Sms-beskeder skaber kundeloyalitet
af Eivind Sønderborg JohansenSlagter Gerner & Vindeløv knytter kunderne tættere til forretningen med gode tilbud, opskrifter og personlige hilsener til fødselsdage, jul og sommerferie sendt via sms. Mandag den 24. november poppede en personligt stilet sms med navnet på modtageren op på mobilen hos 455 medlemmer af Slagter Gerner & Vindeløvs kundeklub; for eksempel til forfatteren af denne artikel. ”Hej Eivind. Vi inviterer dig til 3 års fødselsdagsfest hos Slagter Gerner & Vindeløv. Der vil være fede tilbud hele ugen og lækre smagsprøver… ”Sådan lød en del af teksten den mandag i november, hvor kunderne også blev fristet med et godt tilbud på Frilandsgrisen.
Kundepleje via sms
De to unge slagtermestre Anders Gerner og Kasper Vindeløv fra Kolding har drevet deres kundeklub i et halvt år. De sender i snit to sms’er ud om ugen til kunderne med eksempelvis gode tilbud, nyt fra forretningen og opskrifter. Nogle af tilbuddene er forbeholdt kundeklubbens medlemmer, der også får en personlig hilsen, når de har fødselsdag. Det samme sker til jul, og når sommerferien nærmer sig. Den form for markedsføring opbygger kundeloyalitet og kan måles på omsætningen. Det vurderer slagtermester Kasper Vindeløv, der nu på fjerde år driver slagterforretning i Kolding sammen med makkeren Anders Gerner. Effekten af sms-beskederne er målbare. Det kan vi ses på omsætningen, som godt kan stige 20 pct. på et produkt, når vi har sendt tilbud ud via mobilen, forklarer Kasper Vindeløv.
Slagteren er også på Facebook
Det er ikke uvant for Anders Gerner og Kasper Vindeløv at markedsføre sig digitalt. Forretningen har en Facebook-gruppe, som over 4500 personer har tilkendegivet, at de synes godt om. Slagterens Facebook-side har da også været anvendt til at introducere sms-klubben suppleret af brochurer i kundernes indkøbsposer. Den ene af de ugentlige sms ’er bliver altid sendt af sted mandag. - Det er helt bevidst, forklarer Kasper Vindeløv, for mandag og tirsdag er typisk dage, hvor vi ikke har så meget salg som sidst på ugen. Med sms-tilbuddene får vi øget omsætningen på de første ugedage.
Billig og effektiv markedsføring
Efter et halvt år med kundeklub og mobilbeskeder er Kasper Vindeløv ikke i tvivl om, at det er en billigere og mere effektiv form for markedsføring, der giver større respons og mersalg end fx annoncering i lokale distriktsblade. - Vi har især fået mange unge kunder ind ved at bruge digitale medier som sms og Facebook, og det klager vi bestemt ikke over, da det er gruppen af unge i dag, vi skal leve af i fremtiden, påpeger Kasper Vindeløv.