Kampagne videreføres for at få flere elever til faget
af Torben Svane ChristensenI 2018 betød en akut og stigende mangel på faglærte slagtere og elever, at der blev søgt et markedsføringstilskud via en midlertidig kontingentstigning for medlemmerne af Danske Slagtermestre. De midler blev brugt til at iværksætte kampagnen ”Ind til benet”. Formålet var at motivere flere unge til at tage uddannelsen som slagter. - I dag ser vi ind i en fremtid med mangel på kvalificeret faglært arbejdskraft, hvor også slagtere kan blive en mangelvare. Søgningen til uddannelsen er siden 2014 dalet markant, hvilket udgør et problem for det fremtidige rekrutteringsgrundlag for Danske Slagtermestres medlemmer, siger Leif Wilson Laustsen, formand for Danske Slagtermestre.
Målet med kampagnen var at få de unge til at klikke sig ind på kampagnens hjemmeside www.indtilbenet.nu, men også videre ind til optagelse.dk med mulighed for at tage kontakt til DSM. - Vi ønsker nu at følge kampagnen op ved, inden for DSM´s eget budget, at iværksætte en image- og rekrutteringskampagne for at holde momentum på at gøre slagterfaget mere attraktivt og skaffe flere elever til faget, siger han.
Mange klik og synlighed
Kampagnen har fået over 5500 klik på hjemmesiden indtilbenet.nu. Mere end 271.000 personer i målgruppen har set mere end halvdelen af videoen, der blev lavet. 7.000 har liket eller kommenteret, og over 1000 har delt den på de sociale medier. - Alt i alt har kampagnen performet godt, men arbejdet med at få flere unge ind på gourmetslagteruddannelsen bør ikke stoppe her, siger Mads Illum Hansen, der sammen med Frank Winding har været ansvarlige hos DSM på opgaven.
Nå ud til de unge
Kampagnen skal først og fremmest inspirere unge til at tage en uddannelse inden for branchen ved at booste branchens image. - Det vil vi blandt andet gøre ved at fremhæve dygtige, unge slagtere som ambassadører for faget. Vi skal gennem kampagnen fremhæve slagterfagets bærende værdier, kultur og tradition ved at begejstre de unge gennem faglig stolthed og glæden ved at gøre noget betydningsfuldt, siger Mads Illum Hansen. For at øge kampagnens gennemslagskraft og merværdi er strategien at kommunikere på tværs af flere medier og på flere af de platforme, som de unge bruger i dag. De forskellige medier skal spille sammen bl.a. ved at kampagnens budskaber kommunikeres på tværs af flere platforme med forskellige medietyper og udtryksformer for at nå målgruppen. - Det drejer sig konkret om at videreføre vores kampagnehjemmeside, Instagramprofil og Facebook-profil, som er de unges mest anvendte plat- forme på sociale medier, da vi allerede har en masse indhold fra ”ind til benet”-kampagnen, siger han. Derudover ønsker man også at booste Facebook-siden ”Gourmetslagters jobside”.
Den stolte slagter
Kampagnens strategi er at formidle et budskab, der sammen med fire arketyper udbreder kampagnens gennemgående slogans, som for eksempel kan være ”Stolt slagter” og ”Slagter med mening” samt muligheden for at blive selvstændig og tjene godt. - Det er vores håb, at kampagnen kan give genrejsning af slagterfaget som det gode håndværksfag. Den gode slagter skal være et forbillede for en måde at arbejde på og en måde at uddanne sig på. - Vi har brug for mange flere slagtere, som både er ærlige og retskafne; med god uddannelse og stolthed for sit fag, Leif Wilson Laustsen.
Oktober 2020.