Kåringer og kvalitetssmørrebrød trækker kunder til
af Torben Svane ChristensenKåringer og kvalitetssmørrebrød trækker kunder til
Slagterens Smørrebrød & Delikatesse er to gange inden for kort tid kåret som ”Månedens Amagerbutik”. Ægteparret Sandie Jacqueline Svendsen Ring og Rune Ring har succes med en butik, der bygger på slagtertraditioner og kvalitet tilsat en række skæve påfund. Det er et dommerpanel bestående af repræsentanter fra mediet AmagerLIV og Danske Bank, der udvælger Månedens Amagerbutik på baggrund af anbefalinger fra kunder. Æren er nu tilfaldet Slagterens Smørrebrød & Delikatesse på Islands Brygge, der ikke er mere end knap to år gammel, hele to gange.
Professionelt parløb
Da Rune gik i skole, fik han job som opvasker hos den lokale slagter. Han fik smag for faget og kom i mesterlære. Det er nu 19 år siden. Sandie er uddannet social- og sundhedsassistent. For parret Sandie og Rune begyndte det professionelle parløb med Bryggens Catering, hvor de lavede mad med respekt for de gamle traditioner. – Så åbnede vi en lille butik i haveforeningen Strandlyst, hvor vi startede med at lave hjemmelavet rullepølse og økologisk rugbrød. Vi lavede smørrebrød til ejerne af kolonihaverne, og det blev en succes. Efter tre år fik vi mulighed for at komme ind i det her lokale på hjørnet af Halfansgade og Leifsgade, fortæller Rune Ring. Der skulle dog en del til for at forvandle den tidligere bagerbutik til en moderne slagterbutik. – Ansøgningen til at lave slagterforretning var ti måneder om at komme igennem. Alt skulle bygges om, der skulle lægges nyt vand ind, og vi fik lavet et kølerum. Vi gik i gang om sommeren og kunne åbne i december, fortæller Sandie Jacqueline Svendsen Ring.
Kunder fra hele København
I butikken er det udover ægteparret slagteren Jesper Grand og lærlingen My Sonne, der servicerer kunderne. – Vi havde kun haft åbent i knap et år, da vi første gang blev kåret af kunderne som ”Månedens Amagerbutik”, og så blev vi kåret igen i marts i år. Det har betydet meget for salget, og det har betydet, at flere kunder har fået øjnene op for os, siger Rune Ring. Kunderne kommer fra hele Københavnsområdet. Salget af smørrebrød er på mellem 200-300 stykker dagligt, og tallet kan runde de 900 stykker, når det går rigtig godt.
Modner kød på gammeldags manér
Rugbrødet er økologisk og hjemmelavet. De fremstiller selv alt det pålæg, der bliver brugt på smørrebrødet. De syltede indslag og de ristede løg på toppen af smørrebrødet er også fremstillet i forretningen. – Vi modner kødet fra vores leverandører som for eksempel JN i et kølerum i kælderen på gammeldags maner. Det får en helt anden smag, mere kødsmag. Der er også mere smag i krølfedtet, siger Rune Ring.
Kunder som smagsdommere
Tatar er en af favoritterne hos kunderne, og den bliver lavet af det fineste friskhakkede kød. – Ja, den er der rigtig godt flow i. Vi udvikler vores produkter i fællesskab, men det er mig, der har det sidste ord, fortæller Rune Ring, og så er parret ikke bange for at bruge kunderne som testere. – Så laver vi et opslag på Facebook, hvor vi efterlyser kunder til at teste noget nyt. Det synes kunderne er sjovt, siger Sandie Jacqueline Svendsen Ring, der står for markedsføring på de sociale medier, og her er der mange kreative og skæve opslag. – Nogle konkurrencer er lidt sjove, det kan være, hvor lang tid det tager for lærlingen at lave et fad æggemadder. Vi har også haft en konkurrence, hvor vinderen kunne vinde 40 kuverter til en konfirmation, fortæller hun, der står for at lave videoer og opslag til Youtube, Facebook og Instagram og TikTok. – Vi synes, at der er vigtigt, at vores kunder får indblik i vores arbejde, at vi laver alt fra bunden, siger Rune Ring og hustruen supplerer: – Vi har holdt Halloween, hvor vi selv var klædt ud. Julemanden kom til jul, vi er udklædte til fastelavn. Maren Malkeko står uden for butikken og får nye hatte på alt efter årstiden. Det går børnene i området meget op i. Vi skiller os ud, og vi tænker ud af boksen. Udover smørrebrød kan kunderne købe mælk fra en gård, vin og det hjemmelavede rugbrød. – Vi har ældreboliger som genbo, og beboerne har også fået øje på os. Så vi laver 30 rugbrød hver dag til de ældre, men det er ikke en del af butikken, der skal vokse, for det tager lang tid, siger Rune Ring.
Stor investering
Økonomisk løber det rundt, men det har været en stor investering at lave bagerbutikken om til slagterforretning. – Vi kan da betale løn og får betalt regninger. Vi er fem ansatte nu, og vi søger en ung lærling mere, men de er svære at finde, siger Rune Ring. Kunderne kan ikke bestille online, så ordrer kommer ind via telefonen, og kunderne kan også sende en mail, men ordren er ikke gået igennem, før den er blevet bekræftet. Parret åbnede butikken midt i Corona-nedlukningen, og det var slet ikke værst. – Folk arbejdede hjemme, og skulle lave deres egen hjemmekantine, så vi solgte meget, og vi fik hurtig brug for hjælp til at klare opgaven, så vi ansatte en slagtersvend og en lærling.
Udvidelse af køkken
Butikkens succes har gjort, at der skal mere plads til for at kunne følge med efterspørgslen. – Vi er ved at få bygget et produktionsrum, der er godkendt af Fødevarestyrelsen, uden ovn og komfur, da produktionen foregår i vores køkken ovenpå. Det bliver et godkendt ”samlerum”, hvor vi har mere bordplads til at samle smørrebrød og andet på de travle dage. Men selve produktionen af maden foregår i vores køkken ovenpå. Vi har allerede fået bygget et stort kølerum i kælderen. Vi er i fuld krig med at renovere øvrige rum. Vi har fart på, og kunderne får øje på os. Det gør det også sjovt at gå på arbejde, så yder man lige det mere. Det bliver aldrig en kæde af butikker, men måske laver vi et spisested et stykke ud i fremtiden, siger Sandie og Rune fra Slagterens Smørrebrød & Delikatesse.
Juni 2022