Slagter i Lemvig har kunder i hele Danmark
af Per Henrik HansenMed eGastro.dk har traditionel slagterbutik og ostehandel i Vestjylland fået kunder så langt væk som på Amager og i Sønderjylland. Set udefra er Slagter Mortensen på gågaden i Lemvig en almindelig specialforretning med skilte med dagens tilbud på fortovet og to store butiksvinduer, hvor kunderne kan lade sig friste af et rigt udbud af kvalitetsvarer. Men der er tale om mere end en traditionel slagterforretning. Ikke alene er butikken så veldrevet, at den på Landbrug & Fødevarers Fødevaredag i 2015 blev kåret som Danmarks bedste private slagterbutik. Den er også fundamentet for en webbutik, som er pioner inden for salg af fødevarer på nettet. Ejeren, slagtermester Peter Mortensen, oprettede i 2013 sammen med fotograf Thomas Henriksen webbutikken eGastro, som i dag har kunder over hele landet. Med dags varsel kan kunderne få leveret fersk kød, pålæg og færdigretter fra Slagter Mortensen, oste fra nabobutikken Ostehuset (som også ejes af Peter Mortensen) samt en række andre føde- og drikkevarer; brød, chokolade, øl, vin, kaffe og meget mere. Selv friske fisk fra havnen i Thyborøn leveres en gang ugentligt.
Rykker i større lokaler
Nu fire og et halvt år efter åbningen har konceptet med en specialbutik på nettet vist sig at falde i mange danskeres smag. - Vi har kunder over hele Danmark, men især i det indre København, på Amager, i Trekantsområdet, Esbjerg, Aarhus og Sønderjylland, fortæller Thomas Henriksen. Han er daglig leder af eGastro, der har til huse i en tidligere bagerbutik i Lemvig. Men behovet for plads til lager og pakkeri er vokset, og snart flytter webbutikken til en 750 kvadratmeter store lagerbygning andetsteds i Limfjordsbyen.
Fotos øgede salget
Ideen til eGastro fik de to stiftere, efter at Thomas Henriksen i 2012 havde fotograferet Slagter Mortensens nytårsmenu til butikkens almindelige hjemmeside. Det viste sig, at salget Slagter af nytårsmenuer steg markant, når der var gode billeder med i markedsføringen. - Og så tænkte vi, at hvis alle i Danmark kunne se billeder af Slagter Mortensens gode varer, så ville der være mange, som ville købe dem. Desuden er vi her tæt på producenterne, for næsten alt vores kød kommer fra lokale landmænd, mange af ostene er også lokalt produceret, øl får vi fra Mylius Erichsen-bryghuset i Hvide Sande, og fisk køber vi på aktionen i Thyborøn. Vi syntes, det var oplagt at sælge de gode varer fra Vest- og Nordjylland over hele landet, fortæller Thomas Henriksen. Vidt forskellige udfordringer skulle løses, fra de to stiftere i maj 2013 besluttede at oprette eGastro, og frem til webbutikken kunne åbne syv måneder senere. En hjemmeside skulle bygges op, der skulle laves aftale med Nets om betaling på nettet og meget andet.
Vand som køleelement
Ikke mindst skulle der også styr på, hvordan kølevarer kan sendes tværs gennem landet uden at komme over fem plusgrader. I et godt samarbejde med Fødevarestyrelsen fandt man frem til løsningen: Flamingokasser, hvori der sammen med varerne lægges en halvliters flaske dybfrossent kildevand, der fungerer som kølelement. - Og så er det vigtigt, at varerne er nede på nul grader, når de kommer i kassen. På den måde kører det fint med, at temperaturen højest er steget til fem grader frem til kl. 20 dagen efter, at vi har sendt kasserne; og da er de for længst fremme ved kunderne, fortæller Peter Mortensen. De enkelte varer gøres klar i hans butik om formiddagen, og fra kl. 14 til 16 pakkes de i flamingokasser i eGastros lokaler. Kl. 16 hentes kasserne af en bil fra Xpressen, som distribuerer over hele Danmark inden næste dag ved samme tid. - Det fungerer 100 procent. Vi har aldrig fået en klage over, at varerne ikke er friske, eller at de ikke svarer til det, folk har set på hjemmesiden, siger Peter Mortensen. Kunderne betaler 68 kr. i fragt, uanset hvor meget de bestiller. Det er medvirkende til, at ordrerne i webbutikken normalt er en hel del større end indkøbene i den fysiske butik i gågaden i Lemvig.
Individuelle abonnementer
Næste trin i udviklingen af eGastro er en markant fornyelse af webbutikkens hjemmeside, som er lige på trapperne. Med den nye hjemmeside får kunderne mulighed for at tegne abonnement på lige præcis de varer, de gerne vil have leveret med faste intervaller. Kunderne kan så at sige aflevere deres egen indkøbsliste til eGastro og så få leveret de samme varer gang på gang. Selvfølgelig med mulighed for at tilkøbe ekstra eller fravælge noget ved hver levering. Men selv en ny hjemmeside med bedre service er ikke nok til at holde på kunderne og få flere til, fastslår Peter Mortensen. Det vigtigste er, at indholdet i kasserne er af høj kvalitet og giver kunderne nye oplevelser. - Vi udvikler hele tiden nye produkter og nye varianter. Folk vil overraskes og have noget nyt, understreger slagtermesteren.Hver tirsdag køber eGastro fisk på fiskeauktionen i Thyborøn. Samme dag får kunderne en mail om ugens fisk med opskrifter, så de kan købe ind til den fisk, de får leveret dagen efter.
FVM, maj 2018