Iværksætter brander bæredygtig fisk på dåse
af Torben Svane ChristensenMartin Grøndal arbejder på at gøre sit firma Grøndals til et brand med webshop, der er leveringsdygtig i bæredygtig tun og andet fisk på dåse, hvor kvaliteten er høj.- Konserves skal gøres sexet igen, siger han. Firmaet Grøndals fik sin start efter en sejltur over Atlanterhavet, fra Caribien til Kolding. Efter 16 døgn på åbent hav lagde skibet til kaj ved den portugisiske øgruppe Azorerne og Martin Grøndal gik i land for at proviantere. - Ved havnen, i en beskeden købmandsbutik, faldt jeg over noget lokalt produceret tun. Smagen af tun var fuldstændig ren og autentisk, langt fra den jeg kendte hjemmefra, og som intet andet jeg før havde smagt, fortæller Martin Grøndal, der siden marts har brugt al sin tid på at opbygge firmaet Grøndals og gøre den til en bæredygtig virksomhed. Det har betydet, at han har sagt sit job som IT-projektleder op. - Lige nu lever jeg på en opsparing og investerer alt det, jeg tjener, i virksomheden igen, understreger han. Som barn jagtede han fiskekonserves med sin morfar. De var altid på udkig efter dåser med lækre kippers, muslinger, blæksprutter og tun. - Vi smagte på herlighederne sammen og knyttede et helt særligt bånd. Min morfar lever desværre ikke længere, men jeg har gennem årerne fortsat konservesjagten efter den gode smag.
Gode tilbagemeldinger
Han købte i 2014 50 dåser med hjem fra øen som souvenirs, og han fik gode tilbagemeldinger på indholdet fra familie og venner. Da dåserne slap op, købte Martin Grøndal et eksemplar af alle dåser tun i danske supermarkeder, som han testede og undersøgte for smag, art, fiskemetode og område samt produktbeskrivelse. - Ud fra dette kunne jeg konkludere, at supermarkedstunen hverken ramte den gode smag, sjældent havde noget bæredygtigt over sig eller nogen interessant fortælling. Formentlig fordi produkternes historie dårligt tåler dagens lys. Der findes ingen produkter som mine, og jeg synes, at der er et stort hul midt i markedet mellem den dårlige tun og luksustunfisken, siger han. Derfor besluttede han sig for at undersøge mulighederne for at importere tunen, han havde smagt på Azorerne. Med denne markedsundersøgelse in mente købte han 500 dåser hjem til test og forretningsvalidering, og først herefter kastede han sig ud i at importere i en større skala.
Aftale med producent
Efter en længere korrespondance pr. mail og samtaler via Skype med den portugisiske konservesproducent lykkedes det Martin Grøndal at få en kontrakt som forhandler af fiskekonserves i Danmark og Norden i hus. Han fik en palle med 4000 dåser skibet til landet, og derefter tog han rundt i butikker i København for at sælge sit produkt. - Jeg er altid blevet modtaget positivt. Folk synes, at det er en tilpas skør idé til, at de gerne vil lytte til mig, siger han.
Nej til Rema1000
Hans produkter kom lige så stille ind på hylderne i forskellige mindre butikker, og han kiggede også på de store kæder. Blandt andet havde han øje på Rema1000, der har en CSR, hvor det bæredygtige produktet ville passe fint ind. - Efter lang tid fik jeg et møde med deres indkøber, hvor jeg sad som den lille fisk ved bordet. De kunne godt lide produktet, men de ville gerne gøre det til et eksklusiv produkt i små glas. Men for mig handler det ikke om eksklusivitet. For så havde jeg sat prisen højt. Måske var det naivt at tro, at Rema1000 ville rydde op i deres sortiment for at gøre plads til mit produkt, siger han.Martin Grøndal har også været i kontakt med andre detailkæder. - Men generelt bliver man mødt med store krav til forandringer og udfordrende betalingsvilkår, som vanskeliggøre samarbejdet, siger han. Derfor begyndte han at kigge på alternative salgskanaler, og han brugte et par måneder på at skabe samarbejde med de mindre kvalitetsbutikker. - Jeg besluttede mig for, at vejen frem var at skabe et brand med sloganet ”God smag & God samvittighed”, og lave en webshop, www. grondals.dk, som skal understøtte mit samarbejde med delikatesseforretninger og hos slagtere, fortæller han.
