Slagter Theilgaard tilbyder et franchisekoncept

af Torben Svane Christensen

Det kan være svært at komme i gang med sin egen slagterbutik. Det vil Slagter Theilgaard gerne gøre nemmere, og en slagterbutik bliver allerede drevet som franchise. - Vi er på udkig efter flere slagtere, der kan se sig selv i vores koncept, og som vi kan se som en ny partner, siger Søren Theilgaard fra Slagter Theilgaard.

For halvandet år siden åbnede en ny slagterbutik med Peter Sandberg i spidsen som butikschef på Kridthøj Torv i Højbjerg i Aarhus. Det er ind til videre den eneste butik, der drives som franchise i Slagter Theilgaard-regi. Et franchisekoncept består af to parter – en franchisetager og en franchisegiver. Franchisegiveren er et større firma, der har skabt et rentabelt koncept, og som ønsker at udvide sit brand og sin forretning. Franchisetageren er en person, der får tilladelse til at tjene penge under det større firmas navn. Den store fordel i dette set-up er, at franchisetageren ejer sin forretning.

Leverer produkter og design

Ideen til at lave et franchisekoncept startede for 3-4 år siden, og i samarbejde med rådgivere inden for branchen fik Theilgaard lavet et komplet franchisekoncept for drift af en Slagter Theilgaard butik. Projektet har dog også haft betydning for de butikker, som ­Theilgaard selv ejer.

– I forløbet blev vi tvunget til at fintune samtlige arbejdsprocesser, så driften af en butik bliver så simpel og profitabel som muligt – egentligt en rigtig god, men hård øvelse, siger Søren Theilgaard og fortsætter: – Vi kunne se, at der var plads til flere gode slagterbutikker, men at tiden nok var løbet fra, at den enkelte slagter står og laver deres egen leverpostej. Vores tanke var, at det er slagteren, der ejer inventaret og varelageret, og så trækker vi et klæde hen over med Slagter Theilgaard med vores produkter, logoer og indpakning, siger han.

Som mange andre i branchen kan Theilgaard også berette, at det bliver svære og svære at få medarbejdere, og særligt at få fat i de rigtige medarbejdere. Og løsningen for Theilgaard kan være franchisemodellen. – Skal vi have fat i de rigtige medarbejdere, så er vi nødt til at få fat i ildsjælene, der kan selv, og som vil selv – og så lade dem være med på den økonomiske upside, siger Søren Theilgaard.

Glade for samarbejdet

– Vi har nu kørt i halvandet år sammen med Peter Sandberg som partner med butikken på Kridthøj Torv. Vi og Peter er glade for samarbejdet. Det er en partner, vi får ind, så det er vigtigt, at vi skal kunne se os selv i det, og at vi og partneren skal kunne tjene penge på det. En franchisetager skal også kunne se sig selv i det. Vi skal have den rigtige mavefornemmelse med den partner, vi vælger. Når vi har fundet ham eller hende, så går vi ind i en dybere snak, blandt andet om, hvordan butikken skal se ud, hvilke produkter vi laver, ja helt ned til, hvordan vi udsteder fakturaer, siger han og fortsætter: – Vi kommer med et koncept, men vi er jo også klar til at vinkle det, så det passer med byen, beliggenheden, slagteren og den begejstring, vedkommende kommer med for håndværket, understreger han.

Skal lægge et depositum

Søren Theilgaard vil gerne kontaktes af alle, der synes, at konceptet kunne være spændende at blive en del af. – Det kunne være en ung slagter, der gerne vil have sin egen butik, men som tænker puha, det er meget at skulle give sig i kast med. Eller en slagter i en dagligvarebutik, der gerne vil være sin egen herre. Det er svært at låne penge i dag. Måden, vi tilbyder, at man kommer i gang på, er, at man kommer med et beløb. Det er et depositum, som man får tilbage igen, hvis samarbejdet ophører. Det er en nem måde at komme i gang med en butik på, understreger han. Alle varer, der er emballerede, får franchisetageren fra Slagter Theilgaards hovedkontor. Her er der også revisorer, der laver regnskab og moms. - Vi har en kvalitetschef, der kommer rundt og hjælper i butikkerne. Partneren skal ikke bruge tid på alt muligt andet muligt andet end at koncentrere sig om at lave en god butik, siger Søren Theilgaard.

Dedikerede partnere

Han tilføjer, at de ikke har ambitioner om at blive kæmpestore.  – Vi tror på, at der kunne være plads til flere butikker i Jylland og på Fyn. Men det vigtigste for os er, at vi får nogle dedikerede partnere, og så vil vi hellere have færre butikker. Vi har valgt at lave konceptet, fordi vi mener, at der stadig er plads til gode slagterbutikker. Vi kan dog også se, at vi ikke kan drive alle butikkerne selv, så det kræver, at vi har en partner med, slutter Søren Theilgaard

Om Slagter Theilgaard A/S

Firmaet blev grundlagt for mere end 60 år siden af Erhardt Theilgaard, Søren Theilgaards farfar. I 1996 byggede virksomheden nye og moderne lokaler i industriområdet i Kjersing, og samtidig skete et generationsskifte, så det i dag er brødrene Poul og Viggo Theilgaard samt Søren Theilgaard, der er søn af Viggo, som i dag driver virksomheden. Slagter Theilgaard A/S er en kødforarbejdningsvirksomhed, som har 100 medarbejdere. Firmaet beskæftiger sig med opskæring og forædling af både svine-, kalve- og oksekød. Produkterne afsættes til hoteller, restauranter, cateringvirksomheder og offentlige institutioner. Private kunder kan købe produkter i 6 slagterbutikker: To i Esbjerg, en i Blåvand, en på Skibhusvej i Odense, en i Herning og i Højberg i Aarhus.

 

FVM, september 2023

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies