Mesterslagteren Faaborgvej er klar til onlinesalg
af Rikke HolmEn høj omsætning koblet med et lavt prispunkt har i årevis været konceptet bag Mesterslagteren Faaborgvej. Kunderne kommer fra Odense og det meste af Fyn for at handle storkøbskasser og hjemmelavede delikatesser. Og i fremtiden bliver det endnu lettere at være kunde i butikken: Om få uger åbner ejer Dennis Vangsgaard op for en helt ny onlineshop. 46-årige Dennis Vangsgaard er indehaver af Mesterslagteren Faaborgvej. Han er uddannet slagter og har været del af butikken de sidste 20 år. De første 12 år som ansat, og siden 2013 som medejer. I 2019 købte han sin forretningspartner ud, så han i dag selv står for driften - med hjælp fra en stab på ti medarbejdere. Ejerskabet giver Dennis Vangsgaard mulighed for at sætte sit eget præg på virksomheden og samtidig sikre en økonomi, hvor han kan få investeringen betalt af, inden han bliver alt for gammel. Det kræver dog en solid arbejdsindsats: – Jeg møder ind i butikken ved fem-seks tiden om morgenen og er der gerne frem til lukketid. Min arbejdsuge ligger typisk på 50-70 timer, fortæller Dennis Vangsgaard.
God beliggenhed - gode priser
Med en beliggenhed i et af Odenses populære boligkvarterer tiltrækker Mesterslagteren Faaborgvej kunder fra hele Odense og det meste af Fyn: – Vi har helt klart en lavere bruttoavance end mange andre slagterforretninger. Prispunktet blev sat for 15-18 år siden, hvor vi kunne se, at det var med til at generere en høj omsætning. Vi har en stor butik med mange diske, og vi sælger bl.a. rigtig mange storkøbspakker, hvor kiloprisen er lidt lavere. Vores selvvalgsdisk bugner med kød, der med fordel kan købes under vores flerstykstilbud. Folk køber typisk 4-5 pakker ad gangen, forklarer Dennis Vangsgaard. In store støttes mersalget af otte skærme, der kører i loop med butikkens gode tilbud. Kunderne er fortrins private. Kun en mindre del af omsætningen er fokuseret omkring virksomheder og madordninger, forklarer Dennis Vangsgaard.
Onlinesalg i støbeskeen
Om kort tid kommer Mesterslagteren Faaborgvej ud med et nyt site til onlinesalg. Det er udviklet i samarbejde med Mesterslagterens grafiske afdeling: – Vi satser en del på onlinesalg, fortæller Dennis Vangsgaard: - Vi har regnet det sådan ud, at kunden betaler for indpakning og fragtmand. Det er der plads til, fordi vores prispunkt er lavt, og fordi det ikke kræver ekstra ressourcer for os at betjene onlinekunder. Vi har alligevel fat i kødet i forbindelse med opfyldningen af vores diske.
Ud over to betjente kød- og pålægsdiske har butikken et stort fryseskab, en pølsekøler og bl.a. også en fem meter lang disk med kød i tre lag. Sortimentet tæller et bredt udvalg af færdigretter; kylling cabonara, gullasch med kartofler, bøf bearnaise mv. Herudover bl.a. sandwich, pastasalater, smørrebrød, forskellige pølser, færdige supper, pestoer, fiskefrikadeller, salater, saucer, dressinger, vin og marmelader. – Vi har en god omsætning af lette måltidsløsninger. Vi prøver at være innovative ift. Færdigretterne og laver fx også løbende nye varianter af kød. Alt vores pålæg er lavet fra bunden, lyder det fra slagtermesteren.
Kollektiv markedsføring
Tidligere var Mesterslagteren Faaborgvej fast annoncør i den lokale Ugeavis, men da annonceudgiften rundede 1/4 mio. årligt, blev markedsføringen flyttet til Facebook. Her kan Dennis Vangsgaard tydeligt aflæse, at kunderne kommer, når nye ugetilbud lægges op. Han kunne dog ønske, at der i branchen var mere fokus på fælles markedsføring: – Vi er så få slagterbutikker tilbage, at det giver mening at samarbejde og på landsplan gøre os stærkere og mere synlige over for forbrugerne.Jeg så gerne, at vi havde markant mere fokus på fælles markedsføring, frem for at se hinanden som konkurrenter.
Coronatab
Butikken på Faaborgvej har holdt åbent under hele coronaen. Udfordringen har været, at der kun måtte være 5 personer i butikken ad gangen: – Normalt har vi måske 5-10 kunder og tre ekspedienter i butikken. Er der brug for at få ekspeditionerne hurtigt igennem, kan jeg sende et par slagtere ud for at hjælpe. Med et krav om maks. fem kunder i butikken har det været svært at skabe et godt flow. Vi satte et telt op foran indgangen, så ventende kunder kunne stå i tørvejr. Er man kommet kørende forbi og har set en kø foran butikken, har man nok valgt at handle et andet sted. Vi har helt klart smidt en del af omsætningen til supermarkederne.
Vi kan også se, at kundernes vaner er ændret. Bl.a. kører folk tidligere hjem og holder weekend, hvilket betyder, at vores sene fredagssalg er dykket. Det bliver en kamp at få det tilbage, der er tabt under coronaen, understreger Dennis Vangsgaard. I forhold til fremtiden, ser han med en vis bekymring på den pågående klimadebat: – Det er nemt at pege på landbruget, når man laver restriktioner på klimaområdet. Måske skulle man snarere kigge på, hvordan vi hver især agerer. At vi fx alle sammen har to biler i hjemmet, og at mange flyver på ferie tre gange om året. Det er svært at vurdere, hvilke konsekvenser klimatiltag vil få for vores branche i fremtiden.
November 2021