Fødevareorganisation retter skarp kritik af kommunalt udbud

af Pressemeddelelse

Fødevareorganisation retter skarp kritik af kommunalt udbud

FødevareDanmark retter nu en skarp kritik af nyt fødevareudbud, der forpligter 77 kommuner og to regioner til at købe alle fødevarer via to centrale aktører. Udbuddet afskærer små- og mellemstore fødevarevirksomheder fra at byde ind på opgaver i det offentlige, lyder kritikken. Små- og mellemstore fødevarevirksomheder bliver fremover afskåret fra at byde ind på kontrakter med storkøkkener og institutioner i 77 kommuner og to regioner. Sådan lyder det fra FødevareDanmark, der er paraplyorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren.

Udmeldingen kommer i forbindelse med, at Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) netop har afsluttet et nyt udbud for fødevareområdet målrettet de kommunale storkøkkener. 77 kommuner og to regioner har tilsluttet sig udbuddet, der fremover vil samle alle fødevareindkøb hos to centrale totalleverandører, som skal levere alle fødevarer til de kommunale storkøkkener i henholdsvis Østdanmark (Sjælland) og Vestdanmark (Jylland og Fyn).

- Fødevareudbuddet er meget langt fra de intentioner, som både regeringen, Folketinget og kommunerne har for udviklingen af det lokale erhvervsliv i de mindre byer. Når man tager fødevareindkøb til en samlet værdi af 3,4 milliarder kroner og placerer det hos to centrale virksomheder, modarbejder det i den grad hensigten om at sikre liv og arbejdspladser i yderområderne, siger Leif Wilson Laustsen, bestyrelsesformand i FødevareDanmark, og henviser til regeringsgrundlaget ’Ansvar for Danmark’.

Heri fremgår, at ”regeringen vil modvirke centralisering og fastholde, at det har værdi i sig selv, at der i alle dele af landet er velfærdsinstitutioner, et levende erhvervsliv og arbejdspladser”.

Krav om delkontrakter

For at komme i betragtning til at byde ind på SKI’s udbud skal tilbudsgiveren havde en årlig omsætning på mindst en halv milliard kroner, hvilket selvsagt afholder langt de fleste fødevarevirksomheder i landet fra at byde ind på opgaven. Samtidig skal virksomheden kunne håndtere samtlige varekategorier inden for fødevaresektoren, hvilket ifølge Leif Wilson Laustsen kan være i strid med udbudsloven.

- Det er et krav i udbudsloven om, at offentlige udbud skal opdeles i delkontrakter – medmindre man har en god forklaring på at lade være. Formålet med det krav er at øge antallet af virksomheder, der har mulighed for at byde ind på opgaven, siger Leif Wilson Laustsen og fortsætter:

- SKI hævder, at udbuddet er opdelt, da man har opdelt det i Øst- og Vestdanmark, men det er tæt på at være en parodi, når man reelt sammensætter udbuddet på en måde, som gør, at der kun er en lille håndfuld af virksomheder, der har mulighed for at byde ind på opgaven, siger han.

Ingen positiv særbehandling

Leif Wilson Laustsen afviser, at FødevareDanmarks kritik handler om, at de små- og mellemstore fødevarevirksomheder skal have positiv særbehandling i forhold til udbud af lokale fødevarekontrakter. Han ønsker blot, at de små og mellemstore fødevarevirksomheder skal have mulighed for at byde ind på lige fod med de store virksomheder.

- Det handler ikke, at vores medlemmer skal have lettere adgang til fødevarekontrakter i deres hjemkommuner. Men de små- og mellemstore fødevarevirksomheder bør have mulighed for at byde ind på opgaver i det offentlige på lige fod med de store virksomheder, siger han.

FødevareDanmark overvejer nu, om organisationen skal anlægge en sag ved de rette instanser om udbuddets lovlighed.

Yderligere information Leif Wilson Laustsen, bestyrelsesformand i FødevareDanmark, m: 23 25 14 06

FVM - marts 2023

 

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies