Med hånden på slagterhjertet

af Rikke Holm

- Den nye webshop er en succes. Vi sparer ca. fem minutter på hver eneste bestilling, der lægges online. Samtidig er ordrerne lette at håndtere. Kunden tager stilling til alt under bestillingen, og vi skal derfor ikke længere bruge tid på at ringe op for at høre, om retten fx skal være varm eller kold. Skulle der være en kapacitetsudfordring, så lyder den på, at vi næsten ikke kan følge med salget, indleder Tom Munkholm, der har været indehaver af Slagter Grønvalls Eftf. siden 2006. Tidligere var han ansat som slagtermester i 20 år under Dansk Supermarked, hvor faget med årene handlede mere og mere om færdigpakket kød: - Jeg har fået verdens bedste slagteruddannelse, men med hånden på slagterhjertet var det ikke den vej, jeg havde lyst til at fortsætte, forklarer han.

Den omvendte skeptiker

Tom Munkholm understreger, at han selv har været blandt de mest skeptiske af samtlige slagtermestre i Mad med meres kædebutikker, da den nye webshop kom på tale: - Måske var det derfor, jeg blev spurgt, om jeg ville teste systemet, lyder det fra slagtermesteren, der i dag gerne anbefaler sine branchekollegaer at komme med på webløsningen. - Vi modtager overraskende mange bestillinger over vores website, og vores salg er vokset med 10 -15% i år. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor meget heraf, der kan tilskrives covid-19. Vi har i øjeblikket bl.a. mad ud af huset og fire ugentlige tilbud lagt til bestilling online. Fremover får vi et endnu større sortiment tilgængeligt i webshoppen, forklarer Tom Munkholm. Han fornemmer, at kunderne lige så gerne handler online hos slagteren som de gør hos fx Zalando. Og det gælder unge såvel som ældre kunder.

Besparelser og målbare resultater

Øget aktivitet på Facebook betyder for Slagter Grønvalls Eftf. Besparelser på avisannoncering: - Tidligere brugte vi mange penge på helsidesannoncer. Nu bruger vi et halvt budget på at annoncere på Facebook, hvor vi løbende får oversigter over bl.a. antallet af visninger, aldersspredning og klik, der har resulteret i et køb. Det giver os målbare data, vi kan optimere ud fra. Det er helt anderledes brugbart end avisannoncering, hvor vi i mange år har styret ud fra en fornemmelse af, om annoncen virkede eller ikke, uddyber Tom Munkholm. I fremtiden vil også nyhedsmails blive en del af strategien for at øge slagterbutikkens synlighed og styrke samspillet med de sociale medier: - Vi kommer vi til at køre nyhedsmails ret målrettet. Vi venter lige nu på, at Mad med mere får mailsystemet 100% op at køre. Når det sker, vil vi bl.a. have konkurrencer på Facebook, hvor man deltager ved at tilmelde sig nyhedsmailen. Vi har masser af ideer til indhold og er klar til at dele fx opskrifter, sæsontilbud, videoer fra tv-køkkenet”, mv.

Et boost til mersalget

Slagterbutikkens hjemmeside har i dag mere aktivitet end nogensinde før. Samtidig er personalet blevet gode til at få alle kunder ind på websitet, så de fx bestiller jule- og nytårsmenuen dér, hvor de samtidig præsenteres for tilvalg. Har kunderne først prøvet at bestille på websitet, går de også derind næste gang, de skal handle slagtervarer, lyder vurderingen. Hvor meget webshoppens nye ”shop up”-funktion konverterer, har Tom Munkholm vanskeligt ved at vurdere. Han kan dog tydeligt se, at butikken har et mersalg på fx brød, smør, sovs og andet tilbehør: - En del af vores mersalg tilskriver vi ”shop up”-funktionen, men det kan være svært at vide med sikkerhed, om kunderne bestiller det pølsebord, der er annonceret, fordi det var planen fra starten, eller fordi det bliver tilbudt under bestillingen, afrunder Tom Munkholm.

 

Januar 2021

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies