Nyt DSM-medlem er klar til dansk ande-boom
af Kjeld VangDet er et samarbejde med store muligheder, der er åbnet i kraft af, af virksomheden Dansk And A/S i Struer er blevet medlem af Danske Slagtermestre og Fødevare Danmark. Dansk And er i dag i form til at blive en markant nøglespiller på markedet for danske, økologiske fødevarer. Et marked, der har oplevet en eksplosiv vækst siden 2013, og hvor Dansk And nu har placeret sig som markedsleder inden for salg af økologiske ænder. Foruden økologiske ænder som ferske og frosne leverer Struer-virksomheden fritgående ænder samt konventionelt opdrættede ænder og udskæringer på frost. Dansk And vil udnytte det meget store potentiale, der ligger i den fremtidige markedsudvikling. Producenter med fokus på dyrevelfærd og økologiske fødevarer spås en gylden fremtid på det danske og de øvrige europæiske markeder, og en del af markedsudviklingen skal foregå i tæt samarbejde med kæderne under Danske Slagtermestre. Og forDanske Slagtermestre er samarbejdet med Dansk And et markant skridt ind på fjerkræmarkedet: - Der sker rigtig meget på fjerkræområdet i disse år, og Danske Slagtermestre vil være med på bølgen. Vi noterer os en spirende underskov af bl.a. rugerier og små fjerkræslagterier, siger administrerende direktør Torsten Buhl, FødevareDanmark. - Helt markant har vi med Dansk And et dansk andeslagteri på banen igen, og det rammer lige ind i forbrugertrenden: Danskerne køber danske råvarer med sikkerhed for fødevarekvaliteten, og forbrugerne har stigende fokus på dyrevelfærd. Samtidig boomer interessen for økologiske fødevarer generelt. Dansk And har fanget en trend og har som ny iværksættervirksomhed fået stor succes med sine produkter på meget kort tid. Vi kan se mange muligheder for at udvikle området sammen med Dansk And. Både når det gælder markedet generelt men også i form af konkret produktudvikling og samarbejde om markedsføring af danske andeprodukter. Hvorfor er and kun noget, vi danskere spiser Mortensaften og til jul? spørger Torsten Buhl. - Også hvad angår færdige middagsretter, rummer andekød store muligheder, siger Leif Wilson Laustsen, der er formand for Danske Slagtermestre og FødevareDanmark. Han glæder sig over, at FødevareDanmark med Dansk Ands medlemskab af Danske Slagtermestre har bevæget sig ind i fjerkræsektoren og håber, at kæderne i samarbejde med Dansk And kan udvikle hele sektoren, så and i højere grad bliver en helårsspise i Danmark 23 mio. kr. i ny aktiekapital Dansk And fik en vanskelig start i 2015. På grund af et brud i kølekæden måtte virksomheden tilbagetrække 1.500 ænder i dagene omkring jul – den absolutte højsæson. Hændelsen gav en økonomisk øretæve til Dansk And, men dagligvarekædernes tillid til den unge virksomhed viste sig at være usvækket. På den baggrund har Dansk And i løbet af ganske få måneder af 2016 gennemført en relancering af virksomheden: Ny bestyrelsesformand, ny ledelse inden for administration og salg, moderne kvalitetsstyringssystemer samt et helt nyt kapitalgrundlag takket være en række nye investorer, der har tilført ny aktiekapital på 23 mio. kr. Virksomheden har indgået overenskomst med fagforbundet 3F og har en aftale med Dyrenes Beskyttelse, der anbefaler produkter fra Dansk And. - Dansk And har fået en solid platform for de kommende års udvikling, og jeg ser frem til dialogen med Danske Slagtermestre, siger virksomhedens nye bestyrelsesformand Kjeld Kronborg Danielsen. Han har tidligere været medejer og administrerende direktør for den danske virksomhed SFK Food, der leverer krydderiblandinger m.v. til fødevareindustrien - Jeg er helt sikker på, vi med medlemskabet af Danske Slagtermestre og FødevareDanmark er placeret det helt rigtige sted.
Godt salg i 2016
Dansk And er nu på vej ind i en højsæson, der tegner positivt: - Vi kan melde om godt salg af ferske og økologiske ænder her i 2016, og vi er meget fortrøstningsfulde, når vi ser prognoserne for, hvordan forbrugerinteressen for økologisk og fritgående fjerkræ vil udvikle sig i de kommende år, siger Per V. Møller, der er administrerende direktør for Dansk And. - Via medlemskabet af Danske Slagtermestre får virksomheden et ståsted, en mulighed for at trække på ekspertviden og en platform for at udvikle og markedsføre nye produkter. Vi kommer til at satse meget på nye udskæringer og forædling, og her vil vi gerne inddrage erfaring og viden fra slagtermestrenes daglige kontakt med forbrugerne, siger Per V. Møller.
Billedtekst:
Møde med Dansk And A/S. Fra venstre ses: Dansk Ands adm. dir. Per Vinther Møller, formand for Danske Slagtermestre, Leif Wilson Laustsen, formand for Dansk And, Kjeld Kronborg Danielsen, næstformand i Danske Slagtermestre, Karsten F. Andersen, og adm. dir. i Danske Slagtermestre Torsten Buhl