Overvældet af sympati på Facebook
af Eivind S. JohansenDen sydfynske kødgrossists tilbud om julemad til hjemløse udløste en flodbølge af positive tilkendegivelser og delinger af det gode julebudskab. „Skal vi sammen hjælpe de hjemløse?“ Sådan skrev Michael Gertz, direktør og indehaver af BF-OKS i Hesselager, i et opslag på virksomhedens profil på Facebook den 20. november. Hver gang andre facebookbrugere delte BFOKS’ opslag på deres egen profil, ville Michael Gertz donere et kilo ribbenssteg til en hjemløs fordelt via væresteder og varmestuer. BF-OKS’ direktør havde imidlertid ikke forudset, at hans tilbud om ribbenssteg til hjemløse ville sætte en veritabel flodbølge i gang på Facebook af delinger, positive kommentarer og såkaldte „likes“; det vil sige sympatitilkendegivelser illustreret grafisk af en tommelfinger, der peger opad.
Julebudskab delt 16.000 gange på 24 timer
- Vi var på ingen måde forberedte på, at det ville gå så stærkt. 24 timer efter at vi havde lagt vores opslag på Facebook, var det blevet delt 16.000 gange, fortæller Michael Getz, der har brugt rigtig mange timer på at tale med journalister, da at det glade julebudskab om ribbenssteg til hjemløse havde spredt sig med raketfart til omkring 1.3 mio. brugere af Facebook. Ved redaktionens afslutning den 30. november er BF-OKS’ opslag blevet delt mere end 30.000 gange og har fået godt 13.000 „likes“. Michael Gertz er overvældet over al den opmærksomhed, som BF-OKS’ planlagte uddeling af ribbensstege til hjemløse har skabt. - Det har må ingen måde været tanken, at opslaget på Facebook skulle bringe os i rampelyset. Vi gjorde det egentlig bare lidt for sjov, og vi havde ingen forestillinger om, at det ville gribe om sig på den måde, som det har været tilfældet, siger Michael Gertz og tilføjer: - Der er ikke noget nyt i, at vi deler kød ud til hjemløse. Det har vi gjort det sidste par år. Vi har et budget, som vi tidligere brugte til julegaver til vores samarbejdspartnere i kommunale og statslige virksomheder. Men da reglerne på et tidspunkt blev strammet, så offentligt ansatte ikke længere måtte modtage julegaver, besluttede vi i stedet at bruge pengene på donationer til hjemløse.
Mere julekød på bordet
Da Michael Gertz lagde sit tilbud på Facebook, tog han sine forholdsregler og satte en maksimumsgrænse på ét ton på donationen af ribbensstege. Men den overvældende modtagelse har fået BF-OKS til at smide endnu mere julekød på bordet til de hjemløse. - Vi har selv tredoblet tilbuddet, så vi er oppe på tre tons kød, og vores leverandører bakkerogså op. Det betyder, at vi lander på at have 3,5 tons kød til de hjemløse, fortæller Michael Gertz. Julemaden er ikke længere kun ribbenssteg, men er suppleret med kylling, and og hakket kød. De fødevareleverandører, der har bidraget til BF-OKS’ juleinitiativ er Dane Pork, Kildegaarden, Danish Pork Meat og BPI. BF-OKS’ direktør fortæller, at det varmer ham om hjertet , at det er lykkedes for virksomheden at samle så mange mennesker om en god sag. - For øjeblikket trækker terrorhandlinger i udlandet mange overskrifter, og i den situation glæder det mig meget, at vi også husker det nære, siger Michael Gertz. Efter planen skal de mange tons kød fordeles mellem hjemløse i hele landet i ugen op til jul. Fødevarebanken sørger for fordelingen til de større byer, mens BF-OKS selv vil levere i sit nærområde på Fyn.