Sammen om fremtidens slagter
af Per Aaskov KarlsenHvordan kan slagterne matche kundernes fremtidige efterspørgsel og særlige behov og forventninger til kulinariske oplevelser og høj fødevarekvalitet? Det var temaet på en række kurser og netværksmøder i slutningen af januar.
Danske Slagtermestre afholdte i januar kursus- og netværksmøde hos Cookery (JØNI) for medlemmer i samarbejde med Madkulturen. Kursusdagene var planlagt til af begynde kl. 9 og slutte med fællesspisning på Hotel Knudsens Gaard. Undervisere var Naja Buono Stamer og Jakob Ørstrup fra Madkulturen, og emnet var højaktuelt med temaer som bæredygtighed, klima og fødevarer. Medarbejderne fra Madkulturen guidede deltagerne til at eksperimentere med sammensætning og smag.
Unik udgangsposition
Generelt har kunderne meget stor tillid til slagternes høje faglighed - og med en god grund. Kunderne får den ypperste oplevelse i form af god service, høj kvalitet og unik smag, når de handler hos slagteren. Slagterne har derfor en unik position til at rådgive kunderne om bl.a. bæredygtighed, klima og fødevarer qua deres udviklede koncept med kundebetjening og sortiment. Fremtidens slagter holder traditionerne i hævd, de forædler kødet til produkter, der omsættes til kulinariske oplevelser, og de rådgiver og vejleder kunderne i at sammensætte sunde og smagfulde måltider, der understøtter klima og bæredygtighed. Udgangspunktet for slagterne for at udvikle måltider og madoplevelser, der understøtter klima og bæredygtighed, er enestående.
Kommunikationskampagne på vej
Alle deltagere fik efter deltagelsen udleveret et vejledningskit med opskrifter m.m. Et af målene er at gøre op med den traditionelle opfattelse af, hvad slagteren kan tilbyde, samt synliggøre mulighederne for, hvad det gode slagterhåndværk kan gøre for, at måltiderne bliver endnu mere bæredygtige. Kampagnen vil indeholde en forbrugerrettet informationskampagne, der bl.a. formidler budskabet om, at en lang række slagtermestre nu er blevet uddannet til at gå i dialog med kunderne om et mere bæredygtigt forbrug af oksekød, herunder vælge dansk kvalitetsoksekød hos den lokale slagter. Kampagnen vil have fokus på formidling af de gode historier via video, billeder og grafik via sociale medier, men også via fagblade og dagspressen. Kommunikationsdelen forventes påbegyndt i løbet af februar og vil have en varighed af ca. 4 måneder.
Naja Buono Stamer er leder af programmet Forbrug og Madvaner i Madkulturen. Programmet omfatter en række projekter, hvor Madkulturen hjælper kommercielle partnere med at fremme sunde og bæredygtige madvaner. Naja er uddannet sociolog og har desuden en ph.d.-grad i madsociologi fra Københavns Universitet. Hun har bl.a. forsket i sociale forskelle i danskernes madvaner, og hvilken rolle værdier og smag spiller, når danskernes køber ind. Naja har udgivet en række artikler om mad og måltidsvaner i Danmark og er medredaktør på bogen Madsociologi.
Jakob Ørstrup er Madkulturens kulinariske rådgiver og står for undervisningen på en lang række af de køkkenkurser, som er kernen i mange af Madkulturens projekter. I sin undervisning har Jakob et stort fokus på ikke bare at lære deltagerne at følge en opskrift ned til mindste milligram, men derimod at gøre dem i stand til at eksperimentere og smage sig frem. Emma Hansen Levinsen og Laura Vikelgaard Liebst hjalp til med at få netværksarrangementet afviklet
Kilde: FødevareDanmark, Madkulturen
Februar 2022