Slagter Munch vil forsat levere håndværk i gourmetklassen
af Eivind Sønderborg JohansenDygtige håndværkere, der bruger de bedste råvarer for at skabe de bedste produkter, kendetegner Slagter Munch. Sådan har det altid været og vil blive ved med at være, lyder meldingen fra Jens Munch. I januar i år solgte slagtermester Jens Munch sin landskendte forretning Slagter Munch i Skagen til Tulip Food Company, der er en del af Danish Crown-koncernen. Samtidig overtog hans døtre Marie og Line Munch den daglige ledelse som led i et allerede planlagt generationsskifte. Jens Munch har dog fortsat sin daglige gang i forretningen indtil videre.
Jens Munch fortsætter som konsulent
-Jeg trækker mig ud af den daglige drift ved årsskiftet, når jeg fylder 68. Efter en faldulykke for fem år siden, hvor jeg brækkede nakken, har jeg ikke længere så mange kræfter, men jeg fortsætter dog som konsulent i forretningen, siger jens Munch, og tilføjer: - Jeg lod i et stykke tid sive, at jeg var ved at være klar til at sælge forretningen. Pludselig som lyn fra en klar himmel meldte Tulip sig på banen, og vi blev hurtigt enige om pris og vilkår for en overtagelse. Det ligger i kortene, at Slagter Munch skal videreføres for det, virksomheden er kendt for i vide kredse - nemlig godt håndværk. - Dygtige håndværkere, der bruger de bedste råvarer for at skabe det bedste produkt, kendetegner Slagter Munch. Sådan har det altid været og vil blive ved med at være. Vi skal ikke være større, end vi er i dag, og vi kommer aldrig til at være i alle kategorier af supermarkeder, siger Jens Munch.
Vi er glade og ydmyge hos Tulip
Fra Tulip Food Company lyder meldingen da også, at Slagter Munch fortsat skal være en selvstændig enhed i koncernen, og at der ikke vil blive pillet ved det høje niveau, Skagen-virksomheden er kendt for: - Vi er meget glade for og ydmyge over at videreføre Slagter Munch, som er det måske stærkeste nichemærke i branchen. Dét er Slagter Munch blevet gennem mere end 110 års kompromisløse krav til kvalitet, smag og den samlede oplevelse ved de udelukkende hjemmelavede produkter. Vi forventer, at vi kan få stor glæde og gavn af hinanden, og vi vil ære og respektere det varemærke, som nænsomt er blevet opbygget. - Slagter Munch vil også fremover komme til at fremstå som en fuldstændigt selvstændig enhed, der fortsat vil varetage alle funktioner i eget regi. Slagter Munch er funderet på de samme værdier og den passion, som vi selv efterstræber. Vi er stolte af, at Slagter Munch selv ønskede at blive en del af Danish Crown-familien, udtalte CEO Kasper Lenbroch fra Tulip Food Company i en pressemeddelelse i forbindelse med overtagelsen.
Producenter går ind i detailsalg
Danish Crown har tidligere vist interesse for detailsalg ved at etablere sig på Aarhus Central Food Market med en stand, hvor der sælges kød direkte til forbrugerne. Med overtagelsen af Slagter Munch udvider koncernen sin interessesfære inden for detailsalg og nicheprodukter. Den samme tendens ses hos mejeriselskabet Arla, der har en butik i Torvehallerne i København og i Aarhus, hvor der sælges håndlavede gourmetoste. Ifølge trendforskere er det en ny tendens, at producenterne går mere direkte til forbrugerne. En af forklaringerne er, at detailkæderne i mange tilfælde markedsfører deres egne varemærker. For at skabe øget synlighed går producenterne ind i kampen om kundernes opmærksomhed ved at eksponere egne produkter i egne specialbutikker.
Slagter Munch i Skagen siden 1905
Slagter Munch har været en del af bybilledet i Skagen siden 1905, hvor Jens Munchs farfar, slagtermester Christian Munch, åbnede forretningen. Slagter Munchs pølser og skinker sælges i dag i hele landet, og produkterne er kendt for håndværk og kvalitet i gourmetklassen. I år er det i øvrigt 50 år siden, at Jens Munch kom i lære som slagter hos sin egen far, Poul Munch.