Hvordan er din virksomhed blevet påvirket af krisen?
af Torben Svane Christensen
Der er stor forskel på, hvor hårdt virksomhederne bliver ramt. Nogle oplever et stigende salg på take-away og deres primære produkter, mens andre må se gælden vokse i takt med, at restriktioner gør det umuligt at sælge varer. Fødevaremagasinet har spurgt forskellige virksomhedsejere, hvordan de har oplevet tiden med et nedlukket samfund.
Michael Gertz, indehaver af BF-OKS A/S, Hesselager
Hvordan er din virksomhed blevet påvirket af krisen udløst af Covid-19? - Det ser skidt ud, og lige nu vurderer jeg, at virksomheden er sat 8 år tilbage. Det bliver en helt ny verden efter krisen, hvor der kommer mere fokus på besparelser. Vi skal genopfinde os selv som virksomhed.
Hvad er der sket med omsætningen/ordrer?
- Nu er virksomheden på index 24, hvilket betyder, at jeg kun kan få 50 procent i tilskud. Oven i det er der store udfordringer omkring varelager, der bare bliver mindre og mindre værd for hver dag, der går. Vi taler om en nedskrivning på mellem 20 og 25 procent.
Forandringer i salget?
- Hvis vi skal åbne op, og kunderne skal bruge færre varer, så kommer det til at koste i distribution og gøre rigtig ondt på forretningen. Der er jo ingen af vores kunder, der planlægger noget på længere sigt, som det ser ud nu. Så det bliver en meget langsom opstart.
Har virksomheden søgt hjælpepakker?
- Ja, jeg har søgt og fået hjælp til omkostninger for 3 millioner kroner og lønkompensation for 1 million kroner, men jeg vil stadig stå tilbage med en gæld på mellem 8 og 9 millioner kroner.
Øvrige udfordringer og forandringer?
- Jeg tænker da meget over, hvor stor gæld jeg vil stå med, og om det overhovedet er realistisk at drive min virksomhed fortsat. Der kommer også til at blive stillet nogle helt nye krav til de ansatte, der kommer tilbage på arbejde. Der bliver råd til færre, så de, der kommer, skal yde mere, hvis det skal lykkedes.
Slagtermester Bo Bertelsen, indehaver af Slagter Bo, Silkeborg
Hvordan er din virksomhed blevet påvirket af krisen udløst af Covid-19? - Vi har af et godt salg i butikken, men alt vores salg af mad ud af huset er helt væk. Ingen selskaber og konfirmationer. Jeg har indset, at 2020 nok bliver et mærkeligt år, der bare skal rykkes ud af kalenderen.
Hvad er der sket med omsætningen/ordrer?
- Det er klart, at det et manglende salg af mad til selskaber har en negativ effekt på omsætningen, og selv om butikssalget har været godt, så har det ikke kunnet opveje det.
Forandringer i salget?
- Jeg troede jo, at kunderne ville til at lave simremad, når de går derhjemme, men der tog jeg fejl. Kunderne køber færdigretter, så pigerne i køkkenet har haft travlt. Vi har også haft succes med take-away, hvor vi lavede stegt gris. Jeg havde bestilt to grise, men det var ikke nok, og heldigvis havde leverandøren en gris mere. Vi lukkede ved 180 kuverter. Det havde jeg aldrig drømt. Kunderne stod i kø helt ud på fortorvet. Jeg har oplevet, at kunderne sætter pris på os her i krisen. Når kunderne handler ind til grill, så handler de kvalitet.
Har virksomheden søgt hjælpepakker?
- Nej, det har vi ikke. Vi havde en stilling ledig, som så ikke er blevet genbesat. Vores pensionist og opvaskere er sagt af. Jeg har to svende og tre piger, og en pige faldt og er nu på sygedagpenge. Det var selvfølgelig synd for hende, men vores bemanding blev løst på den måde. Jeg har været i branchen i 38 år, og jeg ved, at der vil komme kontrol efter hjælpepakker, og har man sat et komma forkert, risikerer jeg at skulle betale det dobbelte tilbage.Det gider jeg ikke bøvle med. Det er også blevet klart under krisen, at A-holdet er de offentligt ansatte, der er sendt hjem med fuld løn, og B-holdet er mig og alle de andre, der betaler regningen.
