Ildhu og viden skal fylde mere i hele fødevarebranchen
af Torben Svane ChristensenForeningen Verdens Bedste Fødevarer vil fremme kommunikationen om de enkelte produkter og bringe mere læring ind i fødevarebranchen. Samtidig vil foreningen bringe de gode historier om fødevareproduktion, forskning på området og relevante teknologiske nyheder.
Forfatter og tidligere senior vice president i Arla, Steffen Andersen, er formand for foreningen Verdens Bedste Fødevarer. Han fortæller, at formålet med foreningen er at bygge bro mellem by og land, samt mellem landbruget, industrien, detailledet og forbrugerne. - Vores fødevareproduktion er et stort aktiv for vores land, og der er et stort kommunikationspotentiale ude i virksomhederne, som vi gerne vil hjælpe til med at få udfoldet, siger han. De godt 250.000 mennesker, der er ansat i store og små fødevarevirksomheder, skal - ifølge Steffen Andersen - i højere grad blive klar over, hvad det er, de sælger, hvor det kommer fra, og hvordan det er produceret. Han mener, der skal ske en kulturændring i branchen. Det skal foreningen Verdens Bedste Fødevarer være med til at skabe - blandt andet gennem kurser i forretningsudvikling og kurser i kommunikation til virksomhederne.
Fremme salget af fødevarer
- Vores fødevarebutikker er gode, men vi kan fremme salget yderligere ved at engagere kunderne mere. Ved et mere personligt salg. Unge gourmetslagtere, som jeg har mødt, er et godt eksempel. De brænder for erhvervet, og de oplyser forbrugerne, når de kommer ind i butikken for at købe mad, fastslår Steffen Andersen, der er forfatter til bøgerne ”Sælg historien om landbruget” og ”Der er nok” om den globale udfordring med at brødføde verdens befolkning.- Specialbutikkerne kan noget særligt. Et godt eksempel er de traditionelle ostebutikker, som der ikke er så mange tilbage af. Men mange steder er butikkerne smeltet sammen med andre butikker, så der tilbydes flere produkter som vin og andet. Butikkerne bliver til oplevelseszoner. Det er det, de her butikker kan, siger formanden, som vil trække på sine egne erfaringer fra tiden hos Arla Foods.
Forretningsudvikling på formel
- Vi vil tilbyde medlemsvirksomhederne forretningsudvikling. Det kan faktisk godt sættes på en formel. Jeg har gjort det i min tid hos Arla Foods med enkelte produkter. Vi kan hjælpe medlemsvirksomhederne med at skabe vækst og en bedre bundlinje, siger Steffen Andersen. Han er meget glad for at Verdens Bedste Fødevarer som forening er kommet med i FødevareDanmark, fordi Verdens Bedste Fødevarer bliver styrket af samarbejdet og samtidig kan byde ind med noget andet, end det FødevareDanmark kan. - Vi kan hjælpe med at systematisere kommercialiseringen på tværs af butikker og produktionsvirksomheder. Vi er frontline-orienteret, hvor FødevareDanmark har mere fokus på alt det, der er backstage for salget i butikkerne. Vi vil klæde de ansatte på, når de møder kunderne i butikken. Adfærd spiller ind på den opfattede værdi, som kunden tager med sig hjem. Vi skal lære dem ude i butikkerne at blive bedre til at kommunikere budskabet om produkterne, siger han.
Kunderne skal høre om bæredygtighed
- Den bæredygtighed, der er ude i virksomhederne, skal bruges kommercielt. Kunderne skal kunne høre om eksempelvis dyrevelfærd, biodiversitet, klimapåvirkning og sundhed. Det sidste vil komme på den offentlige dagsorden som det næste, og fødevarebranchen skal være klar med svarene. Vi skal spise den rigtige næringsmættede mad, og der bliver råvaren – og kendskabet til den næringsværdi, den har – et helt afgørende salgsparameter, understreger han.
Ildhu skal spredes ud
Steffen Andersen mener, at den ild, der brænder hos iværksættere og unge i branchen, skal overføres til de etablerede store virksomheder. - Når jeg er sammen med de unge mennesker, der er ude i de små butikker og ser deres ildhu, så vil jeg gerne overføre det til de store fødevarevirksomheder. Hvis de unge kunne komme ind i marketingsafdelingerne, så ville vi også se en ny passion hos de store producenter, siger han. På foreningens hjemmeside kan man læse artikler om medlemsvirksomheder skrevet af stifteren journalist Felix Bekkersgaard Stark. Formanden skriver om sine indsigter og visioner indenfor fødevarebranchen, og eksterne skribenter som eksempelvis forskeren Bjørn Lomborg går i dybden med problemstillinger. Virksomheder kan købe kurser og foredrag af Verdens Bedste Fødevarer, og foreningen har også en gren, der kan hjælpe virksomheder med traditionel PR.
En fremtid med flere medlemmer
Steffen Andersen ser gerne, at Verdens Bedste Fødevarers fundament bliver meget bredere i fremtiden. - Ja, jeg kunne da godt ønske mig, at vi fik lige så mange private medlemmer, som der for eksempel er i Danmarks Naturfredningsforening, siger han. Han ser også gerne, at der bliver lavet en skole for ansatte hos foreningens virksomhedsmedlemmer, hvor de kan lære at omsætte deres viden om produkternes egenskaber til viden, som kunderne ude i butikkerne kan få på 15 sekunder. - Det er også til kunderne bedste, at de får både information og fortælling om fødevaren med hjem, når de er ude at handle. Der skal være mere vægt på det personlige salg, hvor der er en sammenhæng mellem salg og koncept. Alle vil være glade for oplevelsen, og det må godt tage lidt tid at købe ind og få det helt rigtige med hjem, siger han.
Ny kultur kan tiltrække flere unge
Han tror på, at en ny kultur i fødevarebranchen kunne tiltrække flere unge. - Ja, det ville være muligt. Vores fire børn har alle arbejdet i branchen på forskellig vis, og to arbejder der stadig, så selvfølgelig kan vi give det videre og skabe en passion hos de unge, lyder det optimistisk fra formanden. Verdens Bedste Fødevarer drives indtil videre alene med frivillige kræfter, men gennem samarbejdet med FødevareDanmark, mener Steffen Andersen, at der kommer en mere professionel styring på foreningens udvikling. - Vi skal ikke bygge et stort sekretariat, men vi skal måske starte med at have en lønnet tovholder, og så må vi udvikle os også i samarbejde med FødevareDanmarks professionelle sekretariat. Det er ren win-win, lyder det fra Steffen Andersen, formand i Verdens Bedste Fødevarer.
FAKTA
Foreningen Verdens Bedste Fødevarer blev i 2016 stiftet af journalist Felix Bekkersgaard Stark. Han har kommunikeret om landbrug og fødevarebranchen tidligere for LandbrugsAvisen, Effektivt Landbrug, Landbrug & Fødevarer og nu som webredaktør hos Dansk Industri. Han stiftede foreningen, fordi han gennem årtier har oplevet en, mener han, skadelig skyttegravskrig i medierne. Om maden og den måde, den produceres på. Et område, som han mener, vi alle bør stå sammen om at udvikle. Verdens Bedste Fødevarer arbejder på, at fødevareproduktionen skal tage større hensyn til natur, miljø, klima, dyrevelfærd og arbejdsmiljø.”Vi vil gennem dialog og viden samle danskerne om en visionær og bæredygtig fødevareproduktion. Vi vil styrke kendskabet til dansk mad og fødevareproduktion samt højne kvaliteten, bæredygtigheden, dyrevelfærden og arbejdsmiljøet i produktionen.” lyder det på foreningens hjemmeside. Foreningen Verdens Bedste Fødevarer har knap 100 private medlemmer og 50 virksomhedsmedlemmer. Blandt dem er 3F, Landbrug & Fødevarer, DLR Kredit, NIRAS, Danish Crown, DLG, Fru Mølllers Mølleri, Öksneholm, Dansk Gastronomisk Union (Kokkkelandsholdet), Professionshøjskolen Absalon og Gordon Delivery. Det koster årligt 300 kr. for private at være medlem af Verdens Bedste Fødevarer. Iværksættere skal betale 500 kr., mindre virksomheder (op til 20 ansatte) 1.000 kr og store virksomheder betaler 5000 kr. årligt for medlemskab.
FVM, april 2023