Simrende smagsoplevelser i Carolines kødgryder
af Eivind Sønderborg JohansenSimrende smagsoplevelser i Carolines kødgryder
Pladsen er beskeden i butikken Caroline, og elkomfuret er ikke nyt og smart. Men det betyder ikke så meget, for Caroline Penhoat kan fremtrylle de dejligste smagsoplevelser i form af velduftende simreretter og andre kulinariske lækkerier på det gamle komfur. Det er måltider, der bliver solgt ud af huset lige til at varme op. For eksempel har Caroline for nylig lanceret en marokkansk gryderet – „En hilsen fra de varme lande“, kalderhun retten. 44-årige Caroline Penhoat er indehaver af butikken, som hun har valgt at opkalde efter sig selv. Den minder på flere måder om de små fødevarebutikker, mange af os forbinder med Frankrig. Her er Caroline også født og opvokset, men kom til Fyn i 1992 som udvekslingsstudent og er blevet på øen lige siden. Butikken har et bredt udbud af fersk kød, charcuteri og delikatesser fra både Fyn, Fanø, Frankrig og andre steder, der er leveringsdygtige i kulinariske godbidder. Lokale fynske producenter fra Grambogaard, Steensgaard og Hårby står bl.a. for levering af gris, okse og lam.
Gårdbutik midt i byen
Forretningen kan sammenlignes med en gårdbutik, selv om den ligger lige midt i Odense på et beskedent antal kvadratmeter i en af byens ældste gader, Nørregade. Da Caroline åbnede butikken i 2009, var det hendes drøm at samle lokale fynske producenter af kvalitetsfødevarer under samme tag. Den tankegang har hun bragt med sig fra Frankrig. Hun husker stadig duftene, farverne, smagen og jordnærheden på de lokale markeder, som hendes kvalitetsbevidste franske forældre hyppigt besøgte for at finde den bedste pølse, en god skinke eller årstiden grøntsager fra den lokale gartner.
Lokale fødevarer
I 2009 var kun få af Carolines konkurrenter begyndt at tænke i lokalt producerede fødevarer. I dag gør mange i branchen det. - Der er kommet fokus på lokale varer blandt leverandørerne. Det betyder nemlig, at vi er flere om buddet – også større aktører, som ser en interesse at markedsføre sig på den lokale tankegang. Men heldigvis er der også flere forbrugere, som går op i sporbarhed, og hvor koen kommer fra, siger Caroline, og tilføjer, at både dyrevelfærd og økologi er vigtige parametre for salg af fødevarer i dag.
Mad i al sin enkelthed
På butiksfacaden er der en tilføjelse til navnet. Caroline: - mad i al sin enkelthed, står der. Og netop enkelthed er en holdning til maden, der ifølge Caroline kendetegner det franske køkken. - Jeg vil gerne skille mig ud ved at være kreativ med æstetik og enkelthed som den røde tråd i mit arbejde. Mad behøver nemlig ikke være fancy med en masse ingredienser blandet sammen, men kan sagtens være enkel i sit udtryk, hvis bare råvarerne er gode, forklarer Caroline og tilføjer: - Enkelthed er ikke et mål i sig selv, men et princip jeg har med hjemmefra og har taget til mig i min måde at lave mad på.
Butik ved en gigantisk byggeplads
Caroline erkender, at det ikke er nemt for hende at køre en lille fødevareforretning midt i Odense for tiden. Det er der en tungtvejende årsag til. Odense Kommune lukkede i midt i 2014 den forkætrede ringgade, Thomas B. Thriges Gade, der siden tresserne brutalt har splittet den historiske bymidte i to dele. Bymidten er omdannet til en gigantisk byggeplads klos op ad Carolines butik og vil være det i de næste fem-seks år. Det har gjort det vanskeligere at være bilist i centrum, så mange forbrugere vælger at lægge deres indkøb i de odenseanske forstæders anonyme og grå indkøbscentre.
Alternativer til butikssalg
Byggerodet har ikke fået Caroline til at opgive ævred, selv om hun godt kunne ønske sig, at flere kunder gik ind og ud ad døren i butikken i Nørregade. Hun tænker fremad med afsæt i sin baggrund inden for markedsføring med ansvar for bl.a. organiseringen og markedsføringenaf det tidligere Rosenbæk Gårdmarked i Odense. De erfaringer trækker hun nu på og forsøger målrettet at skaffe sig nye kunder ved fx at opsøge virksomheder og lave leveringsaftaler med dem. Kontakten til de eksisterende kunder holdes ved lige gennem et nyhedsbrev med opskrifter, inspiration og nyheder. - Nyhedsbrevet er effektivt, siger Caroline, og det giver mig en god respons fra kunderne.
Mere mad ud af huset
Caroline satser også på at fremstille flere gryde og ovnklare færdigretter og oplever en stigende efterspørgsel på dette felt. Det samme gælder interessen for butikkens tapas-tallerkener i både en dansk og en fransk udgave, som leveres æstetisk anrettet, klar til ganen. - Jeg vil gerne skille mig ud og sætte mit eget præg på de varer, jeg leverer. Det kan jeg bedre med en hjemmelavet færdigret end med et stykke fersk kød, da jeg ikke er uddannet slagter. Jeg vil derfor satse på at udvikle forretningen på områder, hvor jeg kan være kreativ og styrke butikkens særpræg med mad i al sin enkelthed, siger Caroline Penhoat.