Jeg trængte til at smide jakkesættet
af Hanne GregersenMed en flerårig baggrund i it-branchen gav Charlotte Donslund sig selv en udfordring, da hun for 15 år siden åbnede en vinhandel i Christiansfeld. It og vin rimer ikke umiddelbart på hinanden, men for Charlotte Donslund var der ingen tvivl om vejen frem, da hun efter mange år i it-branchen besluttede sig for at skifte spor. - Jeg trængte til at komme ud af jakkesættet og beskæftige mig med noget helt andet, forklarer hun sit karriereskift. - Jeg har altid interesseret mig for fødevarer, og da jeg har en stor passion for vin, blev det altså dét. En udfordring, kalder hun det selv. Der var ingen vinhandel i den gamle enevælds-by grundlagt af Herrnhuterne på foranledning af Christian den 7 - og derfor ikke noget at bygge på. Så der skulle udarbejdes en forretningsplan, indhentes de nødvendige tilladelser, findes egnede butikslokaler og leverandører, opbygges kundskab, varelager og ikke mindst kundekreds. Men ved pinsetid 2007 var Donslund Vine en realitet. Og det var umagen værd.
Byen tog godt imod nyskabelsen.
- Heldigvis, siger hun tilfreds. Hun mindes dog endnu med morskab, hvordan tre stamkunder ved butikkens 10-årsjubilæum fortalte, de såmænd i sin tid havde væddet på, om hun kunne overleve den første momsbetaling.
Invitation til selvforkælelse
Det kunne Donslund Vine. I dag er vinen suppleret med et betydeligt bredere sortiment, der inviterer til en snert af selvforkælelse. Da en nabobutik blev ledig, blev der plads til ost, og på hylderne står bl.a. Arlas Unika-oste, den fynske røgeost og Thises økologiske produkter. Siden kom tapas til med brød og pølse - og Christiansfeld-kaffen, der sælges som verdens bedste hverdagskaffe og i øvrigt indgår i den lokale kaffelikør med honning. Olier og dressinger, ting til den søde tand og den salte plus et udvalg af spiritus fra fjern og nær indgår også i sortimentet. Til sidste kategori hører lokale specialiteter som Christiansfeld-portvin og -bitter. - Hensigten er at give kunderne unikke smags- og duftoplevelser, siger Charlotte Donslund og understreger, at hun gerne går nye veje, også føler en pligt til at understøtte den særlige christiansfelder-atmosfære. Byen har qua sin status som Unesco-verdensarv mange turister, og de må gerne føle, de får noget specielt med sig hjem, mener hun.
Flødeboller og festival
Og Donslund Vine gør sit. I forbindelse med sommerens Tour de France, som krydsede byen, satte Donslund Vine borde op på torvet med kaffe, vand og øl. Det blev en fest, hvor folk tog opstilling allerede fra kl. 7 om morgenen, beretter Charlotte Donslund, der også lancerede flødeboller i den førertrøje-gule kulør. Ofte inviterer hun om fredagen på vinsmagning af udvalgte vine, og hun kan tilskrives en del af æren for den store årlige vinfestival i Christiansfeld. Ikke at opfindelsen var hendes, påpeger hun, men i 2008 – året efter hun åbnede sin vinhandel – blev hun involveret i at bringe ”Danmarks Hyggeligste Vinfestival” til live. Og den har lige siden kørt hvert år den første torsdag-lørdag i august – selvsagt minus corona-perioden. - Det er virkelig et stort arrangement, hvor vi har vinbønder fra Tyskland på besøg, og hvor der snakkes og smages på vin, siger hun. Festivalen, der er baseret på sponsorater, bæres af 300 frivillige. Det svarer ifølge regnekyndige til, at hver 10. christiansfelder river flere dage ud af kalenderen for at afvikle festivalen.
Mærkbar inflation?
Christiansfeld er beriget med et stort opland, der strækker sig fra Kolding Syd til Haderslev Nord. Det betyder, at kunderne ofte kører en del kilometer for at handle i butikken, men mange fik især under corona-perioden blik for Webshoppens muligheder, fortæller Charlotte Donslund, der tilbyder gratis levering i nærområdet. Rent omsætningsmæssigt begræder Charlotte Donslund ikke corona-årene. Donslund Vine måtte som andre dagligvarebutikker holde åbent, og folk, der arbejdede hjemme eller i sommerhus brugte flere penge på at have det lidt ekstra godt. Vores to bedste år til dato, kalder hun dem. Dønningerne fra den voldsomme inflation, der har martret samfundet det seneste halve år, har endnu ikke sat sine spor hos Donslund Vine. - Vores omsætning er mindre end i 20 og 21, siger hun, - men ligger indtil nu på niveau med årene før epidemien. Om det ændrer sig, ved jeg ikke. Men hun er fortrøstningsfuld. - Året efter vi åbnede Donslund Vine, rendte vi ind i den økonomiske krise i 2008, fortæller hun, - så vi har klaret det før.
Seniorer på venteliste
I modsætning til mange andre forretningsdrivende har Donslund Vine ikke problemer med at skaffe arbejdskraft. Butikken har udover chefen selv to fuldtidsansatte og to timelønnede. Det er seniorer, der gerne vil arbejde nogle timer, selv om pensionsalderen er indtrådt. - Det er sjældent, vi er nødt til at søge folk, siger hun. - Mange har hørt om muligheden hos os gennem deres netværk og søger derfor uopfordret. Vi er meget heldige at kunne trække på dem. Det er dygtige mennesker.
FVM, september 2022