Generationsskifte uden banklån

af Torben Svane Christensen

Mesterslagteren Løgstør er i gang med et generationsskifte over ti år, hvor den kommende nye ejer ikke skulle i banken for at låne penge.Kunderne hos Mesterslagteren Løgstør kan vælge mellem hjemmelavede spegepølser lavet med oksekød, med hvidløg, chilli og kartoffel eller Limfjordsvarianten. Til grillen er der røgede grillpølser med bacon og ramsløg eller med cheddar, tomat og oregano. Alt er selvfølgelig hjemmelavet, og Claus Axelsen har drevet butikken i 33 år. Men noget er anderledes, for der er gang i et generationsskifte, der fra start var sat til at vare 10 år.

– Vi er nu 2½ år inde i den aftale, jeg har lavet med Jimmi Pretzmann. Jeg har udlært ham, og han har været her i 15 år. Jeg har altid sagt, at enten skulle han overtage butikken efter mig, eller også ville jeg lukke den, når jeg ikke ville mere, fortæller Claus Axelsen. Men det er ikke nemt i dag at få bankerne med på et lån, hvis man som ung slagter gerne vil have sin egen butik. Det var Claus Axelsen også godt klar over, så han havde grublet over, hvordan et generationsskifte kunne skrues sammen, uden at Jimmi Pretzmann skulle stå skoleret i banken.

– Vi har sat en pris på ejendom og goodwill og så lavet en model, hvor Jimmi afdrager beløbet over 10 år. Vi har hver vores holdingselskab, og så kører butikken videre i sit eget holdingselskab, og her bliver overskuddet også placeret. Samtidig arbejder Jimmi 10 timer mere om ugen indtil det femte år, hvor vi ejer lige meget af butikken, siger Claus Axelsen.

Sammen om at træffe beslutninger

Det er en aftale, der passer dem begge fint. Claus Axelsen var 57 år og Jimmi Pretzmann var 30 år, da aftalen om generationsskiftet blev indgået. – Ja, jeg har hele tiden været klar på at drive butikken videre, når Claus ville stoppe. Det er godt, at jeg ikke skulle i banken og låne alle pengene. Claus har altid været åben over for mig omkring regnskaberne, så jeg vidste godt, at det er en solid forretning, siger han. Nu er makkerparret sammen om at bestemme og tage beslutninger, og det kræver lidt øvelse fra Claus Axelsens side. – Ja, det skal jeg lige vænne mig til efter så mange år, hvor jeg bestemte alene. Men det går nu meget godt, og vi er gode til at snakke sammen. Vi har også taget højde for alt i aftalen som for eksempel ferie og overarbejde, så det er på plads, og vi skal ikke bruge tid på det, siger han. Jimmi Pretzmann fik et barn for ti måneder siden, og han arbejder meget i butikken. – Min kone tager lidt længere barsel, og så har vi jo lukket om mandagen, så det skal nok gå, siger han. Hvis andre slagtere står med tanker om at generationsskifte og gerne vil høre mere om, hvordan Claus Axelsen har gjort, så skal de bare ringe. – Ja, jeg vil gerne fortælle mere om den model, vi bruger, siger han.

Trofaste kunder

Claus Axelsen har arbejdet for Jens Munch i Skagen og kom for 33 år fra Skive til Løgstør, hvor der var to slagterbutikker. – Jeg lejede mig ind i den ene butik i fire år, og da den anden butik blev sat til salg, købte jeg den. Løgstør er en lille turistby med mange sejlere og gæster i sommerhuse. Der er også en SuperBrugs og en Netto, men folk er glade for, at der er en slagter, og kunderne er trofaste, siger Claus Axelsen. Men selv om kunderne kommer igen og handler, så skal der også udvikles på sortimentet. – Jeg synes, vi er godt med i udviklingen. Jeg lader mig inspirere af andre slagtere. Hvis jeg ser noget spændende, så prøver vi det. Kellie og Amanda i delikatessen er dygtige, hurtige og gode til at finde på nye ting. Da jeg startede, havde vi for eksempel slet ingen grønne salater, siger Jimmi Pretzmann. - Jeg er nok mere af den gamle skole, når det kommer til det faglige. Men hvis vi får en idé så prøver vi det af, siger Claus Axelsen.

Søger lærling til delikatessen

Mesterslagteren Løgstør får hele dyr hjem fra Himmerlandskød i Aalestrup, der bliver skåret ud i butikken. – Vi sælger meget mad ud af huset. Under coronaen vækstede vi, og den vækst har vi fastholdt, siger Claus Axelsen, men det er svært at få personale, så de kan følge med efterspørgslen. Lige nu er der de to ejere og en slagterlærling samt to udlærte til at tage sig af betjeningen. - Vi kan ikke nå mere nu, end vi gør, og når pigerne ved disken siger stop for bestillinger, så respekterer vi det. Lige nu søger vi en lærling til delikatessen, men det er ikke nemt. Vi søger også voksenlærlinge, og jeg har lige haft en kvinde på 45 år til samtale. Hun har arbejdet i en Føtex og kunne godt tænke sig lidt friere rammer, hvor hun kunne komme igennem med sine egne ideer, så hvis hun vil, laver vi en aftale, siger Claus Axelsen.

Facebook giver udsolgte retter

Det er to år siden, at Mesterslagteren Løgstør stoppede med at reklamere i de lokale aviser. Nu foregår det på de sociale medier. - Det er meget bedre, her kan vi hurtig tilpasse til begivenheder og sæson. Hvis vi laver et opslag om, at vi har schnitzler med kartofler, så kan vi melde udsolgt efter en time, og hvis vi ikke sætter det på Facebook, så får vi det ikke solgt, siger Claus Axelsen. Butikken kører ikke onlinebestilling og sætter prisen ned på produkter. - Vi sælger til den pris, som kvalitet skal koste, understreger Claus Axelsen fra Mesterslagteren Løgstør, der råder over en hel ejendom med billige kvadratmeter, så der er ikke brug for at udvide.

 

FVM, juni 2023

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies