Slagteren, der får kød og bæredygtighed til at gå op i en højere enhed
af Christina Wendelboe AndreasenMød kødgrossisten, der i bæredygtighedens navn godt tør sige, at vi skal spise mindre, men bedre kød. Kærligheden til kød startede helt tilbage i 1972. Lang tid før FN’s Verdensmål var på alles læber. Dengang det bare var ren kærlighed til de gode råvarer, uden at bekymre sig for meget om CO2 og biodiversitet og træfældning. Dengang grundlagde Willy Pedersen sit WP Kød i Roskilde, og det gjorde han ud fra den overbevisning, at der manglede en slagter, der ville gøre en ordentlig handel – altså en handel med kvalitetsprodukter, hvor hverken han selv eller kunden blev snydt. Overbevisningen holdt stik, for forretningen tog hurtigt fart, og i dag er virksomheden overdraget til 2. generation i familien, har 60 ansatte og kunder over hele landet.
Kærlighed til kød
I dag hedder virksomheden Öxneholm, men selv om navnet er nyt, er værdierne og menneskene bag fuldstændig de samme. Direktør Jesper Ahrnberg driver nemlig virksomheden med samme fokus på kvalitet, passion og ordentlighed som sin far. Sortimentet er over årene udvidet til at spænde over det meste fra kød til charcuteri, fra fjerkræ til vildt og fra hjemmelavede pølser til egenproduceret pålæg. Men udvidelsen er ikke gået ud over kvaliteten. - I vores skærestue og pølsemageri arbejder engagerede fagfolk hver dag hårdt og dedikeret for at sørge for, at vores kunder kan servere smagfuld mad af højeste kvalitet. Vi går højt op i vores håndværk og prioriterer også tid til at nørde med nye ideer, der kan udvikle eller forbedre vores produkter, fortæller Jesper Ahrnberg. - Det er vigtigt for os at være foran konkurrenterne. Vi har i mange år været dem, der skaffede de nyeste varer til landet først. Vi var fx først med amerikansk oksekød, og da det blev mere almindeligt, fulgte vi op med et mere prisvenligt alternativ fra Uruguay – uden at gå på kompromis med kvaliteten, naturligvis. Det er sådan vi er: innovative og idérige, og det kommer vores kunder til gode, fortsætter han. - Vi ser det som vores fineste opgave at skaffe netop dét, vores kunder efterspørger, og vi giver sjældent fortabt på en opgave. Faktisk elsker vi at blive udfordret med ideer, der måske afviger lidt fra normalen.
Kvalitet og ansvarlighed
Når man har kunder over hele Danmark, kræver det, at sortimentet er alsidigt og fleksibelt. Derfor er Öxneholm hele tiden på jagt efter nye produkter – og gerne nogle, der binder kvalitet og ansvarlighed sammen. Som fx da de sidste år introducerede deres Hjertegris. Öxneholm Hjertegris har tre dyrevelfærdshjerter og er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, men udover at dyrevelfærden er i top, så kommer grisene også fra Herregården Møltrup, som er et optagelseshjem for hjemløse mænd, der har brug for et nyt tilhørssted og en ny start i livet. - Vi er meget stolte af at have Hjertegrisen i vores sortiment, og kunderne har taget virkelig godt imod det. Hjertegrisen er god kvalitet, dyrevelfærd og social ansvarlighed, der går op i en højere enhed. Og dét giver simpelthen så god mening for os, siger Jesper Ahrnberg. Udover Hjertegrisen har Öxneholm også deres helt eget brand af kornfodret Angus kvæg fra Uruguay, hvor også både kvalitet og dyrevelfærd er i top. -Det kan jo smages i kødet, når dyrene har haft det godt. Og det har de i den grad i Uruguay! understreger Jesper Ahrnberg. - Vi har en masse spændende nyheder i den bæredygtige kategori på vej, men det kan jeg ikke løfte sløret for endnu. Vores samarbejdspartnere og andre interesserede kan kigge forbi vores stand på Food Expo og høre nærmere som nogle af de første, fortsætter han.
FN’s 17 verdensmål
”Ordentlighed” er et ord, der går meget igen hos Öxneholm. Det var nemlig med ordentlighed, at virksomheden i sin tid blev skabt. Og det var med ”ordentlighed” for øje, at Jesper Ahrnberg i 2019 besluttede at ændre navnet til Öxneholm og tilføje endnu en grundpille til firmaets værdisæt: global ansvarlighed. Med det nye navn kom derfor også en ny branding og forretningsstrategi. Öxneholm har nemlig forholdt sig til alle FN’s 17 Verdensmål, og med dem som guideline stiller de yderligere krav til både deres egen og deres samarbejdspartneres produktion. Det har resulteret i konkrete og løsningsorienterede projekter, der forholder sig til seks udvalgte verdensmål hjemmepå adressen i Roskilde, bl.a. et grønt energiforbrug, mere miljøvenlig køleteknik, reduktion af vandforbruget, deltagelse i et træplantningsprojekt og meget andet. Hos Öxneholm tror man nemlig på, at bæredygtighed går hånd i hånd med konkurrencedygtighed. Helt simpelt kan det koges ned til, at en øget effektivitet, et lavere emballageforbrug og et reduceret spild alt sammen gavner både indtjening, miljø og samfund. Öxneholm har altså gjort det til sin officielle strategi, at den ansvarlige tilgang til faget skal differentiere dem endnu mere fra konkurrenterne – og målet er ambitiøst, men enkelt: De vil have en CO2-neutral produktion inden 2025! -Vi ved godt, at kød og særligt oksekød i sig selv ikke er bæredygtigt, men vi vil gerne gøre det muligt at spise kød med god samvittighed. Vi mener, at vi skal spise mindre kød, men når vi så endelig spiser det, så skal det være af langt bedre kvalitet, end tilfældet er i dag. Herudover forsøger vi også konstant at forbedre forholdene, som kødet bliver produceret under, så vi kan leve op til at udbyde det mest velsmagende og bæredygtigt producerede kød, du kan servere for dine gæster, slutter Jesper Ahrnberg.
Marts 2020