Kunderne efterspørger færdige løsninger
af Hanne GregersenHovedparten af de varer, Emilievejs Slagter i Frederikshavn langer over disken, er færdigretter. Kunderne prioriterer i stigende grad deres tid anderledes, konstaterer slagtermester Thomas Trolle Pedersen, der er indehaver af Emilevej Slagter. Gennem sine år – fra lærling til nu ene-ejer i butikken – kan han se, at kundernes indkøb har ændret karakter. I dag er det færdigretter, der går over disken, hvor det for 20 år siden hovedsageligt var kødvarer, som krævede videre tillavning i det hjemlige køkken.
En trend, der vil fortsætte, mener slagtermesteren. Ganske vist ændrede mønstret sig under coronakrisen, folk var i højere grad hjemme, de havde tid til at lave mad fra bunden og købte kødvarer, der krævede en indsats i køkkenet. Men det holdt ikke. Da livet vendte tilbage til normalen, gjorde kundernes indkøbsvaner det også. – I dag er op mod 80 pct. af kundernes indkøb hos os færdige løsninger, siger Trolle Pedersen. – Folk vil hellere bruge fritiden på børn, hobbies eller andet fremfor at lave mad efter fyraften, som vores forældre gjorde.
Næste generation som kunder
Når moder (og fader) ikke længere står i køkkenet, bliver madlavningen slagterens opgave. – De mange færdigretter kræver meget mere håndtering, fordi vi så at sige overtager en del af den madlavning, familien ellers selv skulle stå med, forklarer Trolle Pedersen, hvis 17 medarbejdere primært arbejder med færdigretter samt fremstilling af pålæg og charcuterivarer. Selv er han hovedsageligt i butikken, hvor han rådgiver kunderne – både dem, der lige får råd om et sidste tvist til deres færdigret, og dem, der stadig gør-det-selv.
Og kunderne kan lide hans nærvær. Med sin placering på en villavej er det ikke strøgkunder eller turister i stort tal, der besøger Emilievejs Slagter. I stedet er det loyale stamkunder, der kommer i butikken. Endda gennem generationer. – Vi har ligget samme sted i omkring 100 år, og jeg ekspederer tit kunder, der er børn af vores ”gamle” kunder, selv om jeg også ser nye ansigter, siger han. Facebook er et af de redskaber, Trolle Pedersen bruger aktivt til at gøre opmærksom på butikken. Han har valgt selv at styre det sociale medie – dog med hjælp fra en ansat – hvor succes eller det modsatte er direkte aflæseligt. – Da vi f.eks. præsenterede vores Fingerfoods, der består af flere små retter, fik vi bestilling på 170-180 kuverter i løbet af ingen tid, fortæller han. Ideen til nye tiltag, der kan lanceres dels i butikken dels på Facebook, udvikler butikken selv eller efter inspiration fra Mad Med Mere, som Emilevejs Slagter er medlem af.
Forstående kunder
De voldsomme prisstigninger på såvel energi som råvarer afspejler selvsagt også prisen på de slagtervarer, der langes over disken. En prisstigning, som Thomas Trolle Pedersen omhyggeligt gør rede for over for sine kunder. – Kunderne ved godt, at priserne på stort set alt er steget, så sådan set har det ikke givet de store udfordringer, siger han – men det ærgrer mig at skulle sætte priserne op, så det er vigtigt for mig, at kunderne kan se, at prisstigningerne er ordentlige og reelle. Selvfølgelig har butikken sparet, hvor spares kan. Men man kan ikke skrue ned for de store energislugere som kølerum og frysere uden at få myndighederne på nakken, og i det store billede redder det ingenting at dæmpe belysningen i butikken, understreger han.
Inflation – nyt bekendtskab
Trolle Pedersen er glad for kundernes forståelse, men lægger ikke skjul på, at han personligt føler priseksplosionen som en udfordring. – Det er første gang jeg støder på en inflation og oplever virkningerne af den, forklarer han. – På mig virker det voldsomt at skulle sætte prisen op til et niveau, som dækker omkostningerne. Det er svært at gøre med god samvittighed. De lovede hjælpepakker mod inflation og energi møder han med et tøvende "Tjaah". Han vil helst klare sig uden.
– Vi er ikke en branche, der er vant til at få noget forærende, påpeger han – og det gør vi heller ikke med pakkerne. Pengene skal jo betales tilbage, så vi skyder bare problemerne foran os. Jeg tror ikke, vi er igennem krisen om et år. Derfor mener jeg, det er bedre at tilpasse sig den situation, vi står i. Vi må suge maven ind. Dét har Thomas Trolle Pedersen prøvet før med succes. Dengang han som udlært svend satsede på at kunne overtage Emilievejs slagter efter sin læremester Peter Olsen. I 2010 overtog han en mindre procentdel, så en lidt større procentdel og senere lidt mere, indtil han i 2023 var slagter i egen butik. – En langvarig proces, erkender han. – Men det var en metode, der gav god mening for mig. På den måde blev det sådan set butikken, der finansierede købet. I øvrigt var det samme bid-for-bid metode, Peter Olsen brugte, da han i sin tid overtog butikken efter sin læremester. I dag er Peter Olsen ansat som en del af staben hos Emilievejs slagter.
FVM, maj 2023