Mejeri med markante holdninger
af Per Henrik HansenForbrugerne skal vide, at vi producerer med fokus på dyrevelfærd, bæredygtighed og klima, og de må betale for det, lyder det fra Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen. - Danmark er et skønt land at producere gode fødevarer i. Vi skal bare have synliggjort over for danskerne, at den måde, vi producerer på, giver mening for dem. Vi skal hele tiden blive bedre til at fortælle om vores arbejde med dyrevelfærd, bæredygtighed og klima, så folk kan se, at det er værd at betale for. Andelsmejeriet Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen har let ved at få tungen på gled, når man spørger ham om, hvad der er hovedprioriteten for det rent økologiske mejeri.
Det handler om at komme ud med den gode historie. Ud til forbrugerne med historien om, at de økologiske landmænd og deres mejeri rent faktisk bestræber sig rigtig meget på at producere sunde fødevarer, som gør en positiv forskel i forhold til værdier som hensyn til naturen, klima og dyrenes velfærd. Med til historien hører, at den form for produktion koster lidt ekstra penge, og derfor må de økologiske produkter nødvendigvis koste lidt mere i butikkerne.
Urter og levende kalve
På Naturmælks hjemmeside kan man se konkrete eksempler på, at de kønne ord ikke bare er tomme fraser. Udover at følge de generelle økologiregler har Naturmælks 43 andelshavere for eksempel pålagt sig selv, at de skal så syv forskellige urter i de marker med kløvergræs, hvor køerne græsser i sommerhalvåret, og hvor også en del af vinterfoderet hentes. Blandingen af urter som røllike, cikorie, kællingetand, kommen med flere giver større biodiversitet til glæde for bier, sommerfugle og andre levende væsner, og de giver foderet og mælken mere smag.Et andet eksempel er, at Naturmælks landmænd af egen drift stoppede med at aflive tyrekalve, allerede tre år før det blev et krav i de økologiske regler.
Sats på kvalitet i alle former
Set med Leif Friis Jørgensens øjne er det fokuseringen på kvalitet i bred forstand, der skal skabe mere økonomisk værdi for danske landmænd og fødevareproducenter. Der skal satses på øget kvalitet for både smagsløg og i de ideer, produktionen bygger på, fremfor blot en større og større produktion. - Forbrugerne og politikerne stiller masser af krav til den måde, vi laver fødevarer på. Det er også fint nok, og det skal vi ikke pive over. Men folk skal også vide, at det koster at producere kvalitet og leve op til høje krav. - Jeg plejer at sige, at vi leverer mælk med musik i, og så kan folk selv bestemme, om musikken skal komme fra et symfoniorkester eller et en-mands band, forklarer mejeridirektøren.
10-doblet omsætning på 20 år
Leif Friis Jørgensen blev ansat som direktør i Naturmælk, da han i 2000 vendte tilbage til fædrelandet efter fem år som ledende medarbejder for det daværende MD Foods (i dag Arla) i England. I de forløbne 20 år har det vist sig, at et stigende antal forbrugere godt vil abonnere på ideen om, at det er værd at betale lidt ekstra for produkter, der er skabt med baggrund i holdninger til miljø og dyrevelfærd. Den årlige omsætning er ikke mindre end tidoblet fra 40 millioner kr. til nu i nærheden af 400 millioner kr. En del af væksten skyldes dog fusionen med den nordsjællandske lillebror Øllingegaard Mejeri 2017. - Med vores fælles holdningsmæssige grundlag og med Øllingegaards placering blot 40 km fra Rådhuspladsen i København, samt et lidt andet kundegrundlag end vores, ja så passede Øllingegaard perfekt til vores profil. - Fusionen har da også været en klar succes. Både på mejeriet i Nordsjælland og i Tinglev har vi udvidet med flere leverandører og større produktion siden fusionen, fortæller Friis Jørgensen. Butik som udstillingsvindue Over 90 procent af de produkter, der produceres i de rustfri ståltanke og kar på Øllingegaard i Skævinge og på Naturmælk i Tinglev, bliver solgt til danske dagligvarekæder, grossister og food service. Kun en beskeden del eksporteres, og en endnu mindre del sælges gennem mejeriets egen detailbutik i Tinglev.
- Butikken har ingen økonomisk betydning for os. Men den er et godt udstillingsvindue, og den er med til at give os en lokal tilknytning. Og så giver kunderne i butikken os direkte feed back på vores produkter. Der får vi det at vide, hvis der er noget, vi skal rette op på; og det er meget værd. Som osteproducent er Naturmælk medlem af Ostehandlerforeningen for Danmark. Det hænger sammen med, at der hos Naturmælk ikke kun er holdninger til fødevareproduktion, men også til madkultur. - Vi vil gerne bakke op om foreningens arbejde med at bevare og udvikle ostekulturen i Danmark. Vi kan jo se i vores egen butik, at der er kunder, som alene kommer, fordi de kan få lov til at smage osten, inden de køber den. Det er den kultur, og det at der er en bredde og en dybde i sortimentet, som vi godt vil være med til at bevare over hele Danmark. Derfor bakker vi op om Ostehandlerforeningen, forklarer Leif Friis Jørgensen.
Fakta om Naturmælk
Rent økologisk andelsmejeri med hovedsæde i Tinglev i Sønderjylland. Etableret i sin nuværende form i 1994 af 8 økologiske landmænd. Osteriet Hinge (gårdmejeri) i Midtjylland blev tilknyttet i 2016.
Naturmælk i få ord
Fusioneret med det sjællandske økologiske mejeri Øllingegaard i 2017.
I alt 43 andelshavere i dag, de fleste i Syd- og Sønderjylland.
I gennemsnit leverer hver andelshaver omkring 1 mio. kg mælk årligt.
Producerer et bredt udvalg af oste, mælk og andre mejeriprodukter.
Omsætning: 389 mio. kr. i det forskudte regnskabsår 2018/19.
Egen detailbutik ved mejeriet i Tinglev.
Corona-regning på 2 – 3 mio. kr.
Som hos de fleste andre virksomheder var forårets corona-nedlukning en surrealistisk oplevelse for Naturmælk. Lige efter nedlukningen faldt mejeriets ugentlige afsætning fra omkring 8,2 millioner kr. til 6,1 millioner kr. Malkende køer kan man dog ikke lige lukke ned for, så leverancerne af mælk fortsatte uændret. Og fordi produktionen kørte videre, kunne mejeriet ikke få hjælp fra regeringens hjælpepakker. Leif Friis Jørgensen er dybt taknemmelig for at såvel medarbejdere som andelshavere havde så stor forståelse for den usædvanlige situation, at det alligevel lykkedes at komme nogenlunde helskindet igennem krisen, indtil der kom mere normale forhold i begyndelsen af sommeren. - Men coronaen kommer nok til at koste os omkring 18 millioner kr. i omsætning i det her regnskabsår, og 2 til 3 millioner kr. på bundlinjen, anslår mejeridirektøren.