Ostehandler sælger is med navne fra Olsen Banden
af Torben Svane ChristensenEgentlig er Troels Munk Christensen fra Nibe og udlært maskinarbejder, men osten blev hans skæbne. Siden 1987 har han drevet Valby Ostelager, der har holdt til i den samme ejendom siden 1927. I næsten 100 år har osteglade københavnere kunnet købe ost i Valby Ostelager på Valby Langgade. Bag disken står Troels Munk Christensen, der er fra Nordjylland. - Jeg har en passion for ost, og så holder jeg meget af at ekspedere kunder. Der er en god munter omgangstone, hvor vi tager gas på hinanden, men når der kommer en kunde ind, som jeg gav en smagsprøve som barn, der nu får smagsprøver til sine egen børn, så føler jeg mig lidt gammel, siger Troels Munk Christensen, der er 63 år. Da han var helt ung, var det ikke ostehandler, der stod først for som en karriere. Han blev maskinarbejder, men da han gik og ventede på at komme ind som soldat, søgte de en ansat hos Oluf Sørensens Ostehandel.
Ostebutik til salg
Her fik han smag for at arbejde med oste, og efter tiden i trøjen, vendte han tilbage. - Siden kom jeg til Alfa Rygeost. Her var der travlt om sommeren, og gennem en af dem, der blev hentet ind til at hjælpe til om sommeren, hørte jeg om, at Valby Ostelager var til salg, fortæller han. Så Troels Munk Christensen besluttede sig for at købe butikken. – Butikken havde et godt ry blandt kunderne, men det pudsige var, at den tidligere ejer ikke selv kunne lide ost, hun havde overtaget butikken efter sin far, siger han. Sortimentet dengang bestod meget af de traditionelle skæreoste, der blev serveret på køkkenbordene rundt omkring i arbejderkvartererne i Valby. – Fra min tid hos Oluf Sørensen kendte jeg jo til de franske oste, som jeg begyndte at sælge. Jeg kom som den forsigtige jyde, jeg er. Men fik da ændret nogle ting. Den tidligere ejer sagde De til alle kunderne. Det fik jeg ændret til, at vi var dus, på nær nogle få ældre kunder, siger han. Siden er udbuddet vokset støt, og i butikken kan kunderne nu vælge mellem over 100 forskellige oste. – Jeg har smagt de fleste, undtagen gedeostene, dem er jeg ikke rigtig til, siger ostehandleren.
Tanker om generationsskifte
I butikken er der to ansatte ud over Troels Munk Christensen samt studerende, der hjælper til, når der er travlt. – Da min ene datter blev færdig som social og sundhedshjælper, fandt hun ud af, at det nok ikke var det, hun skulle arbejde med. Så jeg foreslog, at hun blev ansat i butikken. Senere ansatte jeg Mads, og han er nu min svigersøn, siger han. Det er da også planen, at datteren og svigersønnen skal overtage butikken, når Troels Munk Christensen skal nyde sit otium. – Men jeg håber da, at de vil tage imod min hjælp, så de kan holde ferie som familie, siger han.
Det Store Iskup
Om sommeren er der ikke så meget at lave på ostefronten, men til gengæld er der rift om isene, når temperaturen stiger i sommermånederne. – Vi havde et lokale, der stort set var lukket ned om sommeren, og jeg havde haft tanken om at lave en isbutik der, fortæller han. Idéen blev til virkelighed, da svigersønnen meldte sig på banen. – Vi startede vores egen produktion, der nok er landets mindste, op. Vi har kaldt butikken Det Store Iskup, og alle isene har navne, der er inspireret af Olsen Banden-filmene. Når vi laver en ny is, udlover vi en isdusør til den kunde, der kommer med det bedste navn til isen. Senest var det Bedford-diamanterne, som banden stjæler i en af filmene, fortæller den isglade ostemand, der også kan mærke, at med issalget følger et mersalg af oste med sig. Mælken til isen er økologisk og bliver hentet i Osted, hvor datteren og svigersønnen bor, og så bliver der i højsæsonen lavet mellem 20 og 25 forskellige slags is. – Når det står på, er butikslokalet helt proppet med isproduktion, og vi må flytte frysere for at komme rundt. Vi sælger også is om vinteren i bøtter med 750 milliliter, siger han.
Ost fra Ostemesteren
Troels Munk Christensen har siddet i bestyrelsen i Ostemestren i ti år, så han får sine oste fra Ostemesteren. – Det skal jeg måske sige, men det er der, jeg får mine varer. Det er genialt, for jeg kan få det hele, også hvis jeg bare skal bruge tre pakker kiks. Når der kommer en sælger fra en producent, så siger jeg altid til dem, at de skal prøve at få deres oste ind hos Ostemesteren, understreger han. Ud over de mange oste kan kunderne købe charcuteri, specialøl fra små bryggerier, snaps fra Bornholm, vin og sangria. Der er kaffe fra Køge Kafferisteri, Lakrids by Johan Bülow, chokolade fra Summerbird og bolcher fra Drops by Samira. Der er også et udvalg af tapenader og marmelader, som en tro følgesvend til ostemaden.
Økonomisk krise flipper salget
Ostehandleren kan også godt mærke, at kunderne har færre penge til ost i den økonomiske krise, der har ramt landet. - Det er en hård tid, alt er så dyrt. Vi kan mærke, at kunderne sparer på indkøb af ost i hverdagene, og så køber de lidt mere i weekenden. Tidligere var det nok lidt mere omvendt. Under coronaen lå vi et godt sted her i Valby Langgade, hvor der er masser af cafeer, og da de måtte holde lukket, så købte kunderne ind hos os, siger han. Selv er ostehandleren ikke meget for at lukke sin butik helt ned. – Det er sket, for at vi kunne holde en uges ferie hele familien, men jeg er nok bange for, at når jeg åbner igen, så har kunderne glemt mig, selv om jeg jo godt ved, at det er noget pjat, siger han.
Små kunder gør store indkøb
Kunderne kommer ikke kun fra nærområdet, men også fra andre steder i København, hvor der ikke lige er en ostebutik. – Vi er gode til at huske kunderne, og hvad deres børn hedder. Der er ingen kunder, der er for små. For den kunde, der måske køber for 50 kroner en gang om ugen skal også have gæster på et tidspunkt, og så bestiller de måske et ostebord eller tapas, som vi har stor succes med, siger han. I det hele taget, bruger Troels Munk Christensen ikke mange penge på markedsføring.
– De unge tager sig af opslag på facebook, det har jeg ikke så meget forstand på. Men de fortæller mig, at butikken får gode anmeldelser derinde, så det er jo dejligt. Jeg prøvede på et tidspunkt at indrykke en annonce i en avis med et meget godt tilbud på kaffe, men jeg solgte ikke mere af den grund, siger han. Der er heller ikke noget, der hedder onlinebestilling i Valby Ostelager. – Nej, kunderne ringer eller kommer herind og laver en bestilling. Det kan jeg bedst lide. Jeg elsker jo kundekontakten, siger han. Når han overdrager butikken til sin datter og svigersøn, håber han, at de vil tage mod tilbuddet om, at han fortsætter på nedsat tid. - Jeg har det jo godt med, at være i butikken, men det er selvfølgelig op til dem, om de vil have mig rendende, siger Troels Munk Christensen.
FVM, april 2023