Har du oplevet andre udfordringer og forandringer?
- Vi har ikke haft besøg af levnedsmiddelkontrollen. Min butik ligger i et lille byområde, hvor der ikke er andre butikker, men vi har oplevet, at flere nye kunder har fundet vej til os. Jeg håber da, at der snart bliver lukket op, så folk kan holde selskaber. På den positive side hører også, at jeg har prøvet at holde fri lørdag kl. 14. Det har været dejligt. Haven er bragt i orden, og båden sat i vandet.
Thomas Tranberg, indehaver af Smagssans, Hellerup, og formand for DFCL
Hvordan er din virksomhed blevet påvirket af krisen udløst af Covid-19? - Vi måtte sadle fuldstændigt om, da alle kunder afbestilte, og det ikke længere var tilladt med buffet, som er vores største produkt. Vores it-systemer var sat ud af brug, fordi de var baseret på buffet-bestillinger, og vi måtte skifte til Excel-ark, da vi skulle til at lave portionsanretninger.
Hvad er der sket med omsætningen/ordrer?
- Da det hele lukkede ned, så vi en 90 procents reduktion i vores ordrer. Nogle kunder betalte lidt, selv om de aflyste, for at støtte os. Vores kunder var de 10 procent, der var tilbage på arbejdspladserne, nu er vi på 40 procent, og jeg forventer 50 procent efter statsministerens udmelding om genåbning.
Forandringer i salget?
- Under krisen har vi også skaffet nye kunder. Det har vi gjort via opslag på de sociale medier og mund til mund anbefalinger.
Har virksomheden søgt hjælpepakker?
- Jeg fyrede et par ansatte lige i begyndelsen af nedlukningen. En valgte selv at sige op. Vi har sendt tre medarbejdere hjem. Vi søger også hjælp til de faste omkostninger, men det har vi ikke nået endnu. Smagssans er en god sund virksomhed med en god egenkapital, så vi skal nok klare os.
Øvrige udfordringer og forandringer?
- Det er en helt ny hverdag. Jeg har dygtige kokke, der er vant til at stå og kæle for de gode råvarer, og nu laver de portionsanrettet mad – jeg risikerer at miste gode medarbejdere, hvis de søger andre udfordringer. I den her svære tid har jeg været rigtig glad for at være medlem af DFCL, hvor medlemmerne har kunnet spare, hente moralsk støtte og dele erfaringer. Vi har også diskuteret, hvordan vi som virksomheder kommer styrket ud af den her krise.
Lillian Hansen indehaver af Osteboden – Fru Hansen, Nyborg
Hvordan er din virksomhed blevet påvirket af krisen udløst af Covid-19? - Min virksomhed består af to butikker, en ostebutik og en delikatessebutik. Vi har godt at lave i ostebutikken, og i delikatessebutikken kører det også godt. Hvad er der sket med omsætningen/ordrer? - I ostebutikken ligger salget højere end normalt. Folk skal have ost, når de går hjemme. Vi har mistet bestillinger til konfirmationer, men kunderne har genbestilt til den dato, som festen er udskudt til. Og vi har solgt tapas ud af huset i stor stil.
Forandringer i salget?
- Jeg kan godt se, at kunderne har mere tid under krisen. Før kom en kunde måske en gang om måneden, men nu er besøgene blevet hyppigere. De har tid til at handle, og de vil gerne støtte os. Det hører vi. Mange har fået øjnene op for de lokale butikker i den her tid.
Har virksomheden søgt hjælpepakker?
- Nej, jeg har ikke søgt hjælpepakker, og ingen af mine ansatte er blevet sendt hjem.
Andre udfordringer og forandringer?
- Vi har på grund af afstandskrav kun kunnet have to kunder ad gangen i hver butik. Vi har haft håndsprit i butikken, og vi har sprittet af, når kunderne har betalt med kontanter. Lang de fleste kunder har taget det pænt. Og jeg har fundet ud af, at vi skal bruge Facebook noget mere. Vi har blandt andet lavet opslag med, at vi ville køre gratis ud til vores ældre kunder med varer, og det har givet meget. Vi har også kørt ud med fødselsdagsgaver for kunder, hvor gaven var delikatesser fra vores butik.
Maj, 2020