla.
Januar 2020.