Hjertebarnet var ved at smutte
af Rikke HolmCoronaen har været hård for food- og cateringbranchen. Også for Mester Mums i Dronningborg ved Randers. Forretningen endte i en konkurs i juni 2022, men startede op med en ny ejer ved roret allerede i august. 41-årige Thomas Cramer og hustruen Tina står fortsat for den daglige drift. Og heldigvis genererer Mester Mums igen et godt overskud.
Mester Mums nåede lige netop at åbne op i større lokaler i Dronningborg, før forretningen måtte indgive sin konkurs. Thomas og Tina Cramer havde bygget konceptet op omkring levering af mad til selskaber. Forretningen var hjertebarnet, som med coronaen fuldstændig mistede sit forretningsgrundlag og var ved at smutte ud af hænderne på de to iværksættere.
For på trods af forsøg på at omstille køkkenet blev der henover nedlukningen opbygget et underskud, som parret ikke kunne nå at indhente, forklarer Thomas Cramer. - Coronaen tvang os til at lægge om til portionsanretninger. Det var vores køkken slet ikke gearet til, og det kom til at tage for lang tid at skabe en omsætning, der ellers var okay. Da der igen blev åbnet op for selskaber, kom ordrerne hurtigt tilbage, og vi kunne igen generere et overskud. Desværre kunne vi ikke afvikle den gæld, vi havde oparbejdet så hurtigt, som Skat ønskede det. Samme fredag, som vi flyttede ind i de nye lokaler, fik vi et brev fra fogedretten.
Konkurrent blev investor
Mester Mums lukkede i juni 2022. Allerede i uge 28 åbnede forretningen med René Pilgaard som ny ejer. Han er i forvejen indehaver af Slawteren i Tørring og ejer af bygningen, hvor Mester Mums ligger. Han kunne heldigvis se potentialet i at overtage ejerskabet, mens Tina og Thomas Cramer fortsat står for driften og har frie hænder til at udvikle konceptet. - Vi er tilbage ved normalen, hvor vores omsætning primært kommer fra tapas ud af huset, fortæller Thomas Cramer: - Eksempelvis har vi lige leveret 200 anretninger til en reception hos HTH køkkener. Vi har succes med at tilbyde saml-selv-løsninger, hvor kunderne vælger frit efter ønsker og budget. Vi sparer meget tid, når folk bestiller online, men kundesegmentet i Dronningborg er nok lidt ældre, end det var på vores gamle adresse i Vorup. Flere kommer retter, de har set på nettet og ønsker at bestille. Det bliver gradvist bedre, men kontantsalget er fortsat større end vores onlinesalg. Over disken langer Mester Mums bl.a. også smørrebrød, salatbowler og sandwich. Forretningen har et samarbejde med Slawteren i Tørring om levering af spegepølser, leverpostejer, hamburgerryg og øvrige delikatesser, hvilket betyder, at Mester Mums kan fortsætte sin produktion af mad i slagterkvalitet. Og så er stegemenuer og helstegt pattegris selvfølgelig fortsat en del af selskabsmenuen.
Mekaniker i foodbranchen
Mens Tina Cramer har mange års erfaring fra foodbranchen, er Thomas egentlig uddannet automekaniker. Hans nye karrierevej startede med, at han ønskede sig en grill til sin 30-års fødselsdag. Passionen for at grille delte han på Facebook, og det banede vejen for en forretning, hvor han i sin fritid kørte ud til konfirmationer og barnedåb. I 2018 vandt han DM i grill, og han blev efterfølgende nr. to ved det uofficielle EM. Fjorten dage efter DM overtog parret nøglerne til Havndal Slagterforretning. I 2019 udvidede Thomas og Tina Cramer med endnu en forretning, Mester Mums, i Vorup. - Logoet til “Slagtermester Mums" lå faktisk klar, da vi besluttede os for at sadle om og kalde butikken for Mester Mums. Vi skulle jo ikke sælge kød og bøffer, men ville satse på delikatessedelen, forklarer Thomas Cramer. I 2021 solgte parret slagterbutikken fra. Thomas Cramers passion for kød gjorde det oplagt at fokusere på Mester Mums og hjemmelavet mad som takeaway.
SoMe-succes
Mester Mums har i dag næsten 8000 følgere på Facebook og en kunderating, der ligger i top. Det har krævet hårdt arbejde, forklarer Thomas Cramer. - Vi kommer ud af en passion for det, vi laver. De høje vurderinger skyldes, at vi er gode til at tage os af problemerne, lytte, lære og på en ordentlig måde anerkende, når vi laver fejl. Vi er samtidig meget personlige i vores kommunikation. Man er nødt til at udlevere sig selv og sige “hej, her er vi”, så kunderne føler, at de kender Mester Mums. At de kan skrive til os og få et personligt svar retur. Det handler om ikke at forsvinde i professionalisme. Og så er det bare sjovt at jagte tommeltotter og lave indhold. Mester Mums har selvfølgelig også en Instagramprofil og er netop kommet på TikTok. Hvordan sidstnævnte medie skal gribes an, nørder Thomas Cramer fortsat med at finde ud af, lyder meldingen.
FVM december 2022