Ni fynske top-restauranter og hoteller underskriver fælles madmanifest
af Destination FynEn nyligt offentliggjort rapport fra Visit Denmark viser, at gastroturister er blandt dem, der bruger allerflest penge, når de rejser - også på andet end mad. Tal fra Danmarks Statistik bekræfter desuden at udenlandske turister og besøgende bidrager med en rigtig stor del af de danske spisesteders samlede omsætning. Udenlandske gastroturister er altså en attraktiv målgruppe set såvel fra restauranternes bundlinje, som i et generelt turismetiltrækningsperspektiv.
Gastro Fyn er i luften
Nu vil et nyt samarbejde kaldet Gastro Fyn lokke gastroturisterne til hele året. Ni fynske top-restauranter og hoteller satte tirsdag i uge 4 deres signatur på det fynske madmanifest, som symboliserer deres engagement i det spritnye fynske gastro-samarbejde Gastro Fyn. Der blev både sablet champagne og spist rugbrødshapsere med rygeost, da kick-off på det fynske gastro-samarbejde Gastro Fyn blev markeret på Møntergården i Odense. - Jeg er kommet rigtig tæt på mine kollegaer på Fyn gennem det her. Vi har fundet det her fælles fodslag; den her fælles front, og det, synes jeg, er rigtig fint. Mange gange går vi i vores egen lille andedam. Nu har vi muligheden for at gøre opmærksom på os selv, og jeg tror, at vi med forskellige events osv. vil kunne medvirke til at gøre Fyn kendt på det store verdenskort og trække turister til, som også kommer mange andre end os selv til gode, sagde Thomas Pasfall fra Restaurant Pasfall, da han havde sat sin underskrift.
Hos Destination Fyn, som sammen med Per Hallundbæk har været med til at samle restauranterne om den fælles sag, er der også store forventninger til samarbejdet: - Vi ser meget frem til nu at gå i marken med Gastro Fyn. Det supplerer vores anden fødevaresatsning, der handler om at løfte den fynske fast food, rigtig godt. De skal således begge medvirke til at udfolde kernefortællingen om de fynske fødevarer, som i dag er underfortalt internationalt, og som rummer et meget stort potentiale for tiltrækning både af foodies, som Gastro Fyn appellerer til, men også af turister, der blot vægter madoplevelsen højt på deres ferie, siger Mads Asbild, der er marketingchef i Destination Fyn
Et rigtigt væsentligt element i Gastro Fyn er således den internationale markedsføring bl.a. gennem kommunikation til den internationale gastropresse og gennem en målrettet indsats i den massive digitale markedsføring af Fyn, som en destination med noget at byde på 365 dage om året.
Route-du-bonheur og fynsk uge på vej
Samarbejdet har været undervejs et stykke tid, og Gastro Fyn har allerede en del konkrete initiativer simrende i gryden. - Det er fantastisk at opleve, hvordan det vi sammen med restauranterne har udviklet på henover det seneste års tid, har fundet sin form, og vi glæder os til nu for alvor at lancere nye idéer og tiltag, der kan skabe øget opmærksomhed på Fyn som gastrodestination og sætte vores kvalitetsrestauranter i spil for et kræsent og købestærkt publikum, siger Laura Raidla fra Destination Fyn, der er projektleder for Gastro Fyn.
Og de første tiltag er allerede i kalenderen. Den 5. maj fejrer restauranterne f.eks. forårets komme - og dermed også, at mange af de klassiske fynske råvarer kommer på markedet. Det kommer til at foregå i Odenses streetfoodmarked Storms Pakhus, og der bliver smagsprøver fra restauranterne. I uge 24 følger "Den fynske uge", hvor restauranterne sætter fokus på brugen af de fynske råvarer og inviterer såvel lokale som udefrakommende gastroturister og gastropresse på en helt særlig oplevelse med hver deres unikke happening ude på restauranterne. Endelig er en fynsk route-du-bonheur på tegnebrættet: - Vi forventer på lidt længere sigt at kunne markedsføre en gastronomisk oplevelsesrute på Fyn med hovedafsæt i Gastro Fyn-restauranterne samt hotellerne og koblet sammen med andre gastronomiske oplevelser på øen - fx bryggerier, vingårde, lokale gårdbutikker m.m. En rute der meget nemt og hurtigt guider gastroturisten gennem en bred portefølje af fynsk gastronomi og unikke oplevelser, fortalte Per Hallundbæk, som allerede har Destination Fyns øl-, chokolade-, honning- og vinrute som elementer, der kan bygges ind i den nye gastro-rute. Hver af restauranterne har markeret deres engagement og tro på Gastro Fyn-initiativet ikke bare ved signeringen af manifestet, men også ved selv at investere økonomi i den fælles indsats.
Gastro Fyn er desuden muliggjort med midler fra vækstprojektet Placemaking på Fyn, som bl.a. Dansk Kyst- og Naturturisme og Destination Fyn står bag. Projektet, der ligeledes rummer to andre spor og en række andre aktører, har netop før jul modtaget støtte på 1 mio. kr. fra Vækstforum i Region Syddanmark.
FAKTA:
• 1,3 mio. internationale gastroturister besøgte Danmark i 2017 (Kilde: Internationale mad- og gastroturister i Danmark, VisitDenmark 2018)
• De udenlandske gastroturister har i snit et døgnforbrug, der er 500 kr. højere end den gennemsnitlige udenlandske turist, som bruger 950 kr. i døgnet (Kilde: Internationale mad- og gastroturister i Danmark, VisitDenmark 2018)
• Ferieturister og forretningsrejsende lagde i 2016 omkring 16 mia. kr. på de danske restauranter (Kilde: Turismens økonomiske betydning i Danmark 2016, VisitDenmark)
• Gastro Fyn-samarbejdet består indtil videre af ni top-restauranter og hoteller.
• Drift og koordinering af Gastro Fyn-samarbejdet ligger hos Destination Fyn og Per Hallundbæk, der bl.a. fungerer som gastronomisk fagmand, når det gælder screening af nye partnere i samarbejdet.
Deltagere i Gastro Fyn
Kok & Vin
Pasfall
Restaurant Aro
Sortebro Kro
Restaurant Under Lindetræet
Best Western Hotel Knudsens Gaard
Comwell
Kongebrogaarden
The Balcony
Understøttet af Hallundbæk Food og Destination Fyn
Januar 2019.