Fordomme om tun
Der hersker mange fordomme om tun på dåse, og Martin Grøndal er også stødt ind i dem. - Ja, jeg har hørt dem alle. Er der ikke delfin i dåserne? Er tun ikke en truet fisk? Hvad med tungmetal og gift i dåsen? Der er jo mange arter af tun. I mine produkter er der Skipjack tun, som ikke er truet, og den er fanget med stang og line uden bifangst som for eksempel delfin. Og så har den et naturligt lavt indhold af tungmetal. Og vores konserves kommer selvfølgelig i BPA fri konserves (bisphenol-A red.). Når jeg fortæller min historie, så ender det som regel med, at folk får aflivet deres fordom, og at jeg får solgt min tun, siger han.
Lagerløsning og ladcykel
Grøndals bliver kørt fra privatadressen på Nørrebro i København, og i forhold til lagerløsning, har Martin Grøndal valgt at samarbejde med Scan Shipping i Københavns Nordhavn. - Jeg mødte dem til et event, hvor de foreslog mig en løsning. Så nu tager de imod og lagrer mine varer. Det fungerer fint, siger han. Når han er ude at sælge sine varer, foregår turen i hans private bil. - Jeg har også købt en Bullitt, en ladcykel, der skal udsmykkes. Så er det planen at køre rundt på den med mine varer.
Rådgivning og sparring
Martin Grøndal har meldt sig ind i SMV Fødevarer under FødevareDanmark, der blandt andet har givet ham adgang til gode kontakter og et stort netværk, som har ført til, at han har fået sine produkter ind hos Klingenberg Ost og Delikatesser. - Det er også rart at vide, at de er der, hvis jeg får brug for juridisk rådgivning, fortæller han. Han er blevet optaget i et Accelerator-program, kaldet Food Startup igennem Copenhagen Foodspace, hvor han kan få rådgivning og sparring. Han har også fået rådgivning og hjælp til kommunikationsstrategi af Ann Køster, der har konsulentvirksomheden Haps. Hende mødte han gennem Kulinarisk Sydfyn. Han har en kæreste og en datter på to måneder. - Den bedste sparring og støtte får jeg hos min kæreste, som støtter mig 100% i min mission, siger Martin Grøndal, der arbejder på det store gennembrud for sit firma.
Gøre konserves sexet
- Jeg vil gerne gøre et usexet produkt som fiskekonserves mere sexet, siger han. Der findes mange forskellige mærker på markedet, som Grøndals skal konkurrere mod. - Når vi taler supermarkedstun, er mine konkurrenter Amanda og Glyngøre grundet prisen. Men kvaliteten tåler efter min mening ingen sammenligning, siger han og fortsætter: - Min dyreste dåse med 120 gram koster 35 kroner. Jeg har også 2.sortering med chunks, lunser eller småstykker. Det er også et glimrende produkt til tunmousse, danskernes fortrukne, som røres af bistykker fra tunfilet. Det koster 22 kroner for 120 gram, og jeg har også større dåser til restauranter, som man snart vil kunne købe i min webshop, siger han. Martin Grøndal fortæller, at der i produkterne er brugt olivenolier af høj kvalitet som eksempelvis tunfilet i økologisk olivenolie. - Olivenolien har en fantastisk smag, som jeg altid opfordrer mine kunder til at bruge til salatdressing eller til at røre en hjemmelavet mayonnaise med.
Makrel og sardin
Nu har han også taget makrel og sardin på dåse hjem fra Portugal, og det næste store skridt for den lille iværksætter er at få produkterne ud i 50 butikker i løbet af de næste 3 til 4 måneder. Derudover bliver det næste store tiltag en crowdfunding kampagne, som skal sikre investeringen til et mobilt salgssted, der kan bruges ved blandt andet Torvehallerne i København. – Men egentlig er min drøm jo bare, at alle får muligheden for at smage og købe Grøndals tun. Det er måske lidt utopisk, men på den anden side, hvis ikke man drømmer, når man ingen vegne, understreger Martin Grøndal.