Passion smitter af på nye slagtere

af Torben Svane Christensen

Jacob Nielsen, eller Slagter Jacob, som er det navn, butikken i Kalundborg også bærer, er årets vinder af Slagterprisen. Han tror på, at han og de ansatte hver dag skal blive dygtigere til sit fag. - Folk kan godt lide passionerede mennesker, og mine lærlinge kommer ikke sovende til deres uddannelse. Skruer vi tiden mere end 20 år tilbage, lå det ikke i kortene, at Jacob Nielsen skulle gå i sin faders fodspor som slagter. – Som ung tog jeg til Canada, hvor jeg spillede fodbold på et rimeligt højt niveau, og så arbejdede jeg med Angus-kvæg på en farm, siger slagtermesteren, der har rundet de 50 år, og som har drevet slagterbutikken Slagter Jacob – mad med mere – i Kalundborg i 20 år.

– Men jeg besluttede mig for at tage hjem og gå i lære hos min far, der havde butikken i 30 år, inden jeg overtog den, fortæller han. Både faderen og pølsemager Henning Christiansen, der døde for et par år siden, og som var udlært ved Als Pølser i Sønderjylland, lærte Jacob Nielsen om vigtigheden af en god arbejdsmoral. – Ja, dem lærte jeg meget af. Jeg fik lært alt det basale i faget, men samtidig kom jeg også med nye tanker om, hvordan en slagterbutik skal drives, siger han. Det resulterede blandt andet i en ombygning af butikken i 2001, så den kunne leve op til ambitionerne om at blive den bedste slagter i området. Noget én mand ikke kan gøre alene, og derfor har Jacob Nielsen også haft stor fokus på uddannelse af lærlinge.

Guldvindere i butikken

– Jeg har været god til at uddanne lærlinge gennem årene, og flere af dem har vundet guldmedaljer. Jeg har en lærling, der skal ind og have en medalje hos dronningen i morgen. Hos mig lærer de det traditionelle slagterhåndværk, og jeg har også uddannet pølsemagere til vores eget pølsemageri og kokke, siger han. For i bund og grund handler det for Jacob Nielsen om at give sin passion for faget videre. – Det handler meget om, at jeg er passioneret som menneske, og folk kan godt lide at hænge ud med passionerede mennesker, men lærlingene kommer ikke sovende til det. Vi vil være de bedste, og vi skal blive dygtigere hver dag, når vi går på arbejde, fastslår han.

Tidlig med facebook

Butikken er, ifølge Jacob Nielsen, en af Danmarks største diskbetjente slagterforretninger med eget pølsemageri og røgeri. Samt krogmodning af oksekød, Take Away og mad ud af huset op til 2000 kuverter.  Det er en topmoderne slagterforretning, og jeg er altid med på de nyeste trends. Jeg var hurtig til at indføre takeaway og være med på den digitale omstilling. Jeg kunne finde ud af at håndtere det, siger han og fortsætter: - Det handler om at få sat folk på de rigtige pladser, hvor de kan udføre opgaverne, og så skal man lave noget materiale, der stemmer overens med den gode butik, vi gerne vil vise frem til kunderne på de sociale medier. Et opslag på Facebook kan for eksempel handle om simremad, hvor der er link til en opskrift og et link til webshoppen, hvor kødet til retten kan bestilles. – Vi er da ikke i mål med markedsføring på de sociale medier, men vi tog tidligt hul på det, så vi er godt med, siger han, og han sætter stor pris på at være med i mad med mere.

Godt kædesamarbejde

– Det er jeg dybt taknemlig for, og jeg har været med fra begyndelsen. Ulrik Olesen (marketingchef i mad med mere, red.) har betydet meget for udviklingen af min forretning. Kæden kan underbygge alt det, jeg snakker om, og vi kan sparre med kontoret. Det er godt, især hvis man er presset med sin forretning. Jeg får også input til, hvilke trends, der rører sig, og hvor tingene bevæger sig hen inden for vores fag, siger Jacob Nielsen, der har siddet med i udvalget for mad med mere i mange år, og han er stolt over udviklingen hos de butikker, der er med. – Overordnet set er vi dygtige, men vi mangler at få de sidste store butikker med i samarbejdet. Sammen er vi stærkest, og det siger jeg også til mine kolleger.

Webshop kræver en indsats

Allerede tilbage i 2015 besluttede Jacob Nielsen sig for at prøve med en webshop, hvor blandt andre de mange sommerhusgæster fra området kunne bestille delikatesser hjem til sig selv, når sæsonen var slut. – Webshoppen er også god til, når kunderne vil bestille take away. Vi når dem med opslag på Facebook og via nyhedsbreve med gode tilbud. Vi har også kunder, der kommer langvejs fra og køber varer i butikken, siger han. I begyndelsen af webshoppens levetid var det Postnord, der stod for leveringer, men de lukkede som bekendt ned for leveringer af fødevarer. – Det var ærgerligt, for det var billigt, og der stod vi stille i et stykke tid, inden vi fandt nye samarbejdspartnere på levering. Vi bruger forskellige firmaer alt efter, hvad der bedst kan betale sig, siger han. Men han indrømmer også, at der skal gøres en indsats for, at der kommer kunder i wepshoppen. – Ja, det kan godt mærkes på salget, når vi har fokus på andet i forretningen, siger han. Slagter Jacob tilbyder fragtfri dag til dag levering i 4400 Kalundborg-området, hvis kunderne køber for over 350 kroner. Levering længere væk sker kun om fredagen.

Pølser til København

Under Corona-nedlukningerne oplevede Jacob Nielsen en øget interesse fra kunderne. – Folk begyndte at lave mad selv, og vi kunne tilbyde dem rådgivning, et stort udvalg og en spændende butik. I Corona- perioden havde vi også en københavner-tur hver fredag til cateringfirmaer, hvor vi leverede tusindvis af grillpølser.

Lærlinge bliver

I butikken, der ligger på gågaden i Kalundborg, er der ansat 12 plus det løse, og Jacob Nielsen er godt dækket ind med personale. – Der er mange lærlinge, der er blevet her. To ansatte har været her i 20 år, og tre ansatte har været her imellem 10 og 12 år, siger han, og butikken er leveringsdygtig i det meste. – Vi er stærke på kød, de hjemmelavede produkter og mad ud af huset samt takeaway. Det er ikke altid den nemmeste vej at lave det bedste, og det kræver noget mere af dig selv og dit personale. Men det skal også være sjovt, mens vi gør det, understreger han.

Et godt fag – spred budskabet

At han blev årets vinder af Slagterprisen er han selvfølgelig stolt af og glad for, og han vil også fremover arbejde med at uddanne nye slagtere. – Vi skal blive bedre til at rekruttere folk – vi skal blive bedre til at fortælle, hvor godt et fag det er at være slagter Vi skal blive bedre til at have lærlinge. Man skal som slagtermester være en god leder, og det ved jeg, jeg er. Men jeg har også haft fokus på det – og jeg er blevet bedre til at kommunikere. Jeg er også blevet inspireret på områder, hvor jeg ikke har været god nok, siger Jacob Nielsen, der går en fremtid i møde med nye tiltag. – Ja, jeg har planer om en udvidelse af min forretning i det nye år, men mere kan jeg ikke sige nu, fortæller Jacob Nielsen.

Oktober 2021

 

